Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Saudi Arabian Airlines maakte deze week een flinke uitbreiding van de Dreamliner vloot bekend. Saudia bestelt namelijk 49 nieuwe Boeing 787 Dreamliner vliegtuigen. Er komen zowel B787-9 als B787-10 toestellen bij. De SkyTeam maatschappij wil met de vlootuitbreiding tegemoet komen aan de groei van het vliegverkeer in Saoedi-Arabië.
Nieuwe Dreamliners voor Saudia
Saudia, kort voor Saudi Arabian Airlines, bestelt 39 nieuwe Dreamliner toestellen bij Boeing. Met de optie voor nog eens 10 extra. Deze order komt bovenop een bestaande bestelling van 38 nieuwe vliegtuigen van het Amerikaanse Boeing. De nationale carrier van Saoedi-Arabië verwacht in de toekomst dan ook flinke stoelcapaciteit nodig te hebben. De Dreamliner vliegtuigen zullen vooral in het long haul netwerk ingezet gaan worden. Saudia vliegt momenteel naar meer dan 90 bestemmingen wereldwijd.
De huidige Boeing 787-9 vliegtuigen van Saudia beschikken over 298 stoelen. Daarvan staan er 274 in Economy Class en 24 in Business Class. Economy stoelen staan in een 3-3-3 indeling, terwijl Business een 1-2-1 configuratie kent. De Boeing 787-10 heeft 357 stoelen, waarvan 333 in Economy en 24 in Business Class. De configuratie is verder identiek. Naar verwachting zal de configuratie van de nieuwe Dreamliners hetzelfde zijn. Hier zijn echter nog geen details over bekend gemaakt. In een aantal Boeing 777-300 kisten biedt Saudia ook een First Class cabine aan. De maatschappij kent echter geen Premium Economy cabine.
Saoedi-Arabië heeft overigens grootste plannen als het om de luchtvaart gaat. Zo moet er een nieuwe mega luchthaven komen die tot de grootste ter wereld moet behoren. Met maar liefst zes start- en landingsbanen moet het vliegveld in 2050 jaarlijks een ambitieuze 185 miljoen reizigers gaan verwelkomen. Naast Saudia moet een nieuwe maatschappij voor de nodige nieuwe routes gaan zorgen.
Schiphol – Jeddah
Op dit moment vliegt Saudia al viermaal per week non-stop tussen Amsterdam en Jeddah. Hiervoor wordt doorgaans een Boeing 787-9 ingezet. KLM vliegt niet op Jeddah, maar wel op Riyad. Op deze route vliegt de Nederlandse nationale carrier meestal met een Airbus A330-200 of A330-300. Saudia vliegt op dit moment verrassend genoeg zelf niet direct tussen Amsterdam en Riyad. Er zijn geen andere airlines acties op routes tussen Nederland en Saoedi-Arabië.
Bron foto’s: Saudia
Geef een reactie