Eerste Dreamliner van Lufthansa maakt binnenkort debut2 min leestijd

Boeing 787-9 Toestel in Lufthansa livery (Bron: Lufthansa)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Boeing 787 Dreamliner is inmiddels gemeengoed binnen de commerciële luchtvaart. Zo vliegt onder meer KLM met een groot aantal Dreamliners in verschillende types. Voor Lufthansa is de Dreamliner echter ‘nieuw’. De Duitse nationale airline ontvangt namelijk binnenkort haar eerste 787. De eerste binnenlandse vluchten moeten nog dit jaar plaatsvinden.

Lufthansa’s eerste Dreamliner

Je zou Lufthansa een ‘late adopter’ kunnen noemen als het gaat om de Dreamliner. Vele maatschappijen vliegen al meer dan tien jaar met het toestel. Maar bij Lufthansa kent de 787 pas dit jaar haar debut bij de Duitse nationale carrier, naar aanleiding van een bestelling in 2019. De eerste Dreamliner heeft registratie D-ABPA en krijg de naam ‘Berlin’. De certificering zou deze zomer nog voltooid moeten worden. Lufthansa zal zelf de cabine inbouwen in Frankfurt.

Het is de bedoeling dat de eerste passagiersvluchten de tweede helft van dit jaar kunnen starten. Initieel wordt de eerste Boeing 787-9 ingezet op binnenlandse routes, onder andere voor training van het personeel. De eerste intercontinentale verbinding zal met het Canadese Toronto zijn. In totaal komen er 27 Dreamliners in de vloot bij Lufthansa. De leveringen starten dus dit jaar en duren nog 2027. In eerste instantie lag dit aantal lager, maar door de vertraging van de Boeing 777-X besloot Lufthansa recentelijk om extra Dreamliners aan te kopen.

De nieuwe Boeing 787-9 van Lufthansa (Bron: Lufthansa)
De nieuwe Boeing 787-9 van Lufthansa (Bron: Lufthansa)

Cabines aan boord van de Dreamliner

Lufthansa heeft voor een configuratie gekozen met drie reisklassen. In de Boeing 787-9 komen 26 Business Class stoelen, 21 Premium Economy stoelen en 247 plaatsen in Economy Class. Alle passagiers in Business Class krijgen directe toegang tot het gangpad. KLM heeft op het moment echter iets meer Business Class stoelen in de 787-9.

De Dreamliner is overigens met recht een populair toestel. Voor passagiers is de cabine een stuk comfortabeler dan haar voorgangers, bijvoorbeeld door grotere ramen en een stillere cabine. Maar voor airliner is de Boeing 787 ook interessant. Dat heeft voornamelijk met de verbeterende brandstofefficiëntie en grote bereik te maken.

De nieuwe Boeing 787-9 van Lufthansa (Bron: Lufthansa)
De nieuwe Boeing 787-9 van Lufthansa (Bron: Lufthansa)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *