KLM zet groot in op China

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Routes naar Azië zijn van groot belang voor Europese en Amerikaanse maatschappijen. Voor Air France – KLM gaat bijvoorbeeld ruim een kwart van alle long haul vluchten naar bestemmingen in Azië. En een van de opkomende markten is natuurlijk China. In dit land is voor Europese airlines nog veel te winnen omdat steeds meer Chinezen op reis gaan. Ook het Nederlandse KLM probeert een graantje van deze groei mee te pikken. Afgelopen week lanceerde de maatschappij namelijk een nieuwe campagne speciaal gericht op jonge Chinezen.

Naamsbekendheid

Het doel van de nieuwe campagne is vooral het vergroten van de naamsbekendheid in China. Eerder lanceerde de maatschappij al een wereldwijde merkcampagne met hetzelfde doel. Daarin is de slogan ‘KLM Cares for Me’ opgenomen. Door de producten en diensten te combineren met een persoonlijke aanpak wil KLM laten zien dat het verder gaat dan alleen het uitvoeren van een vlucht. In deze campagne richt de nationale carrier zich op Europa, Azië, Midden-Oosten en Afrika. Met de campagne die vorige week werd aangekondigd zal het ‘enkel’ om China gaan.

Never Done

Voor deze campagne richt KLM zich specifiek op de jongere reiziger (millennial). De maatschappij laat zien dat KLM de juiste maatschappij is voor het ontdekken van de wereld. Zo zijn er diverse korte filmpjes opgenomen. Ze spelen zich af in Europese wereldsteden als Barcelona, Rome en Amsterdam. De filmpjes zijn in documentaire-stijl opgemaakt en hebben bekende Chinese millennials in de hoofdrol. Het thema ‘Never Done’ moet laten zien dat er nog heel wat te ontdekken valt buiten China.

Benieuwd naar de speciale campagne pagina? Die bekijk je hier (Vereenvoudigd Chinees).

Een still uit een van de filmpjes over een reis naar Rome (Bron: KLM)
Een still uit een van de filmpjes over een reis naar Rome (Bron: KLM)
Een still uit een van de filmpjes over een reis naar Rome (Bron: KLM)
Een still uit een van de filmpjes over een reis naar Rome (Bron: KLM)

China Southern en SkyTeam

Afgelopen week maakte SkyTeam bekend dat China Southern uit de luchtvaartalliantie zal stappen per 1 januari 2019. Het was al eerder rumoerig was omtrent het lidmaatschap van de Chinese maatschappij. De gevolgen voor KLM en Flying Blue zijn nog niet duidelijk.

Daarmee wordt de Nederlandse maatschappij zeker niet interessanter voor de Chinese reiziger. De afspraken met andere Chinese maatschappijen als China Eastern en Xiamen Airlines worden dan steeds belangrijker. Overigens is het goed mogelijk dat KLM alsnog aparte afspraken maakt met China Southern buiten SkyTeam om. De campagne ‘Never Done’ kan de maatschappij dan wellicht helpen om de bekendheid in China verder te vergroten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *