Air Serbia Business Class naar Brussel

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Sinds Etihad Airways enige tijd terug het zieltogende JAT Airways overnam is er heel wat veranderd bij de Servische maatschappij. De naam werd veranderd naar Air Serbia, de toestellen kregen een aantrekkelijke livery en het cabinepersoneel werd voor opleiding naar Abu Dhabi gezonden. Ik was benieuwd of de investeringen de moeite waard waren en nam een kijkje in de Air Serbia Business Class.

Op de luchthaven van Belgrado huist Air Serbia samen met de andere Etihad Airways partners in Terminal 2.  Er zijn heel wat checkin counters, die er wel wat verlaten bij lagen. Hier wordt duidelijk op groei gerekend. De twee dames aan de business classe check-in counters spraken behoorlijk Engels en in geen tijd hadden we onze boarding passen en lounge uitnodiging. De veiligheidscontrole gebeurt in Belgrado aan de gate, hou hier rekening mee wanneer je zit te loungen.  

Op dit ogenblik is er slechts één lounge in de luchthaven, waar de passagiers van alle maatschappijen terechtkunnen. Dat zorgde ervoor dat het wel redelijk druk werd. Naast de huidige lounge werkt Air Serbia trouwens aan hun eigen nieuwe lounge, die binnenkort zou moeten opengaan. De huidige lounge biedt een ruim aanbod aan alcoholische en frisdranken en een vrij uitgebreide saladbar. IMAG1405 Een halfuur voor vertrek begaven we ons naar de gate. Het duurde echter nog een hele tijd alvorens de boarding effectief van start kon gaan. Blijkbaar moeten de paspoorten van alle passagiers die online ingecheckt zijn aan de gate nog eens ingescand worden. Efficiënt is anders. Aan de gate waren er aparte toegangen voor economy en business passagiers. En sommige economy passagiers hadden ook een interessante manier gevonden om zeker te zijn dat ze als eerste konden boarden… IMAG1410 Eens aan boord werden we vriendelijk verwelkomd en werd onze stoel aangewezen.  Ietwat vreemd als je weet dat er slechts twee rijen zijn in business… De stoelen zijn ideaal voor de korte afstanden die Air Serbia vliegt; ruim en comfortabel. Er lag ook overal een kussentje en dekentje. Een amenity kit kregen we niet, maar dat is ook niet nodig voor een vlucht van 2 uur.  Tijdens de boarding werd ons reeds een welkomstdrankje aangeboden en een menu, en korte tijd later kwam de flight attendant rond om onze maaltijdvoorkeur op te nemen en te vragen wat we na take-off als aperitief wensten. IMAG1411 Met een al bij al kleine vertraging stegen we op, en kort na take-off verscheen de purser met een fles Mumm champagne en een schaaltje nootjes. Air Serbia past, net zoals Etihad, het “dine anytime” principe toe, waarbij je zelf aan de crew een seintje geeft wanneer je jouw maaltijd wenst. Ideaal op lange afstandsvluchten, misschien een beetje onhandig op deze korte vluchten. De toestellen van Air Serbia beschikken niet over een IFE systeem, maar kort na take-off werd me  een iPad aangeboden met daarop een selectie van films, series, spelletjes en muziek. IMAG1418 Na een aflevering van Modern Family was het tijd voor de maaltijd. Ik had gekozen voor het Servische gerecht “Mlinci”, een soort tortillas in een romige Gorgonzola saus, geserveerd met asperge en kalkoenfilet.  De Gorgonzola saus smaakte heerlijk!  Bij de maaltijd dronk ik een lekkere Servische rode wijn. IMAG1423 Ook het dessert was een Servische, of eerder Oost Europese, specialiteit, knoedels met een pruimenvulling. Apart, maar lekker. IMAG1425 Na de maaltijd bleef de champagne trouwens rijkelijk vloeien, tot vlak voor de landing in Brussel.

Conclusie

Wie al eens met Etihad in business gevlogen heeft, zal bij Air Serbia een vertrouwd gevoel krijgen. De procedures, de bediening aan boord, het doet allemaal heel erg vertrouwd aan. En het zit ook allemaal goed. Het cabinepersoneel verschuilt zich niet achter het gordijn maar is constant en met de (al dan niet wat robotachtige) glimlach aanwezig, de catering is van een hoge kwaliteit, en, ook niet onbelangrijk, de prijs voor een ticket ligt niet schrikbarend hoog. Een gedachte die mij bij landing te binnenschoot was: als Etihad bij Alitalia gedaan krijgt wat ze met Air Serbia gedaan heeft, staan er de passagiers nog mooie tijden te wachten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *