Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Twee weken geleden vloog ik met Japan Airlines in business class van Shanghai naar Tokyo Haneda. Japan Airlines is een van mijn favoriete airlines en ik had vooraf dan ook hoge verwachtingen. De geweldige crew heeft deze verwachtingen absoluut waargemaakt. Het was voor mij een van de beste vluchten die ik ooit gemaakt heb!
Dit artikel is onderdeel uit een reeks van een rondreis door China en Japan. De volgende artikelen zijn inmiddels al gepubliceerd op Insideflyer.nl:
- Introductie rondreis China en Japan,
- Review: Met Finnair in business class naar Shanghai,
- Review: Mercure Shanghai Hongqiao Airport,
- Bestemmingstips voor Shanghai met een transitvisum,
- Review: Air France / Japan Airlines Lounge Shanghai,
- Review: Met Japan Airlines in business class naar Tokyo (dit artikel).
Luchthaven Shanghai Pudong
De luchthaven Pudong van Shanghai is voor Chinese begrippen een overzichtelijke en fijne luchthaven. Alles staat duidelijk aangegeven en vanuit de stad ben je met de Maglev in zeven minuten op de luchthaven.
Vanaf het Maglev station is het nog enkele minuten lopen naar de terminal. Ik was al vroeg op de luchthaven. Mijn vlucht zou pas over 5 uur vertrekken, maar dat bleek gelukkig geen probleem.
Bij de business class check in werd ik vriendelijk geholpen door een jongeman die uitstekend Engels sprak. In eerste instantie kon de medewerker mijn boeking niet vinden. Ik vertelde dat ik een beetje vroeg was en pas om 16:00 naar Haneda zou vliegen! En daar was mijn boeking!
Mijn koffer werd zonder problemen ingecheckt en ook bij de lounge kon ik direct naar binnen. Een review van de lounge lees je hier.
Boarden
Na een aangenaam verblijf in de lounge en een beetje snuffelen in de tax-free winkels ben ik richting de gate gelopen. Het was erg rustig bij de gate. Het boarden zou over tien minuten beginnen, maar er waren nog geen 50 passagiers.
Het boarden verliep dan ook snel. Aan boord werd ik vriendelijk welkom geheten door de purser en door een eveneens vriendelijke stewardess naar mijn stoel begeleid.
Enkele minuten later kwam de purser zich voorstellen. We maakten even een praatje en ze vertelde dat er vandaag slechts 4 passagiers in business class waren.
Na de veiligheidsinstructies vertrokken we precies op tijd richting Tokyo Haneda.
JAL Sky Suite II
De business class cabine aan boord van de Boeing 767 was voorzien van JAL Sky Suite II stoelen. Deze worden met name ingezet op vluchten binnen Azië. Op de langere afstand wordt veelal de Boeing 777 of 787 ingezet met de JAL Sky Suite I. Een review van de JAL Sky Suite I lees je hier.
De stoelen zitten comfortabel en kunnen natuurlijk geheel vlak! Ook in de ligstand voelt de stoel comfortabel aan. De JAL Sky Suite II ligt een stuk beter dan de stoelen aan boord van de Airbus A350 van Finnair waar ik mee naar Shanghai vloog! Alhoewel de Sky Suite II veelal alleen wordt ingezet op regionale vluchten zou ik hier prima op kunnen slapen.
De stoel is verder gemakkelijk te bedienen en voorzien van een stopcontact, een USB input, een leeslampje en twee kleine opbergruimtes. Het IFE heeft een touch screen en is met 15.4 inch lekker groot. Er is meer dan voldoende aanbod aan films en series. En wat ik ook kan waarderen zijn de uitzendingen van BBC News!
Service
Een kleine 15 minuten na take off werd de eerste service uitgevoerd. De stewardess kwam zich eerst vriendelijk voorstellen. Ze vroeg of ik een vegetarische maaltijd had besteld en of ik deze ook wilde hebben. Ik bevestigde mijn keuze en vroeg om een glas tomatensap.
Nog geen minuut later werd mijn drankje samen met een zakje nootjes en Japanse Mix geserveerd. Wel jammer dat het in zakjes werd geserveerd en niet in een schaaltje.
Het duurde niet lang of de maaltijd werd ook geserveerd. Ik kreeg eerst het Westerse menu geserveerd, maar deze vergissing werd snel gecorrigeerd.
Het eten was prima op smaak en de portie vond ik ruim voldoende voor een korte regionale vlucht binnen Azië. Tijdens het eten kwam de stewardess meerdere malen langs om mijn glas bij te vullen.
Crew
De crew was erg attend en vriendelijk met veel oog voor details. Zo lag mijn deken altijd weer netjes opgevouwen op mijn stoel als ik even naar de wc was geweest of een stukje had gelopen door het vliegtuig.
Tijdens een ronde door het vliegtuig viel mij op dat ook de economy class grotendeels leeg was. Opnieuw was de crew erg attend. Ik werd onderweg meerdere malen aangesproken of ik iets nodig had.
Terug op mijn stoel vroeg de crew of ik nog iets wilde drinken. Onder het genot van een kop groene thee heb ik de rest van de vlucht genoten van de vergezichten over Japan.
Toen we eenmaal de daling hadden ingezet kwam de purser nog langs voor een praatje. Ze vroeg of ik een fijne vlucht had gehad en gaf me drie kleine presentjes cadeau.
Ik bedankte de purser vriendelijk en vroeg of ik een foto mocht maken van haar en de stewardess voor de review. Ze moest lachen en zei natuurlijk dat vinden we leuk! Loop maar even mee naar de galley!
Ondertussen ging het lampje voor stoelriem vast aan en ben ik snel naar mijn stoel gegaan. Een kleine 15 minuten later stonden we aan de grond op de luchthaven van Haneda.
Goffe de Boer zegt
Mooie review! Zo te zien bieden de stoelen in Business Class de 767 van Japan Airlines meer privacy dan die van de 787.
Roij Scholten zegt
Thanks Goffe! Dat is inderdaad zo. Jammer dat de 767 alleen wordt ingezet op korte regionale vluchten! Heb je al eens met de 787 van JAL gevlogen dan?
Goffe de Boer zegt
Ze zouden deze stoelen eigenlijk op de langere afstanden moeten plaatsen. Ik vloog vorig jaar met een 787 van GMP naar HND in Business Class. Stoelen zijn op zich goed en zeker als je samen reist. Als je alleen reist bieden ze weinig privacy voor het tegenwoordige Business Class product.