Devaluatie Flying Blue!

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Flying Blue, het frequent flyer programma van o.a. Air France en KLM heeft besloten om per direct de kosten van Flex Awards voor Business Class en Air France’s ‘La Première’ First Class te verhogen. Vanaf nu kost het 25% meer miles voor een flex award in de premium cabines, een drastische verhoging van tarieven – die al overdreven hoog waren.

Hier zijn voorbeelden van de vernieuwde tarieven:

flyingblueexample

De devaluatie op zichzelf is vervelend, maar is te overzien omdat het een klein deel van de boekbare awards betreft. Wat ons ook teleurstelt is dat Flying Blue er voor gekozen heeft om dit te doen zonder voorafgaande mededeling. Dit is niet goed voor het vertrouwen tussen Flying Blue en haar leden. De wijziging werd slechts aangekondigd in een Nieuwsflits (klik) op 1 juli. Volgens Points To Be Made (klik) bestaat er een interne memo waarin staat dat de oude prijzen mogelijk nog te boeken zijn via de telefoon tot 31 augustus (er vanuit gaande dat niet iedereen gaat bellen). Er is alleen geen definitieve confirmatie hiervan, dus dit is niet te garanderen.

Conclusie

Geen voorafgaande mededeling toont weinig respect en laat zien dat Flying Blue weinig loyaal is naar haar loyaalste klanten. Ook snap ik niet waarom deze verhoging nodig was, flex awards waren al niet populair, omdat ze al peper duur zijn. En dus het enige wat dit waarschijlijk oplevert is dat bijna helemaal geen flex awards meer worden geboekt.

Wij hopen niet dat deze trend doorzet, want dan kan Flying Blue beter geen Freddie Awards (klik) verwachten volgend jaar – er is niks vervelender dan een onbetrouwbaar loyaliteitsprogramma!

Wat vind jij van deze devaluatie?

Reacties

  1. Krabnov zegt

    Ik denk dat ik het wel begrijp. Air France-KLM verdient met flexibele business class en first class tickets natuurlijk het meest omdat die het hoogst geprijsd zijn. Hoe toegankelijker het alternatief, namelijk een flex award ticket, hoe groter de kans dat deze omzet wordt ‘gekannibaliseerd’.

    Niet chique, zeker niet als je kijkt hoe erover wordt gecommuniceerd, zakelijk gezien wel begrijpelijk, vanuit een loyaliteitsstanpunt bekeken onvergefelijk.

  2. chesse zegt

    Jammer wellicht goede reden om over te stappen middels “match your level” bij een andere maatschappij.
    ..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *