Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    973
    Trofeepunten:
    143
    Je zou maar eens gelijk kunnen hebben, want dat zie ik voor mijn vlucht VIE - AMS. Overigens ben ik zijwaarts verplaatst, niet achterwaarts. Maar misschien is iemand wel van voren naar achteren gegaan en daardoor op mijn plek terechtgekomen. Er is maar één rol EC. Dus heb mezelf maar op rij 2 gezet.

2. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.339
    Trofeepunten:
    408
    Mijn ervaring is dat 3 dagen voor vertrek, mits beschikbaarheid in biz het gordijntje nog steeds naar voren gaat, dit ook met de verwachte economy boekingen, als die niet vol zijn gaat ondanks dat biz ook niet vol zit het gordijntje weer niet naar voren omdat ze dan voorin niet helemaal vol willen zitten in verband met load en balance, op die manier kan je wat meer vracht in het eerste vrachtruim meenemen.

Naar achteren verplaatsen komt na de 3 dagen 'voorwaartse' verplaatsing ook voor als de loadfactoren onverwacht veranderen.
    Verder naar achteren kan natuurlijk ook als blijkt dat er heel veel biz aanbod is, dat kan op bepaalde biz heavy routes natuurlijk altijd gebeuren al heb ik dat persoonlijk nog niet gehad dat de biz na rij 5 zit.

3. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.350
    Trofeepunten:
    248
    Ik ging laatst ook een rij naar achteren, omdat het gordijntje naar achteren ging. Voorin zat het lang niet vol, dus was niet nodig om een extra rij toe te voegen.

4. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.339
    Trofeepunten:
    408
    Kan wel echt met de load en balance te maken hebben, als namelijk het toestel ook in economy niet vol zit dan is vooral in de A321 zo dat de 'paarse' stoelen voorin het vliegtuig die ook betaalde stoelen zijn voor non status houders weinig geselecteerd worden, en de gold en platinum houders gaan dan eerder voor economy comfort, en wat je niet wilt is rij 1-2 voor business, dan Economy comfort van rij 2-6 helemaal vol en vervolgens bijna niemand op de paarse stoelen van rij 7-17., dat is ook beter voor het opstijgen en landen maar ook omdat je namelijk bij voorkeur voorin zoveel mogelijk cargo wilt hebben, dat is bij het boaren en deboarden van het vliegtuig wel zo handig, want heb je teveel cargo achterin en weinig mensen voorin moet je eerst cargo achteruit uitladen voorat je kan beginnen met uitstappen.
    Het gebeurd niet vaak, maar als er verkeerd beladen is kan men het uitstappen in extreme gevallen even stopzetten totdat de bagage achteruit is uitgeladen, want anders heb je het risico dat het vliegtuig achterover klapt, als is de belangrijkste reden de optimale belading voor het brandstofgebruik.

westi en hellolaurent vinden dit leuk.
  5. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    665
    Trofeepunten:
    123
    Interessante ontwikkeling voor deze zomer, "kosteloos" je ticket(s) aanpassen en dubbele miles:

"To offer greater flexibility to its customers, Air France is launching its “Moments” promotional campaign from 3 June 2026*, dedicated to travel departing from France.

Throughout the campaign period, all tickets issued for departures from France may be changed without change fees, subject to any applicable fare difference. This offer applies across all travel cabins: Economy, Premium, and Business. One change will be permitted up to the date of departure.

In addition, for any ticket booked during the campaign in Economy cabin on an Air France-operated long-haul flight, Flying Blue Miles will be doubled, regardless of destination."

https://www.afkl.biz/trade/s/news-detail?Id=000009673

en volgens luchtvaartnieuws:
    "Ook voor vertrek vanuit Nederland wordt door KLM en door Transavia een dergelijke actie voorbereid."

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/...klanten-met-brandstofstress-over-de-streep-te

FlyingFonz vindt dit leuk.
  6. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.339
    Trofeepunten:
    408
    En dit net na de aankondiging gisteren dat vanaf 30 juni het aantal basic fare bestemmingen wordt uitgebreid en vanaf 8 september alle bestemmingen in Europa.
    Nieuw is ook dat niet alleen point to point bestemmingen de 2XP krijgen, maar dus ook met een stop in Amsterdam of Parijs, zodat je voor een retour maar 8 in plaats van 20 XP krijgt.

Even gecontroleerd, de 'light' tarieven zijn nu de basic tarieven geworden, de light tarieven ongeveer 15 euro enkele reis duurder.

Ben ik dus benieuwd naar de 'dubbele' miles en gratis aanpassen van tickets, want dat strookt niet met de aankondiging van gisteren, al sijpelen langzaam de berichten door dat veel mensen afwachten met het boeken van tickets en dat die dus best wel heel erg achterblijven.

FlyingFonz en rickbeerendonk vinden dit leuk.
  7. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    665
    Trofeepunten:
    123
    Ufff, dit is slecht nieuws voor de XP-runners onderons. oops, ik had dit bericht verkeerd geïnterpreteerd en was in de veronderstelling dat de XPs bij overstap bij alle boekingsklasse verminderd was.

Laatst bewerkt: 4 jun 2026 om 07:28
  8. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.339
    Trofeepunten:
    408
    Je kan nog steeds de light tarieven selecteren natuurlijk, zie het als een frequent flyer tax.

9. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.350
    Trofeepunten:
    248
    Die vliegen toch business?

Ik ga me er niet meer druk om maken, na dit weekend heb ik al genoeg XP om volgend jaar september PfL te worden (als de regels tenminste niet aangepast gaan worden).

rickbeerendonk vindt dit leuk.
  10. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.492
    Trofeepunten:
    558
    Dit geldt voor vertrek Frankrijk inderdaad, maar alleen long haul en AF-operated staat in het bericht.

11. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.339
    Trofeepunten:
    408
    Op Luchtvaartnieuws stond wel dat KLM en Transavia met iets soortgelijks bezig zijn en dat dat binnenkort wordt aangekondigd.

Ben wel benieuwd, want de ene kant slaat men de weg in om kosten te besparen door een nog meer bare bones boekingsklasse, aan de andere kant omdat de boekingen achter blijven, niet voor niets is er opeens de eerste daling in passagiers op de Europese luchthavens sinds corona, gaat men toch iets doen om die boekingen weer binnen te halen.

12. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.339
    Trofeepunten:
    408
    Voor PFL zullen ze op zo'n korte termijn het niet aanpassen. Voor mij ben ik dat al, echter Ulti wil ik wel blijven, dat is voor 2027 al geregeld en 2028 zal dat de 2de week van Januari dat bereikt zijn.
    De vraag is of het daarna nog kan, want gelukkig kan ik zelf direct vluchten boeken voor mijn werkgever, en met vertrek vanaf Antwerpen is het treinsegement alleen in boekingsklasse light beschikbaar, vanaf Brussel is Basic er wel, en ik ken wel een beetje de beancounters bij mijn werkgever... Al is het voordeel wel dat Basic tarief niet wijzigbaar is en light weer wel, als in dat zou een goed argument kunnen zijn.

13. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    100
    Trofeepunten:
    28
    Het wordt wel een beetje een kat-en-muis-spelletje zo met die XP. Én met prijzen overigens. Tijd geleden TRD-AMS voor 130 EUR of TRD-AMS-ZWE voor 64 EUR (en meer XP). Ook vlieg ik soms terug met FB miles en het valt me op dat er nog >=1500 miles afgaan als ik ZWE als eindbestemming invoer.

Wellicht loont het nog ook steeds om door middel van een boeking met ZWE automatisch en soms goedkoper in de Light-categorie terecht te komen.

Hier toch nog een kleine run geboekt volgend jaar ZWE-AMS-CDG-TRN-CDG-AMS-ZWE met heen in business en terug in economy (60XP) voor 515 EUR. Kon ook voor 455 EUR met ongunstigere tijden. Dan tik ik de Platinum in elk geval aan vóór de deadline.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  14. bishop

bishop Newbie

Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Werkt dit nog? Ik krijg bij ZWE-AMS-CDG-TRN-CDG-AMS-ZWE 1000+ euro prijzen

15. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    100
    Trofeepunten:
    28
    Ja, eergister geboekt voor februari volgend jaar (net voor mijn refresh date). Ik plan wel erg ver vooruit, I know.

16. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.287
    Trofeepunten:
    223
    Gewoon via de KLM site of....?

17. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    100
    Trofeepunten:
    28
    Jup, voor het laatste weekend. Nog steeds beschikbaar. Maar dus wel met de inbound in economy. Meer XP had ik niet nodig.

Bijgevoegde bestanden:

Ruut vindt dit leuk.
  18. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    515
    Trofeepunten:
    123
    Ook bij Air France-KLM wordt er meer geld verdiend met Flying Blue dan met het vliegverkeer, zie hier. Dit was al eerder duidelijk in de US, maar nu ook in Europa.

Deel Deze Pagina