VNV sleept KLM voor rechter over opzegging pensioenen2 min leestijd

VNV sleept KLM voor rechter

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Pilotenbond VNV sleept de KLM voor de rechter vanwege onvrede over de pensioenafspraken. KLM zou wegens nieuwe wetgeving rond de dekkingsgraad van pensioenen mogelijk honderden miljoenen moeten bijstorten. Omdat dit de bedrijfsvoering van de maatschappij in gevaar zou kunnen brengen, is de uitvoering van de pensioenovereenkomst eenzijdig stopgezet. De VNV heeft gevraagd de opzegging in te trekken en om voor 1 december dit jaar, ‘via normaal overleg,’ een structurele oplossing te vinden om het akkoord te vervangen. Nu de KLM dat na een ultimatum alsnog weigert is zij door de VNV gedagvaard.

Daarnaast is de pilotenbond verbolgen over het feit dat de ondernemingsraad is omzeilt bij het nemen van het opzeggingsbesluit. Dit zou bewust veel te snel zijn gebeurd omdat na 30 juni een dergelijke beslissing niet zonder toestemming van de OR meer genomen kan worden.

VNV-voorzitter Steven Verhagen:

Het gaat niet om pensioenen, maar om het schaamteloos schenden van gemaakte afspraken. Hoeveel uitgestoken handen en aangereikte oplossingen wil de KLM-directie negeren? Als piloten maken wij afspraken en komen die na. Op het moment dat de directie moet leveren, geven ze vervolgens niet thuis en nemen de gelegenheid te baat om de cao eenzijdig op te breken. Hoe geloofwaardig kun je nog zijn als je met iedereen ruzie maakt en niet levert wat is afgesproken? Dan moeten wij op een gegeven moment onze steun maar staken, omdat investeren schijnbaar geen zin meer heeft en de agenda’s van directie en de VNV niet parallel lopen in de herstructurering van het bedrijf.

VNV-voorzitter Steven Verhagen
VNV-voorzitter Steven Verhagen

Volgens de KLM is deze maatregel niet doorgevoerd om te bezuinigen op de pensioenskosten, maar is de maatschappij door een ‘onbedoeld effect van gewijzigde regelgeving, in combinatie met de lage rentes, geconfronteerd met een onevenredige hoge bijstortverplichting.’ In een eerdere reactie over het ultimatum zei de KLM dat zij graag met de VNV blijft zoeken naar een passende oplossing, en dat er ook 4 alternatieve mogelijkheden zijn voorgelegd. Zij betreurt de juridische weg die de VNV kiest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *