KLM gaat bezuinigen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het was onafwendbaar. Gisteren presenteerde KLM CEO Pieter Elbers een plan van aanpak dat er voor moet zorgen dat de luchtvaartmaatschappij ook op de lange termijn winstgevend is. Over de komende 5 jaar wil KLM 700 miljoen euro besparen. Hiervoor moet de productiviteit van de medewerkers omhoog, wordt er geen nieuw cabinepersoneel meer aangenomen (zowel Nederlands als Aziatisch), wordt een hangar op Schiphol gesloten en moet er bespaard worden op brandstof. Voor dit laatste vertrouwd KLM op efficiëntere vliegtuigen (Boeing 787-900) die vanaf volgend jaar geleverd gaan worden. Hier staat weer een investering van 550 miljoen tegenover.

Volgens de topman worden er op de korte termijn nog geen gedwongen ontslagen verwacht. Echter sluit hij nog niks uit; de ‘Keeping the Family together’ filosofie is in ieder geval van de baan.

KLM 787
KLM gaat vanaf volgend jaar de B787 vloot ontvangen ((c) Luchtvaartfoto.nl)

Actie vakbonden

Zoals gezegd moet de efficiëntie bij het cabinepersoneel omhoog. Met 4% wel te verstaan. Waarschijnlijk zal de rust- en werktijdregeling op de schop gaan, de verschillende vakbonden voor cabinepersoneel zijn hier allerminst blij mee. Ze zijn boos dat KLM dit niet in overleg met de vakbonden heeft besloten en als gevolg zijn stiptheidsacties aangekondigd. De vakbonden zal niet meer toestaan dat personeel, tegen vergoeding, langer doorwerkt dan afgesproken, bijvoorbeeld naar aanleiding van een vertraging. Voor piloten is nog geen verhoging van de efficiëntie gevraagd.

Nieuwe CEO

Bij het vertrek van Eurlings en de komst van Elbers (klik) werd al gevreesd voor maatregelen. Massaontslagen zoals eerst in de media gehyped werden blijven gelukkig uit. Alles bij elkaar vind ik dat de maatregelen op dit moment nog meevallen. Kostenbesparingen bij KLM zullen echt uit het personeelsbestand moeten komen en dan is een efficiëntieverhoging natuurlijk beter dan gedwongen ontslagen. Het serviceniveau nog verder korten heeft alleen maar een averechts effect op de concurrentie met andere airlines, waardoor het juist zo ‘slecht’ gaat met de Koninklijke.

Ik hoop alleen niet dat de onvrede bij het personeel zich gaat uiten in massale stakingen, zoals bij het Franse zusterbedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *