Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.860
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Yield management is KLM niet vreemd en de noordelijke markt is belangrijk en het idee van een overname is om een beter positie te krijgen.
    Maar omdat ook Lufthansa er nog us, over hoge prijzen op thuismarkten gesproken, moet KLM natuurlijk wel concurrerend blijven.
     
  2. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Plus dat ze overstappers uit Scandinavië nu niet allemaal naar AMS/CDG gaan sturen maar waarschijnlijk long haul vanuit Scandinavië. Scheelt toch weer een paar duizend overstappers op Schiphol ;)
     
  3. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    811
    Leuk Bevonden:
    444
    Trofeepunten:
    63
  4. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    daarom is KLM winstgevend en staat SAS op de rand van het faillissement
     
  5. Mark_85

    Mark_85 Blue Tier

    Berichten:
    190
    Leuk Bevonden:
    308
    Trofeepunten:
    63
    Even een stomme vraag: tellen reward vluchten geboekt met punten mee als kwalificatie voor status bij Flying Blue?(krijg je hier xp voor?)
     
  6. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Heel kort antwoord maar het enige antwoord: Nee.
     
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.375
    Trofeepunten:
    508
    Dan mogen ze allebei op cursus bij Norwegian, die het aanzienlijk beter doet en nog goedkoper is.
     
    Godenzoon14 en Ruut vinden dit leuk.
  8. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Nou, Norwegian heeft geen long haul meer dus ik zou als KLM niet op cursus gaan bij Norwegian.
     
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.375
    Trofeepunten:
    508
    Dat geldt voor de meeste low costs
     
  10. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Deze wil ik jullie niet onthouden:

    Op 31 augustus verliep mijn status. In verband met vaderschapsverlof een verlenging aangevraagd. Dat was een raar proces, scroll daarvoor even naar boven. Kreeg op 31 augustus de notificatie dat mijn status verlengd is, verder nooit meer een reactie op mijn e-mail aan Flying Blue. Tot vandaag:


    Allereerst wil ik u mijn oprechte excuses aanbieden voor de late reactie. Vanwege extreme drukte hebben wij niet binnen de normale gewenste tijd kunnen reageren.

    Na zorgvuldige overweging van uw verzoek en op uitzonderlijke basis, is het mij een genoegen u nog een jaar op uw huidige Gold te houden, vanaf 1 september 2023.

    Bij Flying Blue waarderen en belonen wij loyaliteit!

    Voor nadere informatie kunt u contact met mij opnemen door deze e-mail te beantwoorden of naar de homepage van onze website flyingblue.com te gaan.

    Geniet en ontdek meer op flyingblue.com.

    Ik wens u een prettige dag.


    Met vriendelijke groet,

    XXXX van uw Flying Blue-team

    Op zich nette manier mail, maar ruim een maand na dato wel een beetje mosterd na de maaltijd…
     
  11. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.406
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Ik heb eind vorig jaar een mail gehad waarvan ik me niet herinnerde waar het over ging. Bij nakijken bleek het een antwoord op iets van 8 maanden eerder.
    Het kan dus nog erger.
     
  12. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    En ook op de rand van het faillissement stond. Daarom bestaat er nu Norse Atlantic ipv Norwegian over de grote plas. Zelfde gold voor AirBerlin.

    Ik zeg niet dat KLM zaligmakend is, verre van zelfs, maar high service low pricing gaat nooit werken. Daarom heeft iedereen een hekel aan ryanair en hun slechte service, maar zitten hun vliegtuigen toch propvol omdat je weet dat je krijgt waarvoor je betaalt.
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  13. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Nou dat laatste, daar ben ik het deels mee eens. In die zijn dat er nog steeds verhalen opduiken op dora of in de (social) media van mensen die met Ryanair vliegen en dan boos zijn als ze moeten betalen voor ehh.. Alles. Bijvoorbeeld het printen van een boarding card. Overigens: als je met fatsoenlijke bagage op pad wilt, dan is zo’n low cost carrier net zo duur als (bijvoorbeeld) een KLM…
     
    FlyingBlob vindt dit leuk.
  14. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Dit gezegd hebbende, vind ik nog steeds dat KLM in eenidentiteitscrisis verkeerd. Nog niet zo lang geleden, was de eerste hit bij KLM op Google ‘goedkope vliegtickets’. Nu is de prijs hoog, maar krijg je daar niet per se betere service voor. Het zijn vooral de vliegtijden en bagageregels die voor mij het verschil maken (ik vlieg zakelijk vrijwel altijd met AF-KLM, is wel aanzienlijk duurder vergeleken met andere maatschappijen). Het is niet voor niets dat KLM niet in de top tien van beste luchtvaartmaatschappijen zit. Privé vlieg ik (bijvoorbeeld naar Azië) liever mee Emirates….
     
    Elgertje vindt dit leuk.
  15. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Je hebt zeker een punt. KLM positioneerde zich als premium maatschappij maar zonder premium product. Ik denk dat op het harde product (business class) dat dat zeker beter is geworden. Als je goed oplet zie je ook wel dat de ME3 hun product aan het verschralen zijn. De taxi als je J vliegt is al een tijdje niet meer, kwaliteit van eten is gewoon net een tandje minder(discutabel), lounges (vol, minder service/comfortabel), niet elk vliegtuig heeft een bar, minder 1st class (meeste mensen zullen dat echter niet merken ;)). Het zijn relatief kleine dingen maar je ziet wel dat ze meer aan het focussen zijn op wat levert 'echt' geld op.
    Wat ze wel hebben is hoeveelheid personeel in de cabine. Dat zou KLM echt wel kunnen verbeteren.
    Daarnaast zie je nu ook dat de ME3 niet meer *altijd* de goedkoopste zijn óók die prijzen zijn aan het stijgen en mijn onderbuik gevoel zegt dat die prijzen nog wel harder aan het stijgen zijn dan die van de "gevestigde" (westerse) maatschappijen
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  16. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Het klopt zeker dat de ME3 carriers ook niet meer zo goedkoop zijn als vroeger, maar in verhouding toch echt nog wel goedkoper dan KLM meer beenruimte en meer ruimbagage. En dat op een standaard ticket. Het verschil met KLM op een vlucht van AMS naar BKK was €3000. Dat is een aanzienlijk prijsverschil. Dan kunnen de XP’s en Miles bij KLM me echt gestolen worden.

    De ME3-carriers zijn succesvol met het hub and spoke, terwijl het met een transfer met AF-KLM altijd bidden is of dat wel goed gaat met koffers en aansluiting. Woensdag een vlucht met KLM naar AMS die nu al voor de tweede keer bijna exact dezelfde vertraging had. Heleboel mensen aan boord die peentjes zweetten of ze hun aansluiting wel gingen halen.

    De premium positionering van KLM heb ik nooit begrepen, want qua goede dienstverlening aan boord doen hun ME3-concurrenten en airlines het het gewoon beter. De uitzondering was tijdens COVID-19. Toen keek het wel alsof het personeel extra hun best deed bij KLM. Ondanks dat de catering stukken minder was. Maar nu het business als usual is, merk ik een merkbare terugval. Vind ik echt jammer. Zo komen ze nooit in het lijstje van de beste airlines natuurlijk. Ik denk dat KLM moet oppassen dat ze zich niet uit de markt gaan prijzen, daar begint het wel op te lijken…
     
    Elgertje vindt dit leuk.
  17. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Bij EK krijgt het personeel een belastingvrij salaris, hier in Nederland niet. Oftewel: KLM moet meer uitgeven om hetzelfde nettosalaris (of meer) te kunnen bieden. Ook is brandstof veel goedkoper in Dubai dan in Nederland. Ryanair behandelt en betaalt hun personeel zeer slecht (ik heb op Schiphol gewerkt, ik ken de verhalen) en steekt alle winst in eigen zak.
    KLM wilde 1 cabine medewerker per vlucht schrappen om de kosten te drukken maar dat werd tegengehouden. Tsja, dan moeten jij en ik dus meer betalen om ervoor te zorgen dat onze blauwe trots het hoofd ook voor hun 108e jaar boven water houdt. Air France is al jaren de chiquere airline van de twee, KLM blijft natuurlijk een beetje aan het “ons bin súnig’ principe vasthouden omdat wij Nederlanders al gauw neerkijken op overdaad
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  18. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Is wel een beetje appels met peren vergelijken. Seizoen speelt natuurlijk ook een rol. En als je kijkt voor een ticket met kerst dan zal dat altijd duurder zijn dan in september.
     
    FlyingBlob vindt dit leuk.
  19. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    EK-personeel krijgt wel een significant lager dan KLM-personeel. Moeten het vooral van de (lucratieve) vluchten hebben om hun salaris aan te vullen. Staat dan wel weer gratis huisvesting en maaltijden als ze aan het werk zijn tegenover.

    Kan mij de discussie over 1 cabinemedewerker nog heel goed herinneren. Wilde daar ook nog iets over zeggen, maar je was me voor :) Wat me vooral
    Bestaat is dat ik tijdens die discussie dat er echt omwille van de veiligheid en service niet met minder cabinepersoneel gevlogen mocht worden. Vloog toen met KLM van AMS - BKK. Service was minimaal en personeel zar alleen maar in de pantry met elkaar te roddelen. Waarop ik dacht: “niet echt een sterke case als een man of vrouw minder nog niet levensgevaarlijk is volgens jullie (lees: de vakbond)”.

    Kets face it: KLM is aan de kostenkant gewoon te duur. De vraag is hoe lang ze dat door denken te gaan betekenen in ticketprijzen…
     
  20. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    299
    Leuk Bevonden:
    295
    Trofeepunten:
    63
    Ryanair en KLM zijn niet echt te vergelijken. Compleet ander business model. RA geen intercontinentaal, geen outstations, toestellen keren terug naar het veld waar ze gestationeerd zijn, omkeertijd 25 minuten en dus meer dan gemiddeld 3 cycles per dag ( KLM), lagere lonen geen vakbond, personeel moet betalen voor alles van water tot uniform tot opleiding. RA eist en krijgt dikke centen van het vliegveld dat ze aan doen en is 100% web based. Een uiterst winstgevende club zonder enige moraal of scrupules. Wel nodig in de industrie om de prijzen laag te houden, je ziet wat de KLM doet als er geen of weinig concurrentie is, prijzen gaan de lucht in!
     

Deel Deze Pagina