Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het debacle met de Boeing 737 MAX is nog steeds niet opgelost. Al meer dan een jaar staan alle toestellen van dit type aan de grond. De aanleiding is een fout in het besturingssysteem dat vorig jaar twee dodelijke crashes veroorzaakte. Boeing werkt hard aan nieuwe software en technieken die het probleem moeten verhelpen. Echter, steeds wanneer er een oplossing in zicht was duiken er andere problemen op. De afgelopen tijd heeft Boeings toch enkele succesvolle testvluchten in de Verenigde Staten gemaakt. De vliegtuigfabrikant is nu van plan om de Boeing 737 MAX ook in Europa te gaan testen.
Boeing 737 MAX
De Boeing 737 MAX moest verschijnen in vier varianten: de MAX 7, 8, 9 en 10. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger maximum aantal passagiers aan boord. Ook het vliegbereik verschilt per type toestel. Uiteindelijk zal het vliegtuig ingezet gaan worden op short- en medium haul bestemmingen. Southwest Airlines en FlyDubai zijn twee grote klanten van de MAX. Maar ook Ryanair en TUI deden een grote bestelling. Interessant: Het failliete Jet Airways bestelde ook flink 737 MAX toestellen, maar dat ging uiteindelijk niet door.
Testvluchten in Europa
Boeing wil de 737 MAX natuurlijk zo snel mogelijk weer in de lucht hebben. Uitgebreide tests in de VS lijken positief maar luchtvaartautoriteit FAA is streng. De Europese autoriteit EASA wil de MAX ook niet zomaar toelaten als er toestemming is vanuit de VS. Ook in Europa moeten er dan eerst testvluchten gemaakt worden. De huidige coronacrisis gooit nu wel roet in het eten. In verband met de vele inreisrestricties is het lastig om de juiste teams om de juist plek te krijgen. Vanaf 7 september zullen daarom eerst tests gedaan worden door EASA in Vancouver, Canada. Vanaf deze week staan testvluchten gepland in de simulator op de luchthaven van Londen Gatwick. Het is waarschijnlijk dat de Boeing 737 MAX daarna ook in Europa mag testen.
Geef een reactie