sow! Zit nu in de privium express lounge. Half uur geleden reed ik mijn share auto de garage hier in. Valt me niet tegen. Ik had me voorbereid op het ergste en dat houd in dat ik nu 3 uur in de lounge mag doorbrengen
Bij KLM SP zat de helft van de medewerkers met de vingers in de neus, dus bagagedrop was 5 min. Buiten stonden rijen voor naar de economy checkin/security.
Bij SP/Privium kon ik zo naar boven lopen, geen rij voor SP of voor privium. Na het poortje werden SP en privium samengevoegd en linksaf gevoerd rond de lift (dus niet gelijk rechtsaf).
Om de hoek waren rij 1 en 2 specifiek voor SP en privium. Dus geen aparte privium rij. Dit liep prima door en binnen 15 minuten was ik wel door de security.
De economy rij die begint dus al buiten. Maar dit loopt op dit moment wel continu door. security filter bij 1 en 2 zijn ongeveer in totaal 10 lanes open. Volgens mij is dit niet eens de helft. Ik schat dat je op dit moment binnen 45 - 60 minuten door de economy security bent.
Tijdens de security check altijd genoeg gelegenheid om eens goed rond te kijken. En dan vraag ik me toch echt af waar de werkdruk vandaan moet komen? De eerste persoon die aanwijzingen moet geven wat je in je bakje moet gooien. (nou dat is op schiphol vrij simpel). Dan 1 (en soms zelfs 2) mensen die op het knopje moeten drukken zodat de scanner start met scannen. En dan evt een handmatige pat down moeten uitvoeren. Dan zit er iemand totaal onderuit gezakt achter een beeldscherm de software van de scanners te controleren en voor extra werk te zorgen voor de secundaire handmatige controle. (Ik ben echt van mening dat dit niet nodig is op Schiphol. Ze hebben de meest geavanceerde scanners die er te krijgen zijn. Doe er je voordeel mee!) En dan is er 1 persoon die de handmatige secundaire controle doet. En eigenlijk is dit de persoon die het drukste en meest actiefste is. En ook vaak de bottleneck als ik zie hoeveel bagage er door gaat voor secundaire controle.
Ow en dan komt nog het clubje "supervisors" die gezellig staat te keuvelen terwijl ze op de desk hangen. Vaak in groepjes van 2 a 3 en vooral geen handen uitsteken als het druk is bij pat down of secundaire check.
Vandaag viel het me ook op dat er dan daarna nog een cordon is van een 3 - 5 personen strak in het pak en een I-sec lanyard om de nek. Die staan vooral te kijken. Zijn dit duur betaalde managers die eindelijk eens op de werkvloer komen kijken?
Ik moet daarom altijd een beetje gniffelen als ik op het nieuws iemand hoor klagen dat het bij de security zo'n hoge werkdruk is. En dan vraag ik het me echt af waardoor dat komt.
Ik ben maar een eenvoudige meewerkend manager maar ik zie zo veel eenvoudige verbeterpunten. Ik denk dat het vooral ook neerkomt op motivatie. Tuurlijk financieel gezien zijn dit niet de banen waar je veel geld verdient. Maar het management moet zich nu ook wel realiseren dat een zak met geld wel degelijk motiveert en niet wekenlang oeverloos moet onderhandelen met vakbonden. Ik ben er van overtuigd dat het management van Schiphol te ver ingekakt is om nog functioneel te zijn.
Zaterdag weer hier. Eens kijken hoe de vlag er dan bij hangt.
Klik om te vergroten...