Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    924
    Trofeepunten:
    123
    ticket 1: AMS - KRK en v.v. economy

ticket 2:
    de bedoeling was: KRK - AMS - CDG - TBS en v.v. met KL&AF
    Echter besloot AF de route naar TBS te stoppen en werd ik overgeboekt. Daardoor werd het uiteindelijk: KRK - AMS - TBS / TBS - CDG - AMS - KRK business met KL & A9. Wel de volledige originele route gecrediteerd gekregen qua miles en punten.

2. Fly_Girl

Fly_Girl Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Wat is er aan de hand met de XP's bij KLM? Vorige week wilde ik tickets boeken en zag ik opeens dat ik voor een Europa retour nog maar 4 XP kreeg?? Ik heb daar nooit bericht over gekregen, maar ben gaan googelen en las dus ergens dat KLM op Europa het aantal XP's stilzwijgend naar beneden heeft geschroefd.

Ik heb vorige week niet geboekt, en checkte dit weekend weer: toen kreeg ik opeens wel weer 10XP voor de vlucht retour naar Zagreb.

En nu wilde ik 'm net gaan boeken en staat er helemaal geen XP en Miles informatie meer bij de te boeken opties. Dan mag je dus maar raden hoeveel je er krijgt? Dit staat toch altijd netjes vermeld?

Ik vind KLM zo hard achteruit hollen..... meedenken met de klant is er niet meer bij en bij de klantenservice draaien ze een standaard riedeltje af en kijkt niemand of ze echt iets voor je kunnen betekenen. En dan nu ook dit XP verhaal weer....

3. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.018
    Trofeepunten:
    558
    Als ik ingelogd ben zie ik altijd hoeveel XP ik krijg. Dat je maar 4 xp voor een retour heb ontvangen heeft waarschijnlijk te maken dat je een basic fare hebt geboekt, daarbij krijg je namelijk maar 2 xp voor een enkeltje

FlyingFonz vindt dit leuk.
  4. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.331
    Trofeepunten:
    408
    Maar het is wel zo dat de Basis fare opties vanaf Amsterdam sinda vorige maand naar een flink aantal meer bestemmingen zijn 'geïntroduceerd' en dat een Barcelona optie bijvoorbeeld interessant lijkt qua prijs, maar dat niet is als je ook XP wil sparen.
    En men 'adverteert' daar niet openlijk mee, je ziet het echt pas in de opties van de tariefsoorten staat waar je niet altijd even snel naar kijkt, en via een OTA kan je het helemaal niet zien.

Het probleem voor KLM is dat ze concurrerend moeten zijn in de markt, dus ook willen vissen in de poel van de 1 of 2 x per jaar vliegers, maar tegelijkertijd de vaste klanten niet opeens minder willen laten betalen, dus pas je XP differentiatie toe.

5. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    28
    Vraag; hebben jullie suggesties om makkelijk bij AF/KL vluchten de stoelindeling te zien (welke stoelen nog beschikbaar zijn per vlucht) Ik moet nu altijd eerst een ''fictieve'' boeking maken om de stoelindeling te zien.
    Ik vind een bepaalde plaats in het vliegtuig altijd wel fijn en omdat ik ook vaak flexibel ben kijk ik graag welke plaats op welke vlucht beschikbaar is.

Delta heeft dat beter voor elkaar, daar kan je de beschikbare stoelen zien in het boekingsproces.

upload_2026-5-18_20-45-39.png

Misschien dat jullie tips hebben?

6. Fly_Girl

Fly_Girl Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Ja precies dat
    Er is hier nooit over gecommuniceerd...en opeens zijn de 5XP's zomaar veranderd in 2XP. En moet je om die 5XP weer te krijgen opeens veel meer betalen. Ik vind dat echt wel heel slecht en zeker omdat er helemaal geen communicatie over geweest is richting klanten. Althans: ik heb niks voorbij zien komen.

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    964
    Trofeepunten:
    143
    Het is zeker wel gecommuniceerd, zie:
    https://loyaltylobby.com/2026/02/12...ue-cancels-no-xp-uxp-earnings-on-basic-fares/

Wat natuurlijk niet helpt is dat deze site, op het forum na, sinds december, praktisch dood is. Weet iemand al hoe dat nou zit?

8. Oscar

Oscar Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    expertflyer.com

NLAviation vindt dit leuk.
  9. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.331
    Trofeepunten:
    408
    Het veel meer betalen valt soms echt wel mee, want een paar van de basic fares die ik had gezien waren echt wel aantrekkelijk in prijs, tot ik bij de boeking opeens de XP opbrengsten zag.
    Nu is voor mij vertrek uit Antwerpen of Brussel handiger, maar ik zag een tarief die goedkoper was uit Amsterdam dat ik dacht, als ik zelf de trein boek dan is het voordeliger, maar dat is het dan toch niet. Want XP heb ik op zich zat, een beetje buffer om Ultimate te blijven is toch wel handig.

10. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    359
    Trofeepunten:
    63
    Transavia misschien een tip levert 16xp op

11. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.563
    Trofeepunten:
    373
    Ik vroeg me het volgende af, voor bv Sofia of Tbilisi met KLM boeken, waarom is dat zo veel extreem duurder dan rechtstreeks via Bulgaria Air (zonder Sky team voordelen), het scheelt een paar honderd € voor een retourtje.

12. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.331
    Trofeepunten:
    408
    De tip is met vertrek vanaf Amsterdam inderdaad te boeken via Bulgaria Air, want als je dat via de KLM codeshare doet dan heb je geen mogelijkheid tot aanpassen van zitplaatsen.
    Daarnaast krijg je ook niet echt de Skyteam voordelen, lounge toegang is bijvoorbeeld niet ingebrepen, ik mocht er wel in maar dat is geen garantie.

Wel is het zo dat als je bijvoorbeeld vanaf Brussel vertrekt, de KLM codeshare echt wel goedkoper kan zijn dan via Bulgaria Airways zelf omdat die een overstap in Amsterdam aanbieden wat Bulgaria Airways zelf niet doet, al zie ik daar voor het hele jaar ook tarieven die ik daar nog nooit voor betaald heb.

13. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.424
    Trofeepunten:
    583
    Het is al een tijdje zo op bepaalde routes. Ik vlieg regelmatig naar PRG en mijn trip naar PRG in november 2025 leverde 4XP op.

14. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.424
    Trofeepunten:
    583
    FYI, je hebt wel lounge toegang als FB Gold/Plat met codeshare AF/KL op AMS en CDG.

Ruut vindt dit leuk.
  15. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.331
    Trofeepunten:
    408
    Ja dat was ook mijn theorie, maar de toegangspoortjes gaven toch aan nee, de boarding pass geeft ook geen 'sky priority' aan en volgens de lounge dragon gaf aan dat er officieel geen toegang is, en online gaf ook geen uitsluitsel.
    Gelukkig was er ook een andere medewerker aanwezig die aangaf laat meneer Ozzietukker maar binnen omdat het vast een fout in het systeem is.

Het probleem is vermoedelijk dat het geboekt is onder KLM vluchtnummers, de online boarding pass ook het KLM vluchtnummer aangeeft, maar de papieren boardingpas echt FB462 als vluchtnummer aangaf en zo staat de reservering kennelijk dus ook in het systeem.

Ruut vindt dit leuk.
  16. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    331
    Trofeepunten:
    63
    Ik had ditzelfde issue op een andere vlucht. Nadat een wat oudere grondstewardess erbij werd geroepen en meteen zei "dat is goed" mochten wij naar binnen. In eerste instantie zei de jonge vrouw dat we niet naar binnen mochten omdat het geen KLM toestel (vlucht, in haar woorden) was.

17. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    43
    6.In addition to general lounge access benefits, Gold and Platinum members get free access to KLM Lounges when travelling on a flight marketed as KLM and operated by a non-SkyTeam Flying Blue partner. Platinum members may also bring their children under 18 (part of the family unit and still financially dependent on FB Member) travelling with them on the same flight into the Air France and KLM Lounges.​

Bron: https://www.flyingblue.com/en/programme/more-info/tier-benefits

18. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.331
    Trofeepunten:
    408
    Dat klopt, en zo was het ook geboekt, echter op de papieren boarding pass, en ook in het systeem kwam in dit geval echt het Bulgarian Airways vluchtnummer naar voren en dan is het opeens geen 'marketed als KLM' vlucht meer.

Het is wel vreemd dat het digitale exemplaar wel het KLM vluchtnummer aangaf, maar via de reguliere scanpaal kom je niet binnen dus dan ben je al overgeleverd aan de interpretatie en dat is dus geen 'automatische' zekerheid.
    Ik was trouwens volledig bereid om in discussie te gaan, maar één van de betere lounge medewerkers greep gelukkig direct in.

rickbeerendonk vindt dit leuk.
  19. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    512
    Trofeepunten:
    123
    Inmiddels heeft een zekere "Mister Miles" het stokje overgenomen....

Ruut en rickbeerendonk vinden dit leuk.
  20. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.563
    Trofeepunten:
    373
    Iemand ervaring met Xiamen Airlines? En dan meer specifiek met de business class 787 uit AMS, is dat een goed product? Ze zijn met een enkeltje China a 1200€ in ieder geval meer dan de helft goedkoper dan KLM. Ik vroeg me ook af of een overstap van 2 uren in Xiamen vanaf Amsterdam naar domestic, zonder ruimbagage, en dus met business class genoeg tijd is. Iemand ervaring met een overstap op Xiamen? Ik blijf 10 dagen in China dus heb geen visum. Ik las dat Xiamen airlines voor Sky priority klanten ook aparte balies heeft voor de grenscontrole op Xiamen.

Deel Deze Pagina