Klachten geluidshinder rondom Schiphol blijven toenemen1 min leestijd

Review Turkish Airlines Economy Class - Amsterdam Schiphol - Istanbul - Airbus A330-300

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Alhoewel vliegtuigen steeds stiller worden en dus minder geluidsoverlast veroorzaken nemen de klachten over geluidshinder rondom Schiphol toe. KLM gaf vorig jaar aan deze geluidshinder met zeker 20% terug te willen dringen.

Klachten geluidshinder Schiphol nemen toe

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft onlangs een rapport gepubliceerd waarin staat dat mensen in toenemende mate blijven klagen over de geluidoverlast rondom Schiphol. De cijfers zijn afkomstig van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Hier kunnen bewoners terecht voor klachten over de geluidshinder. In 2019 lag het aantal meldingen nog op 298.000 terwijl dit in 2022 al op 340.000 lag. In 2023 waren het er zelfs nog meer. Dat het aantal klachten over de geluidsoverlast toeneemt is best vreemd want de vliegtuigen zijn op dit moment 6% stiller dan in 2018 het geval was. Daarnaast is ook het aantal vluchten vorig jaar afgenomen ten opzichte van 2018.

Review Turkish Airlines Economy Class - Amsterdam Schiphol - Istanbul - Airbus A330-300
Het aantal klachten over geluidshinder rondom Schiphol loopt op. (Foto: InsideFlyer – Marco)

Dat de klachten zijn toegenomen heeft volgens ILT-programmamanager Marco Buitelaar deels te maken met corona. “Een paar jaar lang was er veel minder geluidsoverlast terwijl dit het afgelopen jaar weer is toegenomen”, legt Buitelaar uit. Ook heeft het volgens hem te maken met grote vrachtvliegtuigen. “Als deze grote toestellen met vracht net op de randen van de dag landen en opstijgen gaan er natuurlijk meer mensen klagen”, legt hij uit. Dat er meer klachten komen hoeft niet te betekenen dat omwonenden steeds meer klagen.

Regels niet respecteren

Er komen welliswaar meer klachten maar het kan volgens de ILT ook te maken hebben met het feit dat luchtvaartmaatschappijen er niet voldoende aan doen om de regels te respecteren. Een voorbeeld is het vliegen met zware vrachtvliegtuigen net op de randen van de dag.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *