Vandaag teruggekomen uit ALC met het gezin. Voor het eerst sinds 2019 weer met een HV vanuit RTM a.k.a. 010 airport. Gemengde gevoelens, want HV en daar vlieg ik liever niet mee. Eerst de positieve aspecten van onze reis.
Binnen een uur van voordeur tot Vista Lounge stukje lopen en met het OV, dat is gewoon top. De kisten van Transavia zijn jong, modern interieur en schoon. Vlucht prima. Inchecken/bagageafgifte op 010 airport was erg prettig. Ook fijn is dat je met Transavia redelijk flexibel bagage bij kunt kopen. Bij Reiswieg.nl een kinderwagen gehuurd en die was iets zwaarder dan gedacht. Als oplossing 40 kg bagage gekocht en dan kun je het gewicht verdelen over je totale bagage, met een maximum gewicht van 32 kg per koffer. Prijzen aan bord voor eten en drinken vielen me nog mee. Laatste keer easyJet (ook jarenlang geleden) kan ik me herinneren dat een eenvoudig broodje al €7,50 kostte). Customer care via WhatsApp is erg responsief, ik kan me nog wel wat WhatsApp chats met KLM herinneren die buitengewoon slecht waren.
In het algemeen vind ik Spaanse vliegvelden erg kindvriendelijk. Er zijn speciale fast track lanes voor gezinnen (inclusief boxen, waar je je jongste(n) in kunt leggen. Daar kunnen ze in Nederland nog een puntje aan zuigen. De Sala VIP in ALC heeft een speciaal kindergedeelte aan de ingang (slim). Daar even gezeten met de jongens. Als gast krijg je specifiek voor jouw vlucht een boarding call als het zover is. Top.
Dan de minder positieve aspecten. Volk dat één keer per jaar vliegt en/of zichzelf niet voorbereid op de reis en daardoor de boel ophoudt. Geen priority boarding voor gezinnen met jonge kinderen (ik kan mij herinneren dat dit wel in 2019 nog het geval was). Gebeurde ook in ALC, dus mijn aanname is dat dit beleid is. Daarmee vind ik Transavia niet hoog scoren als gezinsvriendelijke airline. Stoelen op rij 1 kon ik niet direct boeken, dat moest via het customer care center. Sowieso erg weinig stoelen met extra beenruimte beschikbaar. Geen FB-voordelen, dus je hebt niets aan je status. Blijf dat gek vinden, want Transavia is wel 100% dochter van AF-KLM en als je met HOP vliegt dan heb je dat wel. Dat brengt mij op het laatste punt: de prijs. In mijn ervaring zijn prijsvechters onderaan de streep helemaal niet goedkoop, zo ook Transavia. De enige twee redenen om niet met KLM te vliegen was dat dit vier keer duurder was en erg ongunstige vliegtijden had.
Jemig, wat is dit een lang verhaal geworden
Nou goed, misschien kan ik iemand helpen met deze ervaring. Ik vond het schrijven over mijn Transavia-ervaring in ieder geval erg therapeutisch
Klik om te vergroten...