FB Platinum. Wat mag je verwachten?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door axtg, 7 mrt 2019.

  1. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.362
    Leuk Bevonden:
    1.182
    Trofeepunten:
    223
    Mss een beetje off-topic, maar wel ivm subject van het draadje: Hebben jullie een Nederlands nummer naar de platinum lijn? Ik woon in het buitenland en op mijn kaart staat een Frans nummer. Krijgen jullie dan een Nederlandssprekende persoon aan de lijn of ook alles in het Engels? Ik vind het trouwens wel netjes dat ze identificatie mbv tel.nr. gebruiken en gelijk opnemen met goedendag meneer Westland, how can I help you.
     
  2. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    801
    Leuk Bevonden:
    965
    Trofeepunten:
    123
    Check PM.
     
  3. Maarten_22

    Maarten_22 Silver Tier

    Berichten:
    402
    Leuk Bevonden:
    200
    Trofeepunten:
    268
    Je kan aangeven wat je taal is, mijn profiel stond op Engels en ik werd altijd door een Engels sprekende medewerker geholpen. Dit een keer aangegeven en word nu altijd in het Nederlands geholpen.
     
  4. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Beide, maar voornamelijk als ik een eerdere vlucht neem en eco idd vol zit.
     
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.857
    Leuk Bevonden:
    3.271
    Trofeepunten:
    508
    Ik heb ooit in Brussel gewoond en sindsdien heb ik alleen een Belgisch telefoonnummer. Dat is wel handig, want in het keuzemenu kun je daar een reeks aan talen selecteren ;-)

    Anyhow, voor alle FB platinums hier: het maakt niet uit welk telefoonnummer van KLM je belt, zolang je belt met het telefoonnummer uit je FB account.

    Het algemene telefoonnummer van KLM in Nederland is +31 20 4747 747 en als je daarheen belt met je geregistreerde nummer krijg je automatisch de platinum servicelijn.
     
    SanderDekker vindt dit leuk.
  6. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Valt me inderdaad ook op. Sinds een paar maanden Platinum, maar had tot voor kort eigenlijk alleen het voordeel niet al te lang in de wacht te staan zodra ik de servicelijn belde. Op de vluchten 0,0 herkenning of erkenning (terwijl anderen om mij heen dit wel kregen), voornamelijk de oude KLM-draken zijn goed in het negeren van "jeugdige" passagiers. Een verzoek tot een simpel flesje spa blauw werd meteen afgewimpeld met "die zijn alleen voor de WBC passagiers".
    Erg groot verschil met de passagiers achter mij, die wel met naam werden aangesproken, bedankt werden Plat te zijn en champagne uit glas kregen vanuit de WBC (en nog wat warme snacks). Wat personeel betreft wordt het tijd dat de oude garde eens vervangen wordt.

    Tot mijn laatste vlucht afgelopen weekend, toen werd ik voor het eerst aangesproken door een FA en"Dag meneer X" plus een glimlach toen ik op mijn stoel zat. Verder niets speciaals gekregen, maar de begroeting was voor mij al voldoende :).

    Wel 1 extra voordeel van Plat tov Gold is inderdaad de gratis stoelkeuze. Nu is EC+ nu niet echt zaligmakend tov andere maatschappijen, want het is nog steeds dezelfde economy stoel met enkel wat meer beenruimte. Maar goed, gratis is gratis :p
     
    MRB en MVA20 vinden dit leuk.
  7. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Afgelopen verschikkelijke vlucht van CDG naar HAV werden we netjes begroet door een member van het personeel van AF die daarbij ook aangaf dat hij bij ons als eerste kwam voor het eten zo direct om er zeker van te zijn wat we wilden hebben. Ik ben zelf platinum en met de platinum voor twee is mijn partner dat ook. We hebben aan boord van de meeste vluchten wel een streepje voor, vooral omdat wanneer we samen reizen dit vooral in WBC is met KL.

    Zelf vlieg ik vaker met andere airlines zo is Saudi een van mijn favorieten geworden (ze helpen je daar goed van je alcoholverslaving af ;)) Maar samen met mijn partner dus vaak KL en AF.

    Op individuele vluchten, vooral twee jaar geleden werd ik in economy regelmatig begroet en werden er zelfs hele rijen stoelen vrij gemaakt zodat ik ofwel twee ofwel drie stoelen zelf kon bezetten terwijl er in andere rijen een heel stuk minder ruimte was en er drie mensen naast elkaar moesten zitten. Daar werd ik ook constant met mijn naam aangesproken door alle medewerkers in economy.

    De begroeting is een beetje standaard geworden maar die ene ervaring in economy was wel een speciale aangezien daar al het personeel op de hoogte was en wel echt een stapje extra zette om het mij meer naar de zin te maken.
    Op verdere long haul economy vluchten was het meestal een begroeting en niet meer dan dat. Dan zou ik de oplossing van AF door als eerste je maaltijd te kunnen selecteren een goede vinden. Het geeft net een beetje meer naast het minieme voordeel wat je krijgt.

    Ik ben ook erg benieuwd hoe de ervaring in La premiere gaat zijn van over vier dagen. Ik heb een mailtje gestuurd naar de contactlijn maar nog geen antwoord over o.a. de arrival. Geen idee of mijn wensen / behoeften extra versterkt worden door de Platinum status van ons beide maar dat moeten we gaan zien.
     
    beuse242, MRB, JustinCase en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Grappig om de wisselende ervaringen te horen. Ik ben zelf gold en wordt toch regelmatig bij naam begroet. Ook maaltijdvoorkeur opnemen komt vaak voor bij KLM.

    Wel zijn er andere Skyteam maatschappijen die een stapje verder gaan (flesjes water, tijdens de vlucht meerdere malen vragen of ze me nog ergens mee kunnen helpen). Dit zijn meestal de Aziatische maatschappijen die een extra stap zetten.

    Over een paar weken platinum. Ben benieuwd of ik dan verschil ga merken.
     
    Roberto, mgo01, lloydje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Gister was er een vlucht geannuleerd, de volgende vlucht zat helemaal vol met mensen uit die vorige vlucht. Werd in EBC gezet, heel aaridg weer van de mensen op Heathrow!
     
    Roberto, beuse242, MRB en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Bosbewoner

    Bosbewoner Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    Wat een fijne privilege zou zijn is als er bij het innemen/ toelaten van handbagage meer gekeken word naar FB status. Op veel korte routes is er te weinig ruimte en dat geeft wel eens stress.
    Heb al eens meegemaakt dat iemand die laat in het vliegtuig arriveerde woest zijn koffer in de bakken probeerde te proppen en daarbij mijn bagage beschadigde. Of dat je een comfort stoel hebt geboekt en iemand doodleuk je handbagage 6 rijen naar achter verplaatst en je dan moet wachten tot hele vliegtuig leeg is voor je bij je handbagage kan.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  11. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.614
    Leuk Bevonden:
    3.231
    Trofeepunten:
    508
    Daarom heb ik uit "voorzorg" de brag-tags aan mijn handbagage, ik hoop maar dat de crew ze ook ziet en dan denkt: "dan pak ik wel een carry-on van iemand zonder status".

    Wat betreft OH space, niemand heeft recht op een specifiek stukje ruimte van de OH space, daarentegen is het echter ook not-done om zomaar iemand anders' bagage te verplaatsen, ik kan er soms ook wel weer inkomen omdat sommige mensen hun carry-ons op de meest onlogische manier in de OH space proppen, op hun rug, overdwars, jas ernaast ipv erop etc.

    Er wordt naar mijn mening ook te weinig op gehandhaafd, dan zie je mensen in Y met 2/3 stukken handbagage binnenkomen waardoor het boarden langer duurt, vertraging optreedt terwijl de crew niets doet...:confused:
     
    MRB, lloydje33, Carel1 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    801
    Leuk Bevonden:
    965
    Trofeepunten:
    123
    Daar zouden ze aan de gate al op moeten controlen i.p.v. de crew ermee op te zadelen.
     
    lloydje33, Thijsk en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  13. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.614
    Leuk Bevonden:
    3.231
    Trofeepunten:
    508
    True, maar als dat niet gebeurt is de crew toch de laatste lijn der verdediging, laat ze maar in de jetbridge wachten en gate-checken, zo leren mensen het tenminste.
     
    Carel1 en Thijsk vinden dit leuk.
  14. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.362
    Leuk Bevonden:
    1.182
    Trofeepunten:
    223
    Bij LH kwam vorige week voor boarden iemand langs met een weegschaal. Ik neem aan dat ze ook keken naar afmetingen.
     
  15. Desflyer

    Desflyer Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    13
    Interessant topic! Ik ben na wat jaren gold (en daarvoor wat jaren silver) nu sinds oktober voor t eerst platinum, met dank aan 't nieuwe XP-systeem. Ik vlieg vooral binnen Europa en af en toe intercontinentaal, dan zowel eco als soms J/Z. Dat laatste dan vaak ook met Delta. Gemiddeld 4-5 vluchten per maand.

    De overgang gold-plat is imho vele malen minder groot dan de de stap van silver naar gold ivm lounge toegang en tegenwoordig SP voor snelle doorgang. Op mijn eerste reis als plat AMS-STR vv kreeg ik meteen een gate upgrade naar EBC op de terugweg (toeval natuurlijk) maar dan heb ik als gold ook wel eens. Niet vaak, krap 1x per jaar ofzo. Blijft leuk. Ik meldde tegen de FA grappend dat ze dat bij iedereen moeten doen die voor t eerst plat is, maar de grap kwam totaal niet aan. "Ja leuk een upgrade, dat doen ze bij de gate". Maar goed. :)

    Gratis eco-comfort is fijn, scheelt toch met de 50% korting die het was. Zeker op lange afstand.

    Van de crew tot nu bijzonder weinig feedback of aandacht, 1x bij naam gevraagd of ik niet liever over-wing (nooduitgang) zat ipv economy comfort, die rij was nog leeg. Omdat mijn overstap krap was, zat ik liever vooraan, maar was verrast dat de FA dit vroeg, erg vriendelijk. Maar het is echt een uitzondering. Mijn dame is door plat for 2 (super groot voordeel, vooral door gratis eco comfort op lange afstand met zn 2en) ook platinum en ook tijdens vakantiereizen intercontinentaal kregen we 0,0 extra aandacht. Ze kwamen bijv niet eerder vragen voor maaltijden of wat dan ook wat ik wel eens lees.

    Men is als je zwaait met je pas wel bereid om aan de gate te kijken of je gratis met een eerdere vlucht meekan, (al 3x gelukt) maar dat ging met gold ook al, dus ook hier geen meerwaarde.

    De platinum hulplijn vind ik een groot voordeel. De service vind ik buitengewoon goed, men doet echt het stapje extra om je te helpen met zaken, en belt terug als ze het niet meteen lukt. Ze hebben me meerdere keren positief verrast.

    Platinum voor life is natuurlijk wel een leuke perk, uiteraard ga ik proberen de run te maken, ik heb goede hoop dat ik iig dit jaar een eind kom om het door te zetten naar 2020.

    Al met al had ik iets meer aandacht verwacht op de vluchten zelf, maar er zijn genoeg voordelen om het een meerwaarde te geven. Wellicht scheelt het dat ik vaak op vluchten zit waar het barst van de platinum members. Zeker op vluchten als AMS-FRA heb ik wel eens het idee dat de helft van het toestel platinum is. :) Dan is het voor de crew natuurlijk lastig extra aandacht geven.
     
    Roberto, Daan3, Bosbewoner en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.362
    Leuk Bevonden:
    1.182
    Trofeepunten:
    223
    Volgens mij ligt het gewoon aan de FA. Zit vaak in het weekend naar WAW, met 1 of geen andere plat members en geen enkele aandacht. Terwijl juist die paar woorden, goedendag, alles naar wens, welkom, zoveel aan waardering kunnen opleveren.
     
    arjen05 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  17. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    271
    Leuk Bevonden:
    261
    Trofeepunten:
    63
    Ik denk dat er gesplitst moet worden tussen intercontinentaal en intra europa travel.
    Binnen Eu zou ik eigenlijk niet weten wat het verschil tussen gold en plat zou zijn. De KLM heeft naar mijn idee niet echt een business class product op de EU vluchten dus laat maar. In economy wordt je broodje gesmeerd aangeleverd en in bc moet je het zelf doen ofzo. Zelfde stoelen, zelfde ervaring. ( ik ben oud genoeg om de echte bc meegemaakt te hebben en de huidige heeft daar echt niets mee te maken).
    Voor langere vluchten is het fijn als je minder mensen om je heen hebt en daar speelt premium of business nog een rol ik betaal daar graag voor, alleen hier dezelfde kritische noot, de KLM heeft niet echt een BC product dat de concurrentie aankan ( naar mij idee).
     
    Hulstenaar vindt dit leuk.
  18. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    241
    Leuk Bevonden:
    234
    Trofeepunten:
    43
    Ben geen Plat, maar wel >10jr Gold zonder onderbreking, dus kan ik over die verschillen niet meepraten. Wat mij wel al enige tijd opvalt is dat ik in vergelijking met KL bij AF vaker dat beetje extra aandacht ontvang van de FA's, zowel in BC, maar ook in eco: gewoon even komen vragen of alles naar wens is, en een glas wijn uit de BC. Dat waren medium haul flights naar Afrika.
    Vorig jaar nog in WBC naar PTY met een upgrade gekocht met mijlen. Ik heb niemand gesproken, alleen de Sr purser die met een zuur gezicht de maaltijd keuze kwam opnemen, verder geen woord.
    Het zal idd aan de FA liggen, en hoe zijn of haar nachtrust geweest is...
     
  19. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Ik herken de ervaringen in dit topic. Het loopt inderdaad uiteen van geen aandacht tot en met heel veel persoonlijke aandacht (het 'in de watten leggen'). Vorig jaar op een reis naar Cape Town kwam de senior purser continue langs. Extra huisje ('voor mijn vrouw') en amenity kit, allemaal geen probleem. Volgende week vliegen we in EBC via CDG naar MAD. Twee legs in KLM toestel en twee in AF toestel. Kunnen we mooi vergelijken ;-)
     
  20. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.362
    Leuk Bevonden:
    1.182
    Trofeepunten:
    223
    Ben benieuwd, maar denk dat ik de uitkomst van je marktonderzoek al ken ;)
     
    lloydje33 en beuse242 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina