Starwood overgenomen door Marriott

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Er waren de laatste tijd veel geruchten dat Starwood Hotels & Resorts zou fuseren of overgekocht zou worden door een andere hotelketen. Marriott heeft gister dan eindelijk bekendgemaakt dat ze Starwood gaan overnemen voor US$12.2 miljard – ongeveer 11.2 miljard Euro en dat de transactie hopelijk afgerond zal worden in het begin van het derde kwartaal van 2016.  Dit betekent dat Marriott dan de grootste hotelketen van de wereld is, met meer dan 5.500 hotels in 100 verschillende landen.

marriottstarwood

Ik weet niet of dit heel goed nieuws is voor mensen die lid zijn van Starwood’s zeer belonende loyaliteitsprogramma, Starwood Preferred Guest. Als Marriott Rewards en SPG gaan fuseren denk ik dat bijna alle goede aspecten van SPG zullen verdwijnen. Marriott Rewards eist een stuk meer punten voor een award night, heeft geen “Guaranteed Suite Upgrades” zoals SPG en heeft een miles transfer ratio van 3:1 vergeleken met 1:1.

Hopelijk zal Marriott een paar goede eigenschappen van SPG houden, nochtans denk ik dat Marriott dit niet nodig zal vinden. SPG moest best belonend zijn omdat Starwood niet zo’n grote portfolio heeft zoals Marriott, ze moesten echt klanten aansporen om hun te kiezen. Bij Marriott is dit niet het geval, er zijn in bijna elke grote stad wel meerdere Marriott hotels te vinden, dus is de behoefte voor een lucratief loyaliteitsprogramma veel kleiner.

marriottrewards

Ik vraag me wel af wat er gaat gebeuren met hotelmerken van Starwood en Marriott die heel veel op elkaar lijken en in meeste markten ook concurreren, zoals Ritz-Carlton en St. Regis, of JW Marriott en Westin. Het zal grappig zijn om te zien welk merk zal blijven bestaan in het geval van een fusie. Ik denk wel dat de W Hotels en Le Méridien Hotels zullen blijven bestaan door hun unieke en iconische eigenschappen, maar dat sommige merken zoals The Luxury Collection van Starwood makkelijk samen gaat met de Autograph Collection van Marriott.

Conclusie

Helaas denk ik niet dat deze overname geen goede gevolgen gaat hebben voor loyalty liefhebbers, en vind ik het jammer dat we volgend jaar afscheid moeten nemen van Starwood Preferred Guest. Het zal interessant zijn om te zien hoe Marriott zo’n grote fusie aan zal pakken, en welke hotel merken zullen blijven bestaan.

Wat zijn jouw voorspellingen over de Marriott/Starwood overname? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *