Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    955
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb een reguliere AMEX Platinum en een FB AMEX Gold. Nu wil ik eigenlijk gebruik maken van de 75.000 upgrade-actie voor mijn FB Gold. Maar twee Platinum kaarten op jaarbasis zijn mij te duur. Als ik het goed begrijp kan ik dus niet binnen 6 maanden weer terug naar FB Gold, maar kan ik wel al na een maand (of 2) de FB Platinum opzeggen, en daarbij de bijdrage naar rato terugkrijgen en behoud van die 75.000 bonus miles?

Niet extreem netjes natuurlijk maar goed, ik blijf loyaal met een reguliere Platinum... En zit sowieso te denken aan mijn FB Gold op te zeggen nu ik sinds een half jaar een reguliere Platinum heb.

2. ribruijn

ribruijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    28
    Zoals ik eerder op deze pagina al meldde: volgens de algemene voorwaarden kan je op elk moment opzeggen - zonder opgaaf van redenen.

3. jphorn

jphorn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    772
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb maar weer eens gebeld, maar wederom geen enkele aanbieding voor het verlengen van m'n huidige Amex FB Gold kaart. Dus nu ook de 50% creditering niet meer :mad:

Dat upgrade-aanbod van Gold naar Platinum is best interessant, maar mijn jaarbijdrage gaat op 19 januari 2022 weer in, dus dan schiet ik mijzelf ook weer behoorlijk in de voet voor wat betreft de 30XP bij verlenging.

Wat is nou de meest optimale strategie? (met daarbij de aantekening dat ik dus ook al een reguliere Amex Plat kaart heb)

vanIJsselmuide vindt dit leuk.
  4. BartF

BartF Blue Tier

Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    Op mijn vraag over de opzeg/downgrade voorwaarden van de huidige upgrade actie van FB Gold naar FB Platinum kreeg ik de volgende reactie van Amex:

“De voorwaarden gelden ook voor het opzeggen. U krijgt met deze actie geen jaarbijdrage pro rato terug.”

Dus over 2 maanden opzeggen nadat de 75.000 miles binnen zijn kan je doen. Maar je krijgt niks van die €600 terug.

lloydje33, FlyingFonz, Amsterdam en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    955
    Trofeepunten:
    143
    Wow, dat is goed om te weten. Maar dit staat niet in de voorwaarden. Kunnen ze dat zomaar doen dan?

BartF vindt dit leuk.
  6. BartF

BartF Blue Tier

Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    Dat is de vraag natuurlijk haha. Maar ik ga het niet uittesten denk ik.

7. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.760
    Trofeepunten:
    253
    Ik wel :p

MoonJ, DirkOnTour, lloydje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. ribruijn

ribruijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    28
    Apart. De upgrade voorwaarden noemen inderdaad alleen het niet mogen downgraden binnen 6 maanden. En de algemene voorwaarden stellen dat je op ieder gewenst moment mag opzeggen, met terugbetaling naar rato van het betaalde jaarbedrag.

MoonJ, BartF, lloydje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.468
    Trofeepunten:
    583
    Nou ik ben benieuwd, ik heb mijn upgrade aanvraag ingediend, ben 1,5 mand geleden geupd naar de FB gold card vanaf silver dus eens zien of de 6mnd daadwerkelijk wordt getest. Ik laat het wel weten of er nieuws is.

Carel1 en BartF vinden dit leuk.
  10. BartF

BartF Blue Tier

Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    Vanwege de verschillende voorwaarden heb ik specifiek de vraag gesteld over mogelijk opzeggen over x aantal maanden en over downgraden. En ik kreeg vervolgens bovenstaande reactie. Mocht je nog gaan upgraden en je wilt niet een heel jaar lid blijven dan kun je altijd zelf even bellen voor wellicht een ander antwoord. Je weet maar nooit bij Amex.

Wat ik overigens niet helemaal duidelijk had verwoord in mijn originele post: ook het downgraden zou binnen het eerste jaar(!) niet mogelijk zijn. Aangezien er in de voorwaarden wel duidelijk 6 maanden staat kunnen ze daar niet onderuit natuurlijk, maar het is wel weer interessant om te zien hoe de klantenservice er andere voorwaarden op na houdt dan die klanten te zien krijgen bij het aanvragen/upgraden van een kaart. To be continued…

11. FritsJ

FritsJ Newbie

Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    8
    Mijn vrouw heeft ook de 75.000 upgrade-to-platinum e-mail gekregen en ik moet zeggen dat we twijfelen.

Wat is eerlijk gezegd de waarde van 75.000 miles? Is dat €300,-?

Voordelen:
    - Status van explorer naar silver (dan kan ze via de priority lane en mag ik in de rij blijven staan....)
    - Sneller sparen
    - Een keer "gratis" vliegen
    Nadelen:
    - €430,- bij betalen (170 voor gold is net afgeschreven)
    - Nog een jaar lid blijven (ik heb net persoonlijk een nieuwe gold kaart, gratis, via haar link)

Zie ik iets over het hoofd? Wat zouden jullie adviseren?

12. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Wat betreft de waarde, die is afhankelijk waarvoor je de miles gaat gebruiken. Als je de miles gaat gebruiken voor een long haul business class vlucht zijn ze meer waard dan € 300. Ik heb 2 jaar geleden een BC retour naar YYZ geboekt voor 121k miles. Daar kwam wel € 440 belasting bij. In een promo aanbieding kost een dergelijke vlucht soms maar 90k miles.

lloydje33, FritsJ en Ruut vinden dit leuk.
  13. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    445
    Trofeepunten:
    63
    Als je het goed bekijkt is deze actie van Amex de goedkoopste manier om FB miles te 'kopen' - 75k voor 600 euro is 0,008 euro per mile, met de huidige promotie van 100% bonus betaal je 1.045 euro voor 76K miles....dat is 0,01375 per mile

michiel1, BartF, Amsterdam en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. michiel1

michiel1 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    254
    Trofeepunten:
    63
    Klopt, zo had ik het ook bekeken, en twijfel daarom ook nog een beetje of ik mij weer laat overhalen tot deze marketing stunt van AMEX.
    Ik heb een aantal maanden geleden gedowngrade van FB Gold naar Silver vanwege de alom bekende redenen waarvan de slechte acceptatie van de kaart de belangrijkste is. Ik heb nog 2 weken om te beslissen.

MoonJ vindt dit leuk.
  15. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    955
    Trofeepunten:
    143
    Als ik de voorwaarden zo lees is een overeenkomst tussen AMEX en de klant qua kaarten altijd voor onbepaalde tijd en moet deze gewoon op te zeggen zijn binnen een jaar. Ik ga morgen maar even bellen dat ik de Platinum FB wil 'uitproberen' zodat ik na een maand of 1 v/d 2 kan annuleren en doorgaan met de ander. Ben benieuwd wat ik te horen krijg.

Ruut, michiel1 en BartF vinden dit leuk.
  16. michiel1

michiel1 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    254
    Trofeepunten:
    63
    Ben benieuwd naar het AMEX antwoord

17. Nielsdejongen

Nielsdejongen Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    127
    Trofeepunten:
    33
    Ik zie dat mijn kaart in de AMEX app gewijzigd is naar de FB Platinum, echter nog geen bericht gehad van AMEX nav de upgrade

Carel1 vindt dit leuk.
  18. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.760
    Trofeepunten:
    253
    Iemand die al kan bevestigen dat de upgrade €430 euro kost (verschil Platinum - Gold)?

19. Nielsdejongen

Nielsdejongen Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    127
    Trofeepunten:
    33
    Ik kreeg na de upgrade een creditering van 77,78€ Kaartlidmaatschap bijdrage.

20. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.760
    Trofeepunten:
    253
    En dat kwam overeen met het aantal maanden Gold (6,5ish) die je nu al verbruikt hebt?

Deel Deze Pagina