Geen BlueBiz credits bij Alitalia; einde samenwerking KLM

Geen BlueBiz credits bij Alitalia; einde samenwerking KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Met ingang van deze maand is het niet meer mogelijk om BlueBiz credits te sparen op Alitalia vluchten. Dit geldt voor alle vluchten geboekt bij Alitalia met een 055 ticketnummer (zelfs al wordt het uitgevoerd door KLM of Air France). En ook voor vluchten uitgevoerd door Alitalia geboekt met een KLM (074) of Delta (006) ticketnummer.

Einde samenwerking BlueBiz KLM en Alitalia

BlueBiz is KLM’s loyaliteitsprogramma voor bedrijven, specifiek het MKB. Het afschaffen van Alitalia als in aanmerking komende maatschappij voor BlueBiz credits is niet de enige grote wijziging aan het programma. Over een paar maanden verdwijnt het wellicht meest waardevolle voordeel; één gratis bagagestuk op Europese vluchten.

bluebiz

Het verlaten van BlueBiz komt niet als een verrassing. De gehele samenwerking tussen Air France-KLM en de Italiaanse maatschappij is deze maand ten einde gekomen. Het partnerschap zou Alitalia teveel beperken. Alitalia verkeert op financieel vlak in een slechte staat en zit bovendien in een spagaat tussen haar Skyteam lidmaatschap en het grootaandeelhouderschap van Etihad Airways. Laatstgenoemde is er ondanks vele investeringen niet in geslaagd om het tij te keren. Etihad probeert zich hierdoor steeds meer terug te trekken uit de Europese maatschappijen waar zij aandelen in heeft.

Voor passagiers betekent het dat er nu bijvoorbeeld via KLM of Air France geen Alitalia vluchten meer geboekt kunnen binnen Europa. Dit kan ook niet in combinatie met een KLM vlucht(nummer). Voorlopig blijft Alitalia wel lid van Skyteam en de transatlantische joint venture tot 2022. Het blijft nog steeds mogelijk om Flying Blue miles te sparen op Alitalia vluchten.

Reacties

  1. Buntinx Frank JV zegt

    Ik beschik sinds vele jaren over een (al lang niet meer gebruikte) Flying Dutchman kaart nr. XXXXXXx.
    1. Is die kaart nog steeds geldig / bruikbaar? Moet ik eventueel iets doen om die te reactiveren?
    2. Ik heb onlangs 4 Alitalia vluchten gemaakt. Kunnen daarvoor Flying Dutchman / Flying blue miles aangevraagd worden. Het gaat om de volgende:
    datum vluchtnmer reserveringsnummer

    22.4.2018 AZ149 verwijderd
    22.4.2018 AZ1552 ”
    27.4.2018 AZ1567 ”
    27.4.2018 AZ154 ”

    3. Die vluchten zijn van de laatste week. Kunnen die miles alsnog aangevraagd worden, ook al zijn ze (pas) voorbij?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Hiervoor zou ik even contact opnemen met Flying Blue. In principe zou je ook na de vluchten de miles kunnen aanvragen. Daarvoor moet je natuurlijk wel een actief account hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *