“We huren ter plekke wel een auto” – en 6 redenen om dit niet te doen…

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Onlangs ging ik op een korte 5-daagse trip naar Zuid-Frankrijk en het plan was om van Amsterdam naar Bordeaux-Mérignac Airport te vliegen. Daarna zou het nog een 2-2,5 uur zijn naar Moliets-a-Maâ. We besloten een auto te huren en namen de verstandige keuze om er een van te voren te boeken met verzekering inbegrepen. Zo waren we er zeker van dat er bij aankomst op de locatie een auto beschikbaar was en we konden lange rijen of hoge tarieven vermijden. Daarnaast hadden we de zekerheid dat we de verzekering geregeld hadden via zowel de online autoverhuur aanbieder als de creditcard.

We spraken af op de luchthaven en, omdat het een vroege ochtendvlucht was, hadden maar 4 uur slaap gehad. In de bus naar de Cityhopper kwam mijn reisgenoot er bij toeval achter dat, alhoewel de online autohuur verstrekker goede reviews had, de daadwerkelijke autoverhuurder ter plekke slechts 1 van de 5 sterren had… Ze stonden erom bekend om na de huurperiode extra kosten in rekening te brengen voor zaken als brandstof en schade, en zouden een deel of het borgbedrag van €2000 op de creditcard houden.

Lang verhaal kort, we raakten in paniek en annuleerden de huur om het zekere voor het onzekere te nemen.

“We huren ter plekke wel een auto”

Zeiden we…

Bij aankomst op Bordeaux gingen we naar de autoverhuur zone waar er een flink verschil was in de rijen bij de verschillende balies. Was een lange rij een goed teken of niet? Moeten we een grote naam kiezen, of een goedkopere maar geen gekende? Hoe konden we uitzoeken welke nog steeds de goedkopere kleine auto’s beschikbaar had die we wilden? Nou dat kon dus niet.

Reden #1: Je kan geen verhuurbedrijven ter plekke vergelijken zonder bij de balie langs te gaan

Tip aan verhuurbedrijven: het zou een stuk fijner zijn als iedereen digitale borden boven de balie had met de geldende prijzen per autocategorie. Maar dat zou natuurlijk betekenen dat de prijzen moeten dalen om aantrekkelijker te zien tegenover de concurrentie. En waar hebben ze dan de kleine Renaults of Citroëns die we zochten nog beschikbaar?

Reden#2: Beschikbaarheid is mysterieus

Nadat we bij twee balies langs waren gegaan kwamen we er snel achter dat de prijs ter plekke VEEL hoger was dan de online boeking die we eerst hadden. Het bedrijf dat het goedkoopste zou zijn (ook online) was uiteindelijk meer dan twee keer zo duur, als het al geen drie keer was.

Reden#3: Ter plekke huren is vaak duurder

We stonden al een half uur in de rij toen we besloten om de online verhuurder te bellen om te kijken of we onze annulering konden terugdraaien. We ontdekten een aantal interessante dingen:

Hoewel we de boeking gratis konden annuleren, moesten we wel een nieuwe reservering maken (die een beetje duurder was) en op de nieuwe ophaaltijd twee uur later wachten voordat de auto gereed was. Alsnog zou het slechts €30 extra kosten.

Reden#4: De keuzes zijn duurder als je minder tijd hebt

We gingen naar de balie om te vragen of we de auto eerder konden krijgen en de dame lachte ons bijna in het gezicht uit. Terwijl we wachten kregen die jonge Franse kerels, die niet online hadden geboekt, te horen dat ze €1000 moesten betalen voor dezelfde auto die wij voor in totaal €268 huurden – met alles inbegrepen. De dame probeerde ons nog een extra verzekering te verkopen en zei dat de verzekering die we online hadden toegevoegd niet alles dekte. Als we een extra bestuurder wilden kwam er ook nog eens €60 bij.

Na een belletje met de online verhuurder kwamen we er al snel achter dat we helemaal gedekt waren. De meneer aan de andere kant van de lijn stuurde een email naar de dame bij de balie en met een grote frons knikte ze dat alles in orde was.

Om de een of andere reden is het in het buitenland altijd uitkijken dat je niet opgelicht wordt. Als je de taal, gebruiken of wet niet kent, denk dat overal twee keer na. Of krijg een second opinion zoals wij deden.

Reden #5: Je mist de zekerheden van een online boekingsservice

4 uur later hadden we eindelijke onze auto. We konden toen als 1,5 uur op het strand liggen…

Reden #6: Een auto ter plekke huren kost extra (vakantie) tijd

We besteedden onze tijd door wat in de zon te zitten en na een evaluatie wat er nou eigenlijk gebeurd was, konden we eindelijk onderweg gaan.

Het enige waar we nog op moesten wachten, was de rekening. Nog steeds bezorgd om de slechte reviews en verkeerde creditcard afschrijvingen lieten we het maar gewoon voor wat het was. Het was tijd om eindelijk van de vakantie te gaan genieten.

Conclusie

Uiteindelijk betaalden we €268 (zonder brandstof), zonder extra toeslagen en een rekening die er meer dan redelijk uitzag. Toen besloten we voortaan altijd online te huren. Maar weet wel; er zijn ook verschillen welke online platformen betrouwbaar zijn om je auto bij te huren.

Zorg erdoor dat je een online autoverhuurwebsite kies waarbij:

  1. Je geen extra creditcardtoeslag betaalt
  2. Ze werken met betrouwbare voertuigproviders
  3. Ze een 24/7 service hebben, zodat je ze in geval van problemen altijd kan bereiken
  4. De verzekering geregeld via het platform de enige is die je nodig hebt
  5. Er een gratis annuleerbeleid is. Plannen veranderen nog wel eens en een goede autoverhuurder moet daarvoor flexibel zijn
  6. Er een ruimte selectie aan pick up locaties is op logische plekken
  7. De prijsvergelijking duidelijk is. Je moet niet alleen de goedkoopste aanbieders kunnen zien maar ook goed kunnen filteren zodat je de ideale categorie en prijs vindt

De verhuursite die onze voorkeur heeft is nu Auto Europe, welke aan alle bovenstaande punten voldoet. Ze hebben betrouwbare samenwerkingen met de bekende merken; internationaal en lokaal dankzij hun 60 jaar aanwezigheid in de markt. Je kan ze altijd bereiken wanneer je ze nodig hebt (in je eigen taal), altijd tot 28 uur voor ophalen annuleren zonder extra kosten en ze hebben meer dan 24.000 ophaallocaties wereldwijd. Maar misschien wel het belangrijkste: je kunt makkelijk de tarieven van alle aanbieders en categorieën vergelijken. Je kunt zelfs luxe wagens en campers huren, als je wat avontuurlijker bent.

Heb jij ook een bijzondere situatie meegemaakt bij het huren van een auto? Laat het hieronder in de reacties weten!

Reacties

  1. Be zegt

    Onbenullige , infantiele , chaotische prietpraat die uiteindelijk uit moet uitkomen op een reclame voor Auto Europe.
    Kan me niet voorstellen dat een marketing verantwoordelijke van dat bedrijf met deze wijze blij is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *