Noodlijdend Air India door Air France-KLM overgenomen?3 min leestijd

Noodlijdend Air India door Air France-KLM overgenomen?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Air India, de nationale maatschappij van het gelijknamige India, gaat mogelijk binnenkort in de verkoop. Al tijden draait de nationale Indiase maatschappij verlies, en de Indiase overheid wil daar maar al te graag vanaf. Misschien wel door SkyTeam-leden KLM, Air France en Delta?

Wie en wat is Air India?

In 1932 werd Tata Air Lines opgericht, door het bedrijf Tata Sons. Ongeveer 15 jaar later werd de maatschappij omgetoverd tot het Air India International. Pas in 1953 nationaliseerde de overheid het bedrijf en werd de huidige naam Air India gebruikt. Rond 2000 zijn er verschillende fusies gaande geweest, waaronder de fusie van Air India en Indian Airlines. Deze fusie werd pas in 2007 definitief en zorgde voor meer aansluitende binnenlandse vluchten. In 2014 gingen Star Alliance en Air India de samenwerking aan. Dit moest ervoor gaan zorgen dat de maatschappij verder kon groeien.

Op dit moment bestaat de maatschappij uit de volgende onderdelen:

  • Air India
  • Air India Express
  • Alliance Air
  • Air India Engineering Services (onderhoudsbedrijf)
  • Air India Air Transport Services (bagage- en passagiersafhandeling)

Met zo’n 300 toestellen vliegen de verschillende onderdelen van het bedrijf naar vele bestemmingen in India en daarbuiten. In het verleden heeft het bedrijf gesjoemeld met de cijfers waardoor het even leek dat het beter ging. Uiteindelijk maakte de toezichthouder bekend dat de cijfers niet klopte.

Bekendmaking verkoop

In 2017 besloot de Indiase overheid al om de maatschappij te privatiseren. Enkele andere maatschappijen gaven toen al interesse te hebben, te denken aan concurrent IndiGo en Singapore Airlines.

Maar waarom zou je een noodlijdende maatschappij willen overnemen? Air India is de grote nationale maatschappij en vliegt naar vele bestemmingen over de wereld. Dat betekent dat er onder anderen vele gewilde slots zijn, die andere maatschappijen maar al te graag zouden willen hebben. Hierbij valt te denken aan slots op Parijs (CDG), Londen (LHR) en New York (JFK).

International network Air India
©AirIndia.com

Daarnaast is er enorme groei in het aantal vliegbewegingen naar/van en in India. Het aantal passagiers groeit daarmee enorm. Degene die het bedrijf koopt krijgt ook nog eens toegang tot parkeerplekken en hangars op binnenlandse- en internationale vliegvelden. Als laatste heeft de nationale maatschappij de grootste vliegtuig onderhoudsbedrijf van India, wat zeker interessant is om over te nemen.

Domestic network Air India
©AirIndia.com

Overname

Vorig jaar gaf de Indiase overheid dus aan dat het bedrijf overgenomen mag worden door buitenlandse bedrijven. Niet het gehele bedrijf, maar wel 49% daarvan. Dit betreft alleen buitenlandse bedrijven. Voor binnenlandse bedrijven zou dit anders kunnen zijn, aldus het Indiase Economic Times. Onlangs is Jet Airways een verdere samenwerking aangegaan met o.a. Air France, KLM en Delta Air Lines. Jet Airways is een Indiaas bedrijf. Het zou hierdoor mogelijk kunnen zijn dat door de samenwerking er meer dan 49% van het bedrijf overgenomen kan worden.

©KLM Newsroom

Of en hoe dit uiteindelijk geregeld kan worden is nog afwachten. De verschillende onderdelen gaan wel allemaal afzonderlijk van elkaar in de verkoop. Alleen Air India en Air India Express komen waarschijnlijk als één bedrijf in de verkoop.

Binnen enkele weken zal de Indiase overheid meer laten weten over de verkoop van het bedrijf. Naast de interesse van Jet Airways, Air France-KLM en Delta Air Lines, is er ook interesse vanuit SpiceJet, Tata Sons. Op dit moment hebben noch Air France-KLM als Jet Airways de eventuele interesse in aankoop bevestigd.

Net als met de verkoop van Alitalia zal ook hier de tijd uitwijzen wat en door wie het overgenomen zal worden. We houden jullie op de hoogte.

 

Header foto: AirlineGeeks.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *