Oneworld transferbeleid gewijzigd

Oneworld transferbeleid

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vanaf deze maand heeft luchtvaartalliantie Oneworld twee veranderingen doorgevoerd in haar beleid voor het interlinen van bagage en het overboeken van passagiers die hun vlucht gemist hebben op verschillende tickets. Helaas is dit in het nadeel van de passagier.

Interlinen van bagage

Het was bij de leden van Oneworld altijd mogelijk bagage te interlinen (door te labelen naar de eindbestemming bij meerdere vluchten) als je verschillende tickets geboekt had. Nu het Oneworld transferbeleid gewijzigd is, is interlining alleen mogelijk op tickets geboekt op één PNR. Heb je dus twee aparte boekingen (bijvoorbeeld een intercontinentale reis en een positioning flight), dan hoeft de Oneworld airline niet langer je bagage door te labelen ondanks dat je wellicht volledig met leden vliegt. Vlieg je meerdere vluchten (met meerdere maatschappijen) op hetzelfde ticket (één PNR, e-ticketnummers mogen nog wel verschillen), dan wordt je bagage nog wel gewoon doorgelabeld.

Airline mogen nog wel interlinen, maar aangezien dit tegen het standaardbeleid is zou ik er niet op rekenen. Reis je met dezelfde airline op verschillende tickets, dan kan je waarschijnlijk wel rekenen op een label naar je eindbestemming.

Oneworld alliantie

Disruption policy

De alliantie was uniek in haar disruption policy. Als onderdeel van het Oneworld transferbeleid waren passagiers reizend op verschillende tickets met Oneworld leden beschermd in het geval dat ze hun vlucht missen. Stel, je boekt een actietarief met American Airlines vanaf London naar de VS. Om in Londen te komen boek je apart een positioning flight met British Airways. Mocht je door vertraging met BA je American vlucht missen, dan werd je onder het vorige beleid kostenloos omgeboekt. Dit is nu niet meer het geval.

Trend

Helaas is de trend tegenwoordig dat meer airline af stappen van hun interline overeenkomsten. Zo interlined United niet meer naar niet-Star Alliance leden. Air France en Delta gaan zelfs verder, en interlinen alleen naar geselecteerde partners. Het is kwalijk dat zij niet eens meer naar alle Skyteam leden bagage doorlabelen. Er valt wat voor te zeggen dat Air France niet naar bijvoorbeeld Emirates doorlabeld, maar binnen allianties zou alles juist zo naadloos mogelijk moeten gaan.

Conclusies Over Het Nieuwe Oneworld Transferbeleid

Het afschaffen van de disruption policy is niet verrassend – het kan veel geld kosten-, maar wel jammer. Dit was echt een differentiatiepunt voor Oneworld en zeer klantvriendelijk. Nu dit is afgeschaft moet je rekening houden met langere overstaptijden en bijvoorbeeld kosten voor een hotel.

Ook door de afschaffing van de interlining moet je rekening houden met een langere overstaptijd, omdat je wellicht door de paspoortcontrole moet, je bagage ophalen en weer opnieuw inchecken. Dit kan gecompliceerd worden met visa. Delta kijkt bij de visumvereisten bijvoorbeeld naar de eindbestemming op je Delta ticket. Reis je bijvoorbeeld naar Brussel met Delta, en verder naar Kigali met Brussels Airlines, dan zal Delta je weigeren als je geen visum of vrijstelling hebt voor Brussel. Ook al ben je niet van plan België binnen te treden, als je bagage hebt zal dit wel de consequentie zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *