Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na mijn bezoek aan Vancouver, vloog ik naar Montreal waar ons hoofdkantoor in Canada ligt.
WestJet is na Air Canada de tweede luchtvaartmaatschappij in Canada met een marktaandeel van rond de 37%. Terwijl Air Canada probeert zoveel mogelijk passagiers naar haar hubs in Montreal en Toronto probeert te brengen, zoekt WestJet het in een andere hoek. WestJet vliegt op secundaire luchthavens in Canada zoals Winnipeg en Halifax, maar ook op kleine luchthavens in het meest noordelijke en afgelegen deel van Canada. Ook vliegt WestJet op een aantal bestemmingen in de Verenigde Staten, Midden Amerika en zelfs Londen Gatwick.
WestJet heeft alleen maar Boeings in haar vloot. Het merendeel zijn Boeing 737-700 en 737-800 maar WestJet heeft ook een behoorlijk aantal 737 MAX in bestellling staan. De vlucht van vandaag is in een 737-800.
In 2011 is KLM een codeshare overeenkomst aangegaan met WestJet om haar positie in Canada te verstevigen en meer passagiers op KLM vluchten naar Amsterdam te krijgen. Deze samenwerking is tot op de dag van vandaag nogal beperkt. Er is een codeshare overeenkomst maar behalve het doorlabelen van de bagage en de mogelijkheid van inchecken op zowel de KLM als de WestJet vlucht is er (nog) niet. Er gaan al lange tijd geruchten om de samenwerking uit te breiden.
Op dit moment zitten er weinig voordelen aan WestJet voor een Flying Blue status lid. Om te beginnen komen WestJet codeshare vluchten niet in aanmerking om level miles of award miles te verdienen. Ook tellen de WestJet vluchten niet mee om je status te behouden of te verhogen bij KLM. Dat is al een behoorlijke domper. Verder is het ook niet mogelijk om online in te checken bij een WestJet vlucht. Ook kan een Flying Blue lig geen gebruik maken van extra’s zoals SkyPriority of Economy Plus stoelen. Dit is bij Westjet hetzelfde als de KLM Economy Comfort stoelen, maar dan met een vrije midden stoel. Dus de voordelen zijn nogal beperkt. Ben hier van bewust als je een WestJet codeshare vlucht boekt via KLM.
Mijn vlucht vertrok om 9.05 uur vanuit Vancouver YVR direct naar Montreal YUL met een vluchtduur van zo’n 4 uur en 40 minuten. Naast Air Canada is WestJet de enige maatschappij een directe vlucht aanbiedt. Veel andere vluchten hebben een stop in Toronto.
Ik was zo rond 7 uur reeds op YVR en dacht ruim op tijd te zijn. Helaas zat alles tegen. Ik kwam er dus al eerder in het hotel achter dat ik niet online kon inchecken maar het was nogal teleurstellend dat ik ook niet op een van de elektronische kiosken kon inchecken. Ik was genoodzaakt om helemaal achteraan in de rij aan te te sluiten om in te checken. Dat is toch echt niet meer van deze tijd. Ik reis nagenoeg altijd alleen met handbagage om zo snel mogelijk in te checken en door de security te komen maar die vlieger ging vandaag bij WestJet niet op.
Er waren 2 balies geopend maar de agent aan de eerste balie was in een verhitte discussie met een passagier die weigerde om te betalen om zijn bagage in te checken. Dus agent 2 stond er alleen voor. De rij was niet eens zo heel erg lang, maar het duurde en duurde maar. Ik heb zo ongeveer 45 minuten daar in de rij gestaan. Toen ik eenmaal aan de beurt was, was het zo gepiept. Ik kreeg een raamplek achterin toegewezen. Prima.
De echte ontgoocheling kwam pas bij de security. De rij leek niet lang, maar het was optisch bedrog. Voor diegenen die YVR kennen, weten waar ik het over heb. De echte rij is verstopt om de hoek en je komt er pas achter als je in de rij staat. En die rij schoot al helemáál niet op. Wat een ellende. Stapje voor stapje schuifelden we vooruit. Er hing een klok en iedereen hield die nauwlettend in de gaten want de tijd werd krapper en krapper. Veel mensen maakten zich zorgen om hun vlucht te halen. En ik ook. Om half negen stond ik nog steeds in de rij en het leek er serieus op dat ik mijn vlucht ging missen. Maar opeens liep het wat sneller door en om 8:50 kwam ik bij de gate aan, precies een kwartier voor vertrek.
Het boarden was al begonnen en ik kwam als een van de laatsten aan boord. Ik liep het toestel in en hoe verder ik naar achter liep, hoe meer tieners ik zag met een blauw t shirt aan. Het was een grote groep van de Vancouver Canucks, die waarschijnlijk in Montreal een uit-wedstrijd gingen spelen. Voor diegenen die nog nooit een ijshockeywedstrijd hebben bijgewoond, doen! Echt een fantastische belevenis. Maar goed, ik zat dus midden tussen die groep van de rond de 20 personen die in een nogal uitgelaten stemming waren.
De vlucht vertrok op tijd en de stoel an sich viel me niet tegen. De leuning gaat voldoende naar achter en de beenruimte is OK. Niet zoals KLM maar ook niet zoals RyanAir. Het zit er tussenin. Het toestel is uitgerust met een IFE systeem met minuscule schermpjes en een matige resolutie. Er worden een stuk of 12 zenders aangeboden die gewoon televisie uitzenden met allerhande programma’s. Talkshows, kookprogramma’s, nieuws, tekenfilms en series worden aangeboden, maar het is dus ouderwets televisie kijken. WestJet biedt dit gratis aan. In de nieuwere toestellen zit WestJet Connect met online content wat op de mobiel apparaat gestreamd kan worden. Delta heeft een vergelijkbaar systeem op haar binnenlandse vluchten.
Het eten en drinken is ook beperkt op de vlucht. In de meer dan 4,5 uur durende vlucht kwam de stewardess 2 keer langs met gratis water of frisdrank. Daarbij werd ook een klein zakje chips en een pakje met biscuitjes geserveerd. WestJet biedt ook de mogelijkheid om maaltijden te kopen, de prijzen daarvan zijn redelijk. Een sandwich kost bijvoorbeeld 5 euro en een glas bier 3 euro.
Onderweg was het genieten van de uitzichten over de Canadese Rocky Mountains maar ook tijden het landen was het landschap rond Montreal buitengewoon indrukwekkend. Ik had de indruk op de noordpool te landen.
De FA waren allen erg vriendelijk en attent. De samenwerking met KLM is nog niet optimaal en ik vind dat een passagier meer mag verwachten als er een codeshare overeenkomst gesloten wordt. Met name het inchecken is een tegenvaller alsmede dat er geen miles gespaard kunnen en dat de vluchten niet meetellen om je status te behouden of verhogen bij Flying Blue. Ik zal deze maatschappij weer kiezen als het zo uitkomt maar ik zal er geen extra moeite voor doen. En ik denk dat veel Flying Blue status leden er ook zo over denken. Zowel WestJet als KLM zouden dan ook gebaat zijn bij een meer intensieve samenwerking.
Xandrios zegt
Een codeshare is precies dat – de mogelijkheid om vluchten te combineren wat anders niet mogelijk zou zijn.
Natuurlijk, extra privileges zou mooi zijn maar dat is niet wat een codeshare is. Wellicht komt dat ooit in de toekomst als KLM haar relatie met westjet uitbreidt.