Inmiddels ben ik in een amusante mail conversatie geraakt met schipholtickets.nl;
Geachte Y,
Dank voor uw snelle reactie.
Fijn dat u mijn teleurstelling begrijpt en de intentie toont redelijk en billijk te willen handelen.
Uit uw mail van woensdag 21 december citeer ik "
Op de reserveringsovereenkomst tussen u en onze organisatie zijn onze algemene voorwaarden en de ANVR Boekingsvoorwaarden van toepassing". Gezien de tegenstrijdigheid in u mail van vandaag adviseer ik u opnieuw naar deze casus te kijken en mijn boeking te herstellen of een valide alternatief te bieden.
In deze transactie bent u de partij met wie ik een overeenkomst ben aangegaan en heb dan ook niet met uw leveranciers van doen. Als u aangeeft dat u geen invloed heeft op de beslissing van Alitalia, vind ik dit oprecht vervelend voor u. Indien u het niet eens bent met de beslissing van uw leverancier kunt u met hen contact opnemen bijvoorbeeld via het Nederlandse callcentre op telefoonnummer +31 20 676 4479.
Gelukkig is Alitalia niet de enige aanbieder op deze route. Het staat u vrij mij een ander ticket aan te bieden zoals eerder voorgesteld in mijn bericht van 21 december. Als teken van goede wil naar u bied ik aan flexibel zijn met de vertrek en retour bestemming in samenspraak.
Ik geef bij deze dan ook GEEN toestemming tot restitutie te verstrekken. Indien u denkt hier juridisch toch toe gemachtigd te zijn zie ik geen andere mogelijkheid dan dit voor te laten komen bij de rechterlijke macht. Als bonafide reisorganisatie neem ik aan dat u, net zo min als ikzelf, het tot een rechterlijke uitspraak zal willen laten komen.
Met vriendelijke groet,
Dhr X.
Verzonden: donderdag 22 december 2016 13:11
Geachte heer X,
Bedankt voor uw reactie.
Ik begrijp dat het een teleurstellende situatie betreft. Graag wil ik het volgende verduidelijken.
Als boekingskantoor hebben we echter geen enkele invloed op de beslissing(en) van Alitalia met betrekking tot deze kwestie.
U verwijst in uw reactie naar ANVR-Reisvoorwaarden. Deze ANVR-Reisvoorwaarden zijn echter niet van toepassing op reservering van losse vliegtickets. Deze regelgeving is van toepassing op pakketreizen. De ANVR-Boekingsvoorwaarden zijn toepassing op de door u gereserveerde diensten met Alitalia. Conform ANVR Boekingsvoorwaarden artikel 5.2 zijn wij niet aansprakelijk voor handelingen en/of nalatigheden van de betrokken dienstverlener noch voor de juistheid van de door deze dienstverlener verstrekte informatie.
Even terzijde, maar toch ook ter verduidelijking.
Met betrekking tot uw voorbeelden kan ik u informeren dat deze voorwaarden afwijken en niet overeenkomen met criteria van de door u gereserveerdere vliegreis. Ter voorbeeld kan ik u informeren dat een businessclass tarief van Alitalia van Florence naar Osaka en terug naar Düsseldorf, met een dergelijk vluchtschema en dergelijke reisperiode/data pas start vanaf EUR 2239,- per ticket exclusief tax. De vervolgtarieven van deze boekingsklasse gaan naar EUR 3409,- per ticket exclusief tax en nog hoger. U reserveerde nu een tarief van EUR 349,- exclusief taks.
Mocht u betreffende deze kwestie uw ongenoegen wensen te uiten, dan dient u zich te richten tot de luchtvaartmaatschappij Alitalia. U vindt de mogelijkheden hiervoor via deze link
https://www.alitalia.com/nl_nl/support/contact-assistance/customer-center.html.
KLANTENSERVICE - Airline Tickets
www.alitalia.com
Neem voor opmerkingen of klachten over uw reiservaring als volgt contact op: stuur vanuit Nederland . een e-mail naar
[email protected]
Het spijt mij dat ik u niet anders kan informeren.
Ik verzoek u nogmaals om een bevestiging van ontvangst van het bericht en een opdracht tot restitutie te verstrekken, zodat wij dit zo spoedig mogelijk voor u in orde kunnen maken.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd,
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Y
Verzonden: Wednesday, December 21, 2016 19:10
Geachte Y,
Dank voor uw schrijven en oprechte verontschuldigingen.
Ik ben het niet met u eens dat een businessclass tarief voor een dergelijke route komen normaliter in aanzienlijke hogere tariefklassen betreft. Hierbij wil ik u wijzen op bijvoorbeeld de KLM tarieven van ongeveer 1000 euro tussen Dusseldorf en Xiamen vorig jaar en de recente tarieven van Garuda tussen Londen en Melbourne voor 1111 UK pounds in business class. Met een, in acht nemende de double open jaw, reis op een zwaar beconcurreerde route beschouw ik als gemiddelde reiziger de betaalde som van 1256,20 euro voor twee personen als scherp maar realistisch.
Daarnaast beroept u zich op de algemene ANVR voorwaarden waarin vermeld staat:
4.3. Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig door deze ook nog na aanvaarding door de reiziger van het aanbod en even- tuele bevestiging door de reisorganisator, worden herroepen. Herroe- ping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 24 uur (reizen naar Europa en de Middel- landse Zeelanden) respectievelijk binnen 48 uur (reizen naar overige bestemmingen) na de dag van aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel betaalde gelden.
4.4. Kennelijke fouten en/of vergissingen binden de reisorganisator niet. Dergelijke fouten en vergissingen zijn – vanuit het perspectief van de ge- middelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig kenbaar of zouden dat moeten zijn.
Het gaat hier om een termijn van langer dan 48 uur bij een intercontinentale reis waarvoor vanuit het perspectief van een gemiddelde reiziger een scherpe doch realistische prijs is betaald.
Ik kan dan ook NIET akkoord gaan met een direct refund en vraag u vriendelijk maar dringend om het ticket welke ik op 09/12/16 heb gekocht en betaald te herstellen of een valide alternatief (met zelfde alliantie en boekingsklasse) aan te bieden.
Met vriendelijke groet.
Dhr. X
Verzonden: woensdag 21 december 2016 12:01
Geachte heer X,
Ik stuur u deze e-mail naar aanleiding van de Alitalia-reservering die u onlangs heeft gemaakt via de website.
Ik vind het buitengewoon spijtig dat ik u moet informeren dat als gevolg van een fout van de luchtvaartmaatschappij Alitalia bij het laden van de tarieven uw tickets door de luchtvaartmaatschappij ongeldig zijn verklaard. Er zijn door de luchtvaartmaatschappij per abuis incorrecte tarieven en boekingsklassen in de wereldwijde reserveringsystemen geladen voor bestemmingen in Azië en Oceanië. Deze tarieven stonden ‘actief’ van 09 december 2016 tot en met 10 december 2016.
Wij hebben Alitalia verzocht om de uitgegeven tickets en reserveringen te honoreren. Op basis van Nederlandse en Europese wetgeving is zij hiertoe echter niet verplicht en is er sprake van een duidelijke fout. Derhalve heeft Alitalia ons verzoek afgewezen. Een businessclass tarief voor een dergelijke route komen normaliter in aanzienlijke hogere tariefklassen.
Alitalia biedt u haar welgemeende excuses aan voor deze situatie en het ongemak dat u hiervan ervaart. Alitalia biedt u een volledige restitutie van het tarief en de luchthavenbelasting van de tickets aan. Op ons verzoek staat Alitalia voor uw reservering een ‘direct refund’ procedure toe welke de afhandelingsduur beperkt en verder ongemak voor u zal beperken.
Wij begrijpen dat het een buitengewoon vervelende situatie betreft. Desalniettemin willen wij u erop wijzen dat wij, Schipholtickets.com, geen partij zijn bij de vervoersovereenkomst tussen u en Alitalia. Op de reserveringsovereenkomst tussen u en onze organisatie zijn onze algemene voorwaarden en de ANVR Boekingsvoorwaarden van toepassing. Op basis van deze voorwaarden wijzen wij u op deze fout van de luchtvaartmaatschappij. Wij kunnen geen aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele nadelige gevolgen en/of schade die voortkomt uit deze fout van Alitalia.
Het spijt mij dat ik u niet anders kan informeren.
Graag ontvangen wij van u een bevestiging van ontvangst van dit bericht, zodat wij het restitutieproces voor u kunnen organiseren.
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Y
Klik om te vergroten...