Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eerder dit jaar vloog ik met Cathay Pacific in zowel de Premium Economy Class als de Business Class van Amsterdam naar Hong Kong en terug. Cathay zet vanaf december haar Airbus A350-1000 vlaggenship in naar Schiphol. Om de serie compleet te maken vloog ik deze zomer ook in de Economy Class in dit toestel naar Hong Kong. Daarvan is dit artikel een review. N.B. sommige foto’s zijn van eerdere vluchten of onze InsideLook.
Luchthaven
Online check-in bij Cathay is mogelijk vanaf 48 uur voor vertrek. Een van de redenen waarom ik graag met Cathay Pacific vlieg is dat Oneworld elite leden gratis toegang hebben tot exit row stoelen. Via mijn Oneworld Ruby status kon ik zo stoel 60A van te voren vastleggen. Normaal gesproken is de meerprijs op deze vlucht 180 USD enkele reis.
De check-in balies op Schiphol zijn in Vertrek 3. Bij de Business Class/Marco Polo balie was het even wachten. Hierna was het door richting security. Het was hier zo druk dat passagiers aan de onderkant van de trap al tegen werden gehouden. Eenmaal door de security en paspoortcontrole had ik nog even tijd om in de Aspire lounge door te brengen.
Cathay Pacific vertrekt vrijwel altijd vanaf gate G3, aan het begin van de G-pier. Op Amsterdam kunnen Marco Polo Club leden, ook Green, boarden met Business Class dus we waren als een van de eerste aan boord. Zoals tijdens vrijwel al mijn vluchten met Cathay was ook deze vlucht ramvol.
Cathay Pacific A350-1000 Economy Class
De Economy Class op de A350-1000 is ingedeeld in een comfortabele 3-3-3 lay-out. De stoelen zijn erg nieuw en vrij comfortabel; de leren hoofdsteun is goed verstelbaar. Aangezien ik in een exitrow zat, was de tray-table in de armleuning geplaatst en ook het scherm voor het entertainment moest uitgeklapt worden.
De reguliere stoelen hebben naast de standaard klaptafel ook een aparte bekerhouder en een standaard voor een telefoon. De beenruimte is hier 32 inch.
De captain heette ons welkom aan boord en even later begonnen we de taxi naar de Polderbaan. Ondertussen deelde de crew de menu’s uit.
Eenmaal in de lucht verkende ik het StudioCX systeem. Deze biedt een prima selectie en ook het scherm was helder. Je kunt op de website van te voren het aanbod al bekijken. Daarnaast biedt Cathay Pacific op alle A350’s wifi aan via Panasonic. Op longhaul vluchten is er keuze uit twee pakketten: 1 uur voor 9,95 USD en de hele vlucht voor 19,95 USD.
Inmiddels begon de service met een drankronde en zakje pinda’s. Hierna kwam de maaltijdservice. Cathay biedt 3 maaltijdkeuzes aan. De pasta herkende ik van een reis een aantal jaar terug en ik wist dat deze toen prima smaakte. Dat was ook nu het geval. Naast de hoofdmaaltijd was er een kip-quinoa salade. Het dessert – aardbeienijs van Mövenpick – wordt altijd apart later geserveerd.
Het is goed om het serviceconcept van Cathay te begrijpen; de flight attendants komen tijdens de vlucht verder niet langs met trays drinken of snacks. In plaats daarvan moet je zelf naar de galley of de call button gebruiken. Normaal gesproken geen probleem maar op deze vlucht lagen er geen drankjes klaar in de galley en er was niet altijd crew aanwezig. Ook de flesjes water waren al gauw op. Daarnaast was de crew niet echt vriendelijk en kortaf. Erg jammer. Het is een ding om niet pro-actief te zijn, maar als passagiers dan toch wat willen drinken verwacht ik wel attente service.
De rest van de vlucht bekeek ik nog wat series op mijn laptop. In Economy Class zijn stopcontacten en USB-ports aanwezig.
Zo’n twee uur voor de landing werd de ontbijtservice gestart. Helaas waren ze op onze rij al door de keuze heen en kreeg ik de congee met garnaal en champignon. Hierbij zat een bakje met meloen, yoghurt en een broodje. Na het opruimen werd de daling ingezet naar Hong Kong.
Conclusie
Al met al een solide vlucht. Vooral de extra beenruimte is voor mij erg belangrijk. De maaltijden waren ook prima; 3 keuzes voor de lunch is ook een mooi aanbod. Voor het entertainment neem ik altijd mijn eigen laptop mee maar de selectie van Cathay Pacific zou zeker voldoende moeten zijn om de vlucht door te komen.
Ik ben nooit onder de indruk geweest van de service bij Cathay. Het is zeker niet zo hartelijk of pro-actief als bijvoorbeeld Garuda Indonesia of Singapore Airlines. Over het algemeen is de crew tijdens de servicerondes correct maar deze vlucht was vooral de interactie tussen de vaste servicemomenten door teleurstellend. Persoonlijk til ik hier niet zo zwaar aan; voor mij is het hard product belangrijker.
Mike zegt
Ben helemaal eens qua service tussen die maaltijd service. Voor mij beide hard en soft service zijn even belangrijk. Beetje jammer want vroeger service was wel veel beter….
Groetjes!