Bereikbaarheid Schiphol per trein verandert in 20252 min leestijd

Zo reis je met Thalys tussen België en Nederland op een KLM ticket

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De NS-dienstregeling rondom Schiphol gaat vanaf december 2024 flink op de schop waardoor bereikbaarheid van de luchthaven verandert. Zo gaat er o.a. een Airport Sprinter rijden waarmee NS een aantal jaar geleden al mee ging testen.

Bereikbaarheid Schiphol per trein verandert

Een grote verandering in de nieuwe dienstregeling is het wijzigen van de route van de Intercity Direct. Deze rijdt nu tussen Amsterdam Centraal via Schiphol en Rotterdam Centraal naar Breda. Vanaf december 2024 gaat deze trein vanaf Schiphol door naar Amersfoort en Lelystad in plaats van Amsterdam Centraal. De rechtstreekse verbinding tussen de luchthaven en het grootste station van onze hoofdstad komt hierdoor te vervallen. In plaats daarvan gaat er acht keer per uur een zogeheten Airport Sprinter rijden. Tussen Schiphol en Amsterdam Centraal stopt deze trein ook op station Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk. De algehele reistijd neemt hierdoor toe waardoor je gek genoeg sneller vanuit Schiphol op Rotterdam Centraal staat dan op Amsterdam Centraal. Het aantal treinen tussen Schiphol en Rotterdam Centraal zal wel dalen van vijf naar vier treinen per uur.

NS start testrit voor ICNG België
NS wijzigt de bereikbaarheid van Schiphol per trein. (Foto: NS)

Deze wijzigingen zijn trouwens onderdeel van een volgende fase. In de toekomst is het namelijk de bedoeling dat Schiphol wordt aangesloten op het metronetwerk van Amsterdam. Het is de bedoeling dat de Airport Sprinter in de toekomst vervangen wordt door metrolijn 52 waardoor veel belangrijke punten in Amsterdam een rechtstreekse verbinding krijgen met de luchthaven.

Verdere wijzigingen

Station Schiphol Airport is op dit moment het enige treinstation in Nederland dat rechtstreeks verbonden is met alle 12 provincies van het land. Vanaf december 2024 komt wel de rechtstreekse verbinding met de stations Apeldoorn, Deventer, Almelo, Hengelo en Enschede te vervallen. De trein vanuit Enschede gaat vanaf dan namelijk altijd door rijden naar Utrecht, Gouda en Den Haag/Rotterdam. Dit terwijl de snellere Intercity Direct treinen in de toekomst ook verder gaan rijden naar Groningen en Leeuwarden. Het veranderen van de dienstregeling brengt ook een aantal nadelen met zich mee. Zo hebben reizigers minder keuze uit rechtstreeks reizen zonder toeslag. Meer stations zullen moeten worden uitgerust moet toeslagzuilen. Al is het nog maar de vraag of deze toeslag, die overigens alleen tussen Schiphol en Rotterdam Centraal, van kracht blijft.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *