KLM Business Class (A330) naar Amsterdam

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Meer van Bruno’s Trip Door Amerika:

Trip Introductie: Reis door Amerika
Lufthansa First Class Lounge München
Lufthansa First Class naar São Paulo
Air France-KLM Lounge Montréal
KLM World Business Class Montréal naar Amsterdam (dit artikel)

KLM heeft inmiddels een aardig assortiment van verschillende business class stoelen, daarom is het soms lastig te weten wat voor stoel je krijgt. De A330-300 van KLM, waar ik mee vloog, heeft nog een relatieve moderne business class, met een nieuwe IFE en angled lie-flat bed. Toch is de nieuwe World Business Class op de B747 en een aantal B777’s een stuk beter!

image1
Mijn A330-300 naar Nederland!
De World Business Class cabine
De World Business Class cabine

Ik was snel aan boord door SkyTeam’s efficiënte Sky Priority systeem voor premium passagiers en elite-leden. Ik werd naar mijn stoel gebracht door de purser, die mijn jas nam om op te hangen en vroeg of ik iets te drinken wou voor dat de rest aan boord was. De configuratie van business class stoelen op de A330 is 2-2-2, dus er is gelukkig geen middel stoel zoals bij de oude B777’s. Na een tijdje zat de hele cabine vol en waren we klaar voor vertrek.

Stoelen 4A en 4C
Stoelen 4A en 4C
IFE en headset
IFE en headset
image5
Controls van stoel
Viktor & Rolf Amenity Kit
Viktor & Rolf Amenity Kit

De stoel zelf is een beetje smal maar toch best comfortabel. Het tv-scherm is ook best groot en heeft best een goede resolutie. De controls van de stoel waren makkelijk te gebruiken en er is zelfs een massage functie, alleen maakt de stoel wel heel veel lawaai wanneer die functie aan staat. Een stewardess kwam na het safety filmpje langs met de amenity kits van Viktor & Rolf, de inhoud is niet super uitgebreid maar wel functioneel, zoals sokken, tandenborstel, lipbalm, etc.

Boven Downtown Montréal
Boven downtown Montréal

[row][double_paragraph]

Menu
Menu

[/double_paragraph][double_paragraph]

Menu
Menu

[/double_paragraph] [/row]

Na het opstijgen verwelkomde de purser iedereen persoonlijk aan boord, hij vertelde elke gast dat de hele crew Frans, Engels of Nederlands kon praten. Hij gaf ook een menu die verkrijgbaar was in het Nederlands/Engels of Frans. Ik vroeg me af waarom KLM zo haar best deed om te communiceren in het Frans, maar na een tijdje begon ik het te snappen. Mijn buurvrouw kwam uit het Franse gedeelte van Canada en sprak geen woord Engels! En volgens de purser schijnt dit dus vaker het geval te zijn in deze regio van Canada, dus moet de crew perfect Frans spreken.

Ice-tea en noten
Ice-tea en noten

De stewardess kwam daarna langs voor de “bar service”, ze vroeg of ik iets te drinken wou. Ik vroeg voor een Ice-tea en kreeg daar wat nootjes bij. Ook vroeg ze of ik mijn keuzen voor het diner had kunnen maken, ik wou de cannelloni bestellen maar helaas was die al op dus ging ik voor de kipcurry. De starter was een ontzettende smaakvolle paprika soep, KLM serveert nu al een tijdje soepjes voor starters in de business class en ze zijn altijd ontzettend lekker. Helaas was de curry niet te eten, de kip was erg taai omdat het volgens mij de gewrichten van de kip waren en de saus zelf vond ik ook niet lekker. De salade die met het hoofdgerecht kwam was ook erg simpel en ze hadden en wat interessantere dressing erbij kunnen geven dan alleen olijfolie. Ik had niet veel zin een toetje, dus had ik wat fruit uitgekozen wat mij prima beviel.

Paprikasoep
Paprikasoep
image3 (1)
Kipcurry
Fruit
Fruit

Na de diner service werden de lichten gedimd en kwamen de stewardessen rond om te vragen of we ontbijt wilden voor het landen. Ik zou in principe ‘nee’ zeggen omdat een redelijk korte vlucht was, maar ik had niet veel gegeten van de curry dus ik wist dat ik na een paar uur weer honger ging hebben. Ik besloot meteen te gaan slapen. Ik vind de stoel niet zo fijn zoals de Air France stijl Business Class op de B777-300ER van KLM, want de angle van deze stoel is groter, dus had ik het gevoel dat ik er steeds van af gleed.

Zonsopgang boven Ierland
Zonsopgang boven Ierland

Anderhalf uur voor aankomst begon de ontbijt service. Er was keuze uit een frittata met ei en gerookte zalm of een hazelnootbroodje. Ik koos voor de zoete optie, die ontzettend lekker was! Daarnaast werd me ook een bagel met gerookte zalm aangeboden door de stewardess, en die smaakte ook. Ook was er yogurt en vers fruit, dus honger had ik niet meer na het ontbijt!

Ik vind het goed van KLM dat ze zo’n uitgebreid ontbijt serveren op een vlucht die maar zes uur duurt. Na het ontbijt kwam de purser langs met de legendarische Delfts Blauwe huisjes, waar ieder, zoals bij elke World Business Class vlucht, één van mocht uitkiezen. Daarna stonden we best snel op de grond en bij de gate – zo’n snelle intercontinentale vlucht had ik nog nooit meegemaakt!

Ontbijt
Ontbijt
De polders van Nederland
De polders van Nederland

Conclusie

De vlucht was prima voor zo’n korte hop over de Atlantische Oceaan. De stoel is niet zo comfortabel zoals de nieuwere Business Class van KLM, maar was best oké voor een vlucht van maar zes uur. De crew vond ik ook erg goed en ze deden echt hun best. Helaas was het hoofdgerecht van het diner niet zo lekker, maar gelukkig was het ontbijt weer erg uitgebreid. Ik denk echt dat KLM een van de beste business class producten heeft in Europa. Nu wachten tot dat KLM met de Dreamliner vliegt!

Ben jij ook weg van KLM’s Word Business Class?

Reacties

  1. Musliston zegt

    Ik heb nu een aantal keer business met KLM gevlogen, maar de service is niet altijd hetzelfde. Ze hadden eerst aparte snacks voor de business class (kroket, groente met dipsaus) maar laatst hadden ze dat helaas niet. Ook mis ik de hartelijkheid in de business class, die de crew in economy nog vaak wel heeft. Maar de stoelen in b747 en de nieuwe 777 zijn inderdaad prettig. In de ife vind ik sommige dingen wel irritant, zoals dat je niet kunt scrollen in de jukeboxen.

    Verder leuke review 🙂

  2. LS zegt

    Paar keer gevlogen in BC van de airbus 200/300 en de oude 777 zijn niet meer te doen. En idd de entertainment programma is ook al niet meer te best, zeker als je regelmatig vliegt, is het gewoon boring. Waarom heeft KLM nog geen Wifi aan alle intercont. vluchten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *