Ita-matrix vlucht boeken

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Ipponmaster, 28 mei 2015.

  1. zaanam

    zaanam Newbie

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Ik zit nu in de lounge van cdg te wachten op de een na laatste leg naar ams. De laatste naar gdn doe ik in maart. Zal later deze week een kort verslag doen (ijs en weder dienende)
    Met tevens een bizar verhaal over KLM, ik denk namelijk wel te weten waarom deze trip niet meer te boeken is. Verhaal volgt dus nog. (Schrijf niet graag lappen tekst op mijn telefoon)
     
    Erwin, danfl44, thomassmit en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Vakantieman

    Vakantieman Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    18
    Je maakt me extreem nieuwsgierig.

     
  3. zaanam

    zaanam Newbie

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben al begonnen met schrijven, wordt een heel verhaal. Geduld ;-)
     
    Godenzoon14, thomassmit en Vakantieman vinden dit leuk.
  4. NamataEkim

    NamataEkim Blue Tier

    Berichten:
    174
    Leuk Bevonden:
    375
    Trofeepunten:
    63
    duurt lang. :)
     
    zaanam, Sandor en Vakantieman vinden dit leuk.
  5. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Ik wacht ook in spanning af :)
     
    zaanam en Sandor vinden dit leuk.
  6. zaanam

    zaanam Newbie

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Sorry voor de vertraging, de eerst dagen na terugkomst was ik even druk en daarna sloeg een heftige griep toe en had toen echt geen puf te schrijven, maar hier is het dan. Veel leesplezier.







    Mijn trip van Gdansk naar Irkoetsk in december 2017.



    Hoe alles begon:



    Daar ik mijn FB-Gold-status door te weinig vluchten in 2017 zou gaan verliezen was ik eigenlijk van plan het hele status behalen te laten en alleen nog maar de allergoedkoopste tickets te gaan kopen in de toekomst. (ik vlieg alleen privé, en ben niet werkend en heb een laag inkomen)

    Maar af en toe kijk ik wel hier op het forum en zag toen iets leuks, een grappige trip in business naar een plek waar niet snel iemand komt, Irkoetsk En ook nog eens met dusdanig veel miles dat ik niet alleen Gold zou blijven maar ook nog eens Platinum zou worden, plus zoveel award-miles en bluebiz-miles (naar ik hoop) dat alles met alles vrijwel voor niks zou zijn. Kostenplaatje staat helemaal onderaan.



    Eerst maar eens ticket geboekt voor 866 euro bij Delta (wist toen nog niet precies hoe de beste fare te vinden) en wat visum-bemiddelaars gebeld daar ik geen ervaring heb met dat soort dingen. De eerste maakte mij tamelijk bang door te beweren dat hoe ik het wilde doen (double entry op tourist visum) er geen mogelijkheid was een visum te verkrijgen, de tweede bemiddelaar was ook twijfelachtig. Nu kon ik dat bestelde ticket binnen 24 uur cancelen en daar ik het geld niet wilde weggooien mocht ik inderdaad geen visum krijgen heb ik dat ook gedaan.

    Na wat reacties hier op het forum waarbij meerdere forumleden zeiden dat het geen probleem moest zijn er toch nog maar eens meer ingedoken en uiteindelijk met veel lezen op websites besloten het helemaal zelf te regelen.

    Toen ook hier op het forum gevonden hoe ik via ITA Matrix bij Delta het ticket kon boeken en uiteindelijk een ticket met de data die mij goed pasten (met een paar dagen ertussen thuis te zijn) voor 730 euro gevonden.

    Uiteindelijk bleek gewoon dat bepaalde visumbureaus aan bangmakerij doen om zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Door bijvoorbeeld voor een double entry visum ook een dubbele uitnodiging te berekenen a 30 euro, dus 60 euro.

    Nu had ik een website in Rusland gevonden waar je voor 17 euro dit zelf kon aanvragen, single of double entry, maakt niet uit, zelfde prijs.



    Aanvraag ingevuld op website Russische ambassade, afspraak gemaakt bij VFS en toen ik daar verscheen, met allemaal prints van hotel reservering, vluchtschema etc. bleek het zo ontstellend makkelijk te zijn om een visum te verkrijgen De dame had uitsluitend de aanvraag nodig, de uitnodiging en een pasfoto. Verder niks. Dus ook daarmee was ik bang gemaakt dat je wel heel veel moest laten zien etc. Meer had ze niet nodig en op mijn vraag of ik dan wel een visum zou krijgen was het antwoord, ja natuurlijk, je hebt de uitnodiging toch en volgende week heb je het. Dat wist ze al zeker. (Dus mensen, als tip, mocht je een visum nodig hebben, regel het zelf gewoon, scheelt boel geld)

    8 dagen later kwam een koerier de enveloppe in de bus gooien, dat kostte wel 27 euro maar aangezien ik meer kwijt ben om naar Den Haag te rijden was dit voor mij prima.



    Aangezien de reis zou starten in Gdansk moest ik nog een ticket hebben om daar te komen. Uiteindelijk had ik bedacht om de avond tevoren daar heen te gaan, 6 december en dan 7 december om 6u40 mijn grote trip te starten. En om ook nog iets aan dat ticket van Gdansk te hebben had ik er voor gezorgd dat de laatste leg pas plaatsvindt ergens in maart zodat ik een retourticket Gdansk heb gekocht met return eind maart om dan nog een paar dagen een citytrip te hebben.



    Het hele schema zag er dus als volgt uit:



    AMS:GDN:KL:1923:DEC:06:2017



    GDN:AMS:KL:1916:DEC:07:2017

    AMS:CDG:KL:2003:DEC:07:2017

    CDG:SVO:AF:1744:DEC:07:2017

    SVO:IKT:AF:4614:DEC:07:2017

    IKT:SVO:AF:4619:DEC:09:2017

    SVO:CDG:AF:4855:DEC:09:2017

    CDG:AMS:AF:1440:DEC:09:2017

    AMS:IST:KL:1613:DEC:15:2017

    IST:AMS:KL:2758:DEC:16:2017

    AMS:CDG:AF:1741:DEC:16:2017

    CDG:SVO:AF:4916:DEC:16:2017

    SVO:IKT:AF:4616:DEC:17:2017

    IKT:SVO:AF:4619:DEC:18:2017

    SVO:CDG:AF:4855:DEC:18:2017

    CDG:AMS:AF:1140:DEC:18:2017

    AMS:GDN:KL:1921:MAR:XX:2018



    GDN:AMS:KL:1918:MAR:XX:2018





    6 December rond half 4 zou ik de deur uit want zou vooraf nog even bij familie in Hoofddorp langs, ik woon in het noorden van het land dus moet ook wel even rijden naar Schiphol.

    Maar net toen ik de deur uit zou gaan, telefoon. Op mijn scherm staat KLM.

    Een beetje verbaasd neem ik op en wat zij zei is in cursief om e.e.a. duidelijker te maken. Dit is wel een samenvatting maar het essentiële staat er in.



    Nou meneer, het gaat over uw vlucht.

    Welke?

    Die vlucht van GDN naar Irkoetsk

    Wat is daarmee?

    Die gaan wij cancelen want wij zijn het er niet mee eens.

    Uh? cancelen? Niet mee eens? Hoe bedoelt u?

    Nou, wij snappen niet hoe u deze vluchten heeft kunnen boeken en dan ook nog voor dit bedrag, wij zijn hier de afgelopen paar weken mee bezig geweest en wij gaan dit ticket cancelen

    Dat denk ik niet, U kunt mij toch niet amper 14 uur van te voren opbellen met de mededeling dat jullie het gaan cancelen omdat jullie het er niet mee eens zijn? En u zegt dat jullie er al enige weken mee bezig zijn?

    Oh, oh, oh, stotter stotter.

    Maar u had toch wel kunnen weten dat dit wel een erg laag bedrag was voor al deze vluchten?

    Nou, ik vond het inderdaad een heel mooie aanbieding en ik zie wel vaker vluchtprijzen waarvan ik denk, dat is goedkoop dus heb er verder niks bij gedacht.

    Ja maar zoveel vluchten dat kan niet voor dit geld.

    Nou, volgens mij heb ik de door jullie opgestelde fare-rules gevolgd en ik mag toch aannemen dat deze fare-rules, waarvoor jullie vast een heel team specialisten voor hebben, met de nodige zorgvuldigheid zijn opgesteld? Zeker als ik zie wat voor restricties er allemaal in staan, dus daar zal toch wel goed over nagedacht zijn door jullie?

    Enne? Ik heb betaald, 3 weken geleden en we hebben gewoon een zakelijke deal. En jullie bellen mij anders ook nooit vlak voor een vlucht en vertellen mij, meneer wij willen uw vlucht veranderen of een een leuke upgrade geven want u heeft eigenlijk teveel betaald en daar zijn we het niet mee eens?

    Oh, oh, oh, stotter stotter.

    En ik sta op het punt mijn huis te verlaten om richting Schiphol te gaan want vanavond heb ik een vlucht richting Gdansk, en die mag ik niet missen, en ik moet voordien nog ergens langs. Als jullie dit ticket hadden willen cancelen dan hadden jullie dit 2 weken voordien moeten doen, dan had u dat zonder opgave van reden kunnen doen volgens mij, maar volgens EU-regulering bla bla bla kunt u weliswaar nu ook het ticket cancelen alleen dan krijgt KLM wel een behoorlijke claim van mij aan de broek.

    Nou, dan moet u bij Delta zijn want daar heeft u geboekt.

    Pardon? U, KLM vertelt mij nu toch dat KLM het ticket gaat cancelen? Dus het lijkt mij dat ik dan bij KLM moet zijn. Beetje laf om u te gaan verschuilen achter een Amerikaanse maatschappij vind u ook niet. U belt mij, ik houd u dus verantwoordelijk.

    Oh, oh, oh, stotter stotter.

    Maar, nu ik even nadenk, Delta zegt u? Met behoorlijk grote zekerheid denk ik dat er in het land der onbegrensde mogelijkheden wel een no-cure no-pay advocaat te vinden zal zijn die dit varkentje wel voor mij wil gaan wassen. Ik kan mij zo voorstellen dat dat wel eens een behoorlijk bedrag aan smartengeld kan gaan brengen want wat u doet is ronduit onbehoorlijk, onbeschoft en getuigt niet echt van respect jegens een klant.

    Oh, oh, oh, stotter stotter. Nou ja, ik moet u ook alleen maar bellen van mijn baas, ik weet ook dat het onze fout is, ik ga hier nog even overleggen, ik bel u zo terug.

    Ja, hallo? Ik moet de deur uit want ik moet een vlucht halen naar Gdansk, want als ik morgenochtend niet in Gdansk ben dan kan ik die trip niet eens vliegen.

    Nou, ik kan u niet adviseren om naar Gdansk te vliegen vanavond want u moet weten dat u morgen de toegang wordt geweigerd op de vlucht naar AMS.

    Nou, dat gaan we nog weleens zien dan, maar u begrijpt dat ik wel aan de gate moet verschijnen want anders komt u er makkelijk vanaf lijkt mij, no-show van mijn kant zou alles voor u oplossen toch?

    Oh, oh, oh, stotter stotter.

    Ik bel u zo terug.

    Gaarne vlot s.v.p., dag.



    Pfffff, buikpijn want ondanks dat ik het rustig durf aan te gaan allemaal, zit ik hier natuurlijk niet op te wachten. Toch mijn autorit maar even uitstellen, dan maar wat korter familiebezoek of helemaal niet. Nu snapte ik ook waarom ik online niet kon inchecken. Ik dacht eerst dat het wellicht te maken had met vertrek polen dus verder niet bij nagedacht. Maar eens inloggen op KLM-site (wat ik overigens toch een verschrikkelijk brakke site vind maar dat is weer een ander verhaal) en weer proberen in te checken. Nee, lukt niet. Balen.



    Een kwartier later belt de dame weer met de mededeling dat ze nog niks kan zeggen wat het nu gaat worden want ze zijn nog steeds aan het overleggen. En dat ik echt zo snel mogelijk wordt gebeld over wat KLM/DELTA/AIRFRANCE nu gaat doen en dat ik beter vooralsnog niet naar AMS zou moeten gaan om mij de moeite en kosten te besparen. Ongelooflijk.

    Ik heb haar toen duidelijk gemaakt dat ik echt wel naar Gdansk zou gaan en dat we van daar verder gaan kijken en dat dit toch wel erg grof en onbehoorlijk is om mij dit te zeggen en om mij net voor ik ga vliegen buikpijn te bezorgen, en grote onrust. En dat ik e.e.a. wel erg intimiderend vind.

    Oh, oh, oh, stotter stotter.

    U wordt zo snel mogelijk gebeld.



    Ondertussen was mijn zin aan een familiebezoek al verdwenen dus ben eerst maar thuis gebleven, had nog wel genoeg tijd voor mijn vlucht naar Gdansk zou vertrekken dus bleef ik maar op KLM-site proberen in te checken want dat leek mij wel een goed idee. En opeens lukte dat! Dus ik denk, mooi, maakt mijn zaak alleen maar sterker.

    Vlak daarna telefoon van KLM, dit keer iemand anders, een hij.

    Meneer, wij hebben besloten dat u wel mag vliegen, excuses voor het ongemak en alles is vrijgegeven.

    Heb toen nog wel even mijn ongenoegen geuit en ben uiteindelijk toch nog maar even op familiebezoek gegaan en de vlucht naar Gdansk genomen.



    De vlucht naar Gdansk was vlotjes, maar wel stamp vol. Ik was er nog nooit geweest en was verrast een modern en keurig vliegveld aan te treffen. Had vooraf al even gekeken of er 's nachts wat open was daar ik voor die paar uurtjes niet van plan was een hotel te nemen, doel was tenslotte om zo goedkoop mogelijk Platinum te worden. Volgens internet zou alles dicht zijn maar tot mijn blije verbazing was er wel degelijk een winkeltje open die alles verkocht wat een hongerige c.q. dorstige reiziger belieft. En dan ook nog eens voor volledig normale prijzen. Waar 10 meter verder bij de (net gesloten) bar 6 euro gevraagd werd voor een halve liter Duits witbier kon ik dat hier krijgen voor 1,50, net als wat hapjes etc. voor een zeer acceptabele prijs.

    Dan ook nog eens het feit dat er heerlijke leren banken staan die je ook nog tegen elkaar kan schuiven dus mijn korte nachtje was geen probleem, zelfs domweg 4 uur lang goed geslapen en na opfrissen op het toilet op tijd naar de gate gegaan. Gdansk airport ontbeert een lounge dus dat was jammer maar uiteindelijk ging het zo ook prima.

    Bij de gate aangekomen zou ik gaan zitten maar hoorde mijn naam omroepen, dus ik dacht al, oh oh, nu zal je het hebben. En jawel. Meneer, er is een probleem met uw ticket. Dus ik, volgens mij niet want gister is alles opgelost. Ik moet even bellen naar Amsterdam meneer. Dus ik denk, nou, 6 uur 's morgens, hoe komt dit? Maar de heer belt, zegt dat ie uit Gdansk belt en voordat ie maar kan zeggen waarom hij belt of mijn naam ook maar noemt zegt Amsterdam, alles okay, geen probleem. Dus ze zaten er bovenop denk ik. Maar het voelt niet fijn natuurlijk, wel het laatste waar ik op zat te wachten. Maar ik mocht boarden en vooraan plaats nemen. Nou nou, wat een aanfluiting die EBC van KLM, in een Embraer. Ik had het gevoel op een campingstoeltje te zitten, met dezelfde beenruimte als Economy, en zat nog wel op rij 1 ook. Minachting voor de klant als je het mij vraagt. Dan zei de dame mij dat ik wel een heel goedkoop ticket had gescoord maar voor wat KLM biedt in EBC kunnen ze naar mijn mening hoogstens 10 euro opslag vragen t.o.v. Economy voor iets luxer eten. Wat een bagger. Gelukkig in Ams, Parijs en Moskou geen problemen gehad met boarden dus dat ging alles prima. Vluchten waren min of meer op tijd (was veel korte overstap bij) en weinig noemenswaardig over te vertellen. Business bij Air France vond ik verrassend beter dan KLM, qua service, attitude en eten. En normaal in Economy vind ik KLM beter dan AF op Europese vluchten, dit had ik niet verwacht. Maar nog steeds niet noemenswaardig. Ik zou never nooit in Europa een business ticket kopen met KLM/AF voor die bedragen die ze vragen, en ook nooit een upgrade willen voor welk bedrag dan ook. Is het domweg niet waard.

    Maar nu, Moskou naar Irkoetsk, Aeroflot. Ik zou haast zeggen, van de hel in de hemel. In een 737 dikke zeer fijne stoelen, twee aan twee (met geluk dat van de 20 stoelen er 10 bezet waren dus niemand had een buur) en beenruimte te over. Top service van het personeel, fantastisch eten, uitgebreide keuze in alles, en niks was te veel. Nu werd ik echt blij, dit was een bonus!

    Maar helaas was ik best wel moe dus het grootste deel van de vlucht geslapen en niet alles uitgebuit. Nou ja, er zouden nog enige vluchten volgen dus volgende vlucht dan maar even kijken.

    En dan, landen in Irkoetsk, diep in Siberië, wat leuk! Wat een avontuur! En vooral op een volledig besneeuwde landingsbaan, dacht altijd dat dat toch niet kan? Of alleen in AMS niet?

    Zachte landing en gates zijn aldaar niet aanwezig dus met de bus naar de terminal. Ja, een speciale bus alleen voor de business class passagiers, een luxe touringcar i.p.v. zo'n standaard kale bus, leuk!

    Daar ik natuurlijk alleen handbagage had was ik binnen een minuut buiten en het was toch wel aardig fris. Min 20 of zo, en een boel sneeuw. In Moskou had ik een simkaart gekocht voor een paar euro en had dus internet, Google maps altijd fijn. Tja, maar nu, een bus zoeken om naar mijn eenvoudige hotel te gaan. 9 uur 's morgens dus ik hoopte wel dat ik al op de kamer zou mogen want met die kou zag ik het niet echt zitten tot 14:00 maar te moeten wachten. Maar die bus, tja, recht voor de airport niks te zien, paar taxi's dat wel, maar dat was niet mijn eerste optie natuurlijk. Ik kwam er gelijk ook achter dat niemand, Engels spreekt en dat ze domweg Russisch door blijven lullen. Maar super vriendelijke en behulpzame mensen die toch vrij vlot begrepen dat ik een bus zocht en ik werd door een oud dametje helemaal naar de bushalte gebracht met uitleg welke bus ik moest nemen. Geweldig!



    En wat mij verder ook echt verbaasde, je hoeft daar maar naar een voetgangers oversteekplaats te kijken en het volledige verkeer gaat in de ankers, nog nooit meegemaakt. Op basis van sommige programma's op de Nederlandse TV had ik nu niet veel vertrouwen in het Russische verkeer dus ik bleef op mijn hoede met oversteken, maar zo gedisciplineerd heb ik het nog nooit meegemaakt.

    Uiteindelijk na een rit van een half uur vlak bij mijn hotel uitgestapt. Wel in een dusdanig versleten bus dat ik mij afvroeg hoe lang die nog mee zou gaan. Zoiets aftands heb ik zelfs in Thailand nog niet gezien maar het was warm en wat nog leuker was. Je betaalt niet per afstand maar per rit. 15 roebels maar liefst, omgerekend 22cent. Nou ja, dan mag het van mij een aftandse bus zijn als ie technisch maar in orde is.



    Even een kort stukje door de sneeuw banjeren naar mijn hotel wat uiteindelijk een bloemenwinkel met aparte balie voor wat te verhuren kamers bleek te zijn (op booking.com werd het aangeboden als hotel) maar wederom super vriendelijk mensen en ik mocht gelijk op de kamer die warm was, niet groot maar wel een goed 2-persoons bed. Heb toen eerst maar lekker geslapen. Want al was het daar half 10 in de ochtend, voor mij was het natuurlijk diep in de nacht vanwege het tijdverschil.

    Na het ontwaken heerlijk gedoucht en opgefrist rond een uur of 2 de stad ingelopen. Heb paar leuke spots gezien en wat foto's gemaakt voor het plakboek. Wat mij opviel, ik zag nergens etalages, kon zien dathet winkels waren maar moest echt de deur door om te zien wat ze verkochten. Apart en best grappig. De russen weten wel wat voor winkel het is want die kunnen lezen wat er op de pui staat, maar ik dus niet. Maar, nu zag ik een supermarkt en in vreemde landen loop ik daar altijd graag even naar binnen, kijken wat ze zoal hebben en voor wat voor prijzen. Dat viel mij best tegen, vond het haast Nederlands prijsniveau en dat verbaasde mij want ik denk dat het inkomen in Nederland t.o.v. Irkoetsk toch wel factor 5 zal zijn. Maar ik zag gewone bevolking hun inkopen doen dus het zal wel. De wodka was wel cheap en een halve liter Heineken kostte een euro. En blikjes (nep) kaviaar waren niet duur dus een paar gekocht. Al reisde ik met handbagage dacht ik het gewoon maar te gokken om het mee te nemen, en uiteindelijk op de terugreis in CDG mocht ik na uitleg het gewoon meenemen terwijl de blikjes toch meer dan 100ml waren. Dus goed dat ik gewoon had geprobeerd.

    In de supermarkt was een soort cafeetje waar je koffie kon bestellen en pannenkoeken, dus van die gelegenheid maar gebruik gemaakt en daarna weer aan de wandel gegaan. Uiteindelijk werd het me toch te koud en in de London Bar naast een hotel de warmte opgezocht tot het bedtijd was. Dan maar westerse prijzen betalen voor lekker bier want verkleumen vond ik nu ook niks. Irkoetsk is echt leuk denk ik, in de zomer. In december raad ik het af want toch wat frisjes.

    Mijn eigen slaapplek (Hotel kon ik het echt niet noemen) was toch wel een kilometer of 2 wandelen dus eenmaal opgewarmd, door de warmte binnen en enige biertjes door een fijne sneeuwbui terug gesloft en een beetje hongerig de kebabzaak tegenover wat klandizie gegeven en toen met het buikje vol gaan slapen.

    De volgende ochtend vroeg op, daarheen gelopen waar ik uit de bus was gestapt en tot mijn verrassing stond er een duidelijk bord met alle buslijnen. En ook in het Engels dus dat was helemaal goed en een goed uur voor vetrek stond ik weer op de luchthaven.

    Bij de Sky Priority en business-balie inchecken. Nou ja, dat dacht ik. Meneer, er is een probleem met uw ticket (meisje sprak geen Engels, gebruikte vertaal app, dank u Google)

    Ja hoor, dit zal toch niet? Maar het was dus wel zo. Ik moest mij bij het ticketkantoor van Aeroflot vervoegen, ergens weggestopt op een derde verdieping die ik na enige tijd wist te vinden.

    En de klok tikte maar door natuurlijk en er was nog een dame voor mij. Dit wil je dus niet. In Gdansk was ik niet zo bezorgd, dat is niet zo ver weg en makkelijk snel terug te komen naar Nederland, maar nu zat ik diep in Rusland waar haast niemand een woord Engels spreekt.

    Natuurlijk was er iemand voor mij die geen haast had dus ik zat maar op hete kolen tot ik aan de beurt was, had wel gezien dat we een half uur vertraging hadden maar die tijd kwam ook al nader.

    Uiteindelijk, aan de beurt, en geluk, de dame sprak perfect Engels. Ze bekeek alles en zei, nee, geen probleem, is al opgelost maar ik heb nog nooit zo'n crazy ticket gezien, hahaha.

    Dus weer naar beneden en kon nog net inchecken wat toch nog met horten en stoten ging. Bus naar het vliegtuig en kreeg een heel enthousiaste begroeting van dezelfde crew als de dag ervoor, die waren heel verbaasd maar vonden het heel leuk. Ik was ook wederom de enige niet rus in het vliegtuig.



    Tja, nu kan ik elke vlucht gaan beschrijven maar dat is wat onzinnig, verder zijn er weinig noemenswaardige dingen gebeurd.

    Ben terug naar AMS gevlogen via SVO en CDG en naar huis gereden. Even een paar dagen thuis tot rust komen en dan het tweede deel beginnen.



    En dat begon met een ritje Istanboel, 16 graden en vol zon, heerlijk! Nachtje daar gebleven en toen via AMS naar CDG. Oooooh, en dat ging haast mis, dik uur vertraging en bij aankomst had ik nog maar 30 minuten om van E naar C te komen en de bewegwijzering op CDG is soms wat ondoorzichtig maar dat kan ook aan mij liggen, uiteindelijk moest ik de shuttle nemen binnen de paspoortzone en die had toch ook weer wat tijd nodig, maar er waren meer die dezelfde vlucht moesten hebben dus dat stelde mij wat gerust, als er 1 niet komt opdagen sluiten ze de gate wellicht wat sneller dan als er 5 zijn denk ik. En uiteindelijk kon ik gewoon mee en na mij kwamen er nog wel een man 10 binnen dus ik denk dat her en der wat meer vertragingen waren. En ik was blij weer in een toestel van Aeroflot te zitten i.p.v. KLM/AF.

    Na een fijne reis met heerlijk eten 's morgens om half 5 geland in Moskou. En dat had ik precies zo uitgezocht, want de vlucht naar Irkoetsk ging pas om 21:45 dus nu kon ik eindelijk eens Moskou in en het rode plein bezoeken. Was weleens op SVO geweest in transfer maar verder niet.

    Had een beetje op internet gekeken hoe in het centrum te komen en door een retourticket met de trein te kopen voor 1.000 roebel kon ik naar Beloruskya station waarvandaan de metro meerdere kanten op ging. Bij de balie een dagkaart gekocht voor 210 roebel (3 euro) voor elk openbaar vervoer in Moskou, koopje.

    Tegen 7 uur stond ik op het rode plein, koud, erg koud en niks open natuurlijk tot ik een donut zaak vond. Daar wat koffie gedronken en beetje in slaap gesukkeld. Weer wakker maar eens het GOM-warenhuis bezoeken, prachtig zeg, mooi gebouw en luxe. En er waren veel winkeltjes die je van alles lieten proeven dus dat naar hartenlust gedaan, heerlijke kaviaar en krab, maaja, toen ik de prijzen zag kon ik begrijpen waarom het zo afschuwelijk lekker was. Was ook afschuwelijk duur dus maar niet meegenomen.

    Daarna beetje rondgereden met de metro en wat metro stations bewonderd, had mij hiermee niet zo goed voorbereid want heb de mooiste niet gezien maar dat is dan voor een volgende keer.

    Daarna nog wat door het centrum gelopenen in een leuk café beland waar ik mijn tijd heb uitgezeten tot het tijd werd weer naar SVO te reizen. Uiteindelijk weer in Irkoetsk beland, zelfde slaapplek want voor het geld was het wel oké, en 's avond in Courtyard by Marriot maar gegeten.

    Terugreis weer zelfde crew die ook al zo verbaasd waren. Zonder problemen uiteindelijk in AMS aangekomen en met de nodige leuke en ook die minder leuke ervaringen naar huis gegaan.



    Uiteindelijk waren al mijn puntjes binnen 1 dag naar terugkeer bijgeschreven. (daar heb ik me ook eerst nog wel zorgen over gemaakt of KLM me daar niet iets zou gaan flikken want veel vertrouwen heb ik niet meer in hen) dus ben nu Platinum. En heb ruim 78.000 award miles erbij. Dus dat is allemaal via plan verlopen.

    Ik ben echter nog wel van plan een behoorlijke klacht bij KLM in te dienen over de gang van zaken want wat ze hebben geflikt, hebben trachten te flikken is natuurlijk not done, dat vind ik dan maar.

    Het heeft in eerste aanleg een boel plezier weggenomen en een boel buikpijn gecreëerd. Ik denk dat een zichzelf respecterend bedrijf zoiets niet kan doen en al zin ze het er niet mee eens, ze bellen mij ook niet als de ticketprijzen opeens de helft zijn geworden en ik heb een duur ticket, dus naar mijn idee moeten ze ook kunnen slikken als hun tactiek eens tegen hun werkt. Nu zit ik lang niet zo diep in de materie als vele anderen hier op het forum maar ik kan mij voorstellen dat dat hele fare-rule gedoe voornamelijk in de interesse is van de airlines, om e.e.a. zo wazig mogelijk te maken voor de reiziger, hetzelfde met boekingsklasse. Is puur op maximaliseren van winst gedacht en dat is ook prima. Maar als een klant eens een mazzeltje heeft dan kan je het naar mijn mening niet maken wat zij hebben gedaan.



    Dus, ergens is mijn reisschema iemand opgevallen, vermoed ik , hebben ze dat proberen te onderzoeken en op het laatste moment mij trachtten te intimideren of zover te krijgen niet naar polen af te reizen zodat ik een no-show zou hebben, dat is mijn analyse in ieder geval.

    Wellicht dat ik hen op het juiste spoor heb gebracht door mijn opmerking over de fare-rules en dat ze die dus hebben geschrapt waardoor die vluchten niet meer te boeken zijn, dus dat ligt waarschijnlijk aan mij. Wel jammer maar dat kon ik ook niet voorzien.

    Nu hoop ik wel dat ze de andere reeds verkochte tickets niet gaan cancelen want bij mij gingen ze natuurlijk zwaar nat door het 14 uur van te voren te proberen maar bij de meeste anderen hebben ze alle tijd zonder consequentie voor hen. Ik hoop dat de andere reizigers ook updates blijven geven in dit topic.



    Oh ja, zoals gezegd, het kostenoverzicht.



    Eerst maar even wat het heeft opgeleverd:



    • 60.014 level miles als alles achter de rug is in maart. (incl. het extra retourtje in economy naar GDN) en met de 15K level miles die ik al had in 2017 ben ik PLAT geworden i.p.v. naar Silver terug te bouncen.

    • 78.178 Award miles hetgeen voor mij een waarde heeft van circa 600 euro op de data dat ik ze gebruik t.o.v. reguliere prijs (ik gebruik dat voor long haul Economy naar Azië)

    • Een geweldige ervaring, en zoveel mensen gaan niet naar Siberië tenslotte

    • de wetenschap dat je in Europa geen Business ticket hoeft te kopen bij KLM/AF want zonde van het geld waarbij het bij Aeroflot juist wel de moeite waard is.

    • Als ik het goed heb gelezen op de BLUEBIZ-site zou het 240 punten (EURO) moeten opleveren, maar dat zal nog lang duren voor ik dat ga weten want ze zijn mega traag met bijschrijven.

    • Platinum voor 2018 en Gold voor 2019, ik zou het anders nooit gered hebben ooit weer Gold te worden met de verslechtering van het FB-programma,dus was hoogstens Silver gebleven de komende jaren.

    • Vanwege Platinum tot 31-03-2019 gratis premium economy op KLM vluchten of door KLM aangeboden vluchten (moet nog uitzoeken hoe dat zit als ik met AF of Aeroflot vlieg via KLM geboekt en hoe dat is als ik Award vlieg of dat dan ook geldt)

    • Buikpijn hier en daar en deels een zeer onplezierig eerste gedeelte van mijn reis.


    Wat heeft het gekost?



    • Een paar uur tijd om dit te schrijven ;-)

    • ticket economy AMS -GDN 108,00

    • het ticket met 16 segmenten 737,00

    • American express kosten 18,00

    • 2 x hotel Irkoetsk 28,00

    • hotel Istanboel 19,00

    • benzine van huis naar AMS v.v. (2x) 50,00

    • Openbaar vervoer, Rusland en IST 6,00

    Totaal : 966,00



    Dus, volgens mij kost het me onder de streep 126 euro en ik ga nog een city trip naar GDN doen in maart (wat ik sowieso weleens doe hier en daar naartoe) dus dat had mij dit bedrag ook wel ongeveer aan een ticket gekost mits ik met Skyteam zou vliegen)

    Ik zet het daardoor maar op dat het me al met al niks heeft gekost behalve wat onnodige stress waarvan ik hoop dat KLM dit, zodra ze mijn klacht hebben ontvangen, op een nette sportieve manier willen compenseren. In ieder geval hebben de paar KLM medewerkers die ik dit verhaal tijdens het vliegen heb verteld hele grote ogen opgezet en waren oprecht geschokt dus ik hoop dat de klantenservice daar niet anders in is.
     
    Fripsmaster, pieter-sa, MVA20 en 17 anderen vinden dit leuk.
  7. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Wat een geweldige ervaring zeg (op KLM na die hem wilde annuleren), ik baal echt enorm dat ik deze trip zelf niet heb ondernomen!
     
    zaanam vindt dit leuk.
  8. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Jemig, had ik niet van KLM verwacht dit, om eerlijk te zijn, achterlijk. Ik heb het volste begrip in sommige annuleringen, zoals mijn laatste AF La Premiere ticket, mits ze dit in 24-48 uur doen. Jammer, niet helemaal netjes, maar dat is het spel.

    14 uur van tevoren een ticket proberen te annuleren is te gek voor woorden. Helaas is er (nog) geen goede wetgeving, maar na een bepaalde tijd zouden ze toch niks meer aan je ticket mogen veranderen. Het verlies zal ontzettend meevallen, als dat er al is met die paar tickets. Dat is het spel van hun kant, soms zullen een paar ticketnerds de routeregels uitbuiten. Imagoschade zal gegarandeerd hoger zijn als ze daadwerkelijk nu pas enkele tickets gaan annuleren.
    Ik ben rond de kerst in ieder geval begonnen met wat kosten te maken voor reserveringen en visa, 1.5 maand na het boeken van het ticket. Vertrouw er verder wel op dat ik zal vliegen, maar ik ben benieuwd of ik wat hoor.
     
  9. zaanam

    zaanam Newbie

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18

    Ik vind het inderdaad ook achterlijk en vooral heel zielig. En ja, de route-regels uitbuiten proberen sommigen, maar zij stellen die regels juist op om ons uit te kunnen buiten dus ik had dit ook niet verwacht van een zichzelf respecterend bedrijf (naar ik aanneem dat ze zichzelf respecteren)
    Toen ik de eerste keer terug was kon je het nog boeken en toen heb ik nog even gezocht op ITA, zag toen wel dat het ticket afhankelijk van de datum circa 12.000 tot 15.000 euro had moeten kosten. Dus wellicht vonden ze dat toch wel een heel erg groot verschil en probeerden ze het gewoon even.
    Ik ga in ieder geval ergens de komende dagen een klacht indienen, denk dat ik beetje copy paste van dit verhaal ga doen, scheelt weer wat schrijven en mocht er geen passende reactie komen zou ik dit altijd ergens verder in de publiciteit kunnen brengen, is vast wel een sensatiekrant die hier wat copy in zal zien? wellicht? Ik weet niet of KLM zich bewust is van de huidige tijd dat alles ook met internet zo snel bekend is en het ze meer kan kosten dan dat ze er mee hebben getracht er mee te winnen. Of het boeit ze niet, kan ook natuurlijk.
    Nu was het trouwens wel zo dat sommige vluchten stampvol zaten, dus het heeft ze wel wat gekost want mijn ticket hadden ze voor veel meer kunnen verkopen op die vluchten. wellicht dat dat ook een motivatie voor hen was om het te proberen.
    Maar wat ik heb gezien qua bezettingsgraad op de KL en AF vluchten en de vluchten SVO-CDG vv en AMS-IST vv is dat het goed gaat met ze, allemaal goed bezet. En naar mijn gevoel zijn de ticketprijzen naar de bestemmingen waar ik in de regel naar zoek ook een klap hoger dan dezelfde periode de laatste jaren. Daar ben ik niet zo blij mee natuurlijk.
     
  10. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Aangezien toch veel mensen zonder problemen hebben gevlogen en de gekke itineraries vast al een paar keer eerder zijn opgevallen denk ik wel dat het een keer een slechte ervaring/samenloop van omstandigheden was. Chagrijnige manager on duty, of iemand die bij zijn baas in goed daglicht wilde komen door dit ticket te stoppen?
    Nette, uitgebreide klacht indienen bij KLM, dan ben ik wel benieuwd wat ze hierop te zeggen hebben.
    En die dure tickets konden ze nog steeds verkopen, kwestie van gordijntje stukje verder naar achteren schuiven en een luxe broodje meer inladen.
     
  11. zaanam

    zaanam Newbie

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Ja, dat van die manager zou kunnen. dat van die gordijntjes niet op elke vlucht want de economy zat op die vluchten ook 100% vol.
    En natuurlijk klaag ik netjes, ik wil er ook wat mee bereiken tenslotte. Mijn ervaring tot nog toe is dat KLM altijd zeer voorkomend is wanneer ik eens klaag dus ben benieuwd.
     
  12. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Een 3e partij; KLM die (14 uur voor vertrek) een Delta/006 issued stock wil cancellen? :confused: ..flabbergasted.
    En zodra je tegengas geeft niet thuis geven en meteen naar Delta wijzen :rolleyes:

    DOT & EU regulering vinden een annulering zo kort voor vertrek zo ie zo niet echt leuk.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2017
    Erwin en zaanam vinden dit leuk.
  13. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Probeer deze te boeken via Itamatrix/Google flights. Heb powertools maar lukt niet juiste link te genereren.

    Iemand een idee? hoe deze te boeken?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Krijg deze melding via de website van Air France. Expertflyer geeft een maximale Minimum Connection Time van 01h00min. Wellicht even bellen?
     
    Miya vindt dit leuk.
  15. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Miya vindt dit leuk.
  16. PJOTR

    PJOTR Blue Tier

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    Prachtig verslag! Zou willen dat ik er de tijd voor had.....
     
  17. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Bedankt @danfl44 en @BWempe

    Kunnen boeken door ff AirFrance op Twitter aan te spreken. Zag de route later ook op Expedia.
     
  18. Sabine2392

    Sabine2392 Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Hi!

    Ook ons lukt het niet de getoonde vlucht te boeken zoals op ITA beschreven. Zie bijlage.

    Kan iemand ons helpen??

    Groetjes Sabine & Stephanie
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    HI Sabine & Stephanie,

    Allereerst welkom op InsideFlyer! Het ziet er naar uit dat de boekingsklasse voor dit ticket met deze prijs (boekingsklasse N, een discounted economy fare) niet meer beschikbaar is. Wel is klasse M (een van de duurste economy boekingsklassen) nog beschikbaar alleen dit ticket kost dan €1137 per persoon.
     
  20. Sabine2392

    Sabine2392 Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Dank voor je snelle reactie!
    Dat is wel een stukje duurder, dus in dat geval zoeken we nog maar even verder.. :)
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina