Delta wil nieuwe toestellen van Boeing

Delta wil nieuwe toestellen Boeing

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eerder deze maand kwamen er al berichten naar voren dat Delta Air Lines nieuwe toestellen van het Canadese Bombardier heeft aangekocht. Boeing heeft toen bezwaar gemaakt bij de ITC (International Trade Committee), omdat er een oneerlijk bedrag betaald zou worden voor de toestellen. Het ITC gaf aan dat er geen verkeerd bedrag betaald zou zijn.

Vervanging

Het grootste gedeelte van de Delta Air Lines vloot bestaat uit Boeingvliegtuigen. Namelijk een kleine 500 verschillende toestellen van deze fabrikant. Een deel is echter ook aan de nodige vervanging toe. Het gaat hier om een deel van de 757 en 767 toestellen. De toestellen worden zowel ingezet op binnenlandse vluchten als op intercontinentale vluchten. Vooral op binnenlandse vluchten zijn er al verschillende toestellen vervangen. Op de midden lange afstand is nog de nodige vervanging nodig.

Delta Boeing 757
©Seeking Alpha
Delta Boeing 767
©Delta Air Lines

Boeing

Fabrikant Boeing is zelf nog bezig met de ontwikkeling van de ‘797’, maar het nieuwe toestel zal mogelijk bij de Farnborough Air Show in juli worden gepresenteerd. Het toestel zal hoogstwaarschijnlijk gemaakt worden van hetzelfde composietmateriaal als de Boeing 787. De opstelling in de Economy Class lijkt een 2 – 3 – 2 opstelling te hebben, wat menig reiziger goed zal klinken. Daarnaast zal het toestel beschikken over grote opbergruimtes. Het nieuwe toestel zal een capaciteit van ongeveer 220-270 passagiers hebben. En misschien wel de belangrijkste voordelen voor Delta Air Lines, maar ook voor Boeing:

  • Het toestel kan 10 tot 11 uur vliegen
  • Vliegt ongeveer 9.500 km
  • 25-30% minder brandstofkosten in vergelijking met de Boeing 787.

Opmerkelijk is dat een vergelijkbaar concept al eerder door Boeing en McDonnel Douglas in de jaren 80 van de vorige eeuw gepresenteerd werd. Toen waren er echter niet genoeg geïnteresseerde die het toestel wilde afnemen.

Airbus

In de afgelopen periode zijn er naast de CS100 toestellen van Bombardier ook nieuwe toestellen van Airbus besteld. De A320neo’s moeten de oudere A320 toestellen vervangen. Een deel van deze A320neo’s kunnen ook ingezet worden om de Boeing 757 toestellen te vervangen. De A321LR kan zelfs de 757 op de langere afstand vervangen. Echter het grote nadeel is dat de extra brandstoftanks in dit toestel een hoop ruimte innemen dat beter gebruikt kan worden voor cargo.

Andere goede alternatieven zijn er echter ook niet om de 757 en 767 te vervangen vanuit Bombardier of Airbus, bijvoorbeeld omdat het te veel stoelruimte heeft die nooit geheel opgevuld wordt.

Nog even wachten

CEO Ed Bastian van Boeing beloofde meer ruimte op de toestellen voor midden lange afstanden, en het lijkt erop dat dat met de toekomstige Boeing 797 gaat ontstaan. Het is allemaal nog even wachten tot we met zekerheid kunnen zeggen hoe de 797 eruit gaat zien. Echter zal er mogelijk eindelijk een toestel komen dat tussen de al bestaande kleinere en grotere spelers inzit. Delta Air Lines zal in ieder geval samenwerken met Boeing en (bijna) zeker een (grote) bestelling plaatsen. Norwegian en United Airlines hebben ook al aangegeven belangstelling te hebben voor dit toestel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *