Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ik vertrek regelmatig voor een korte trip naar Azië of Amerika. Deze keer vertrek ik voor 7 dagen naar China en Japan. De komende weken zal ik jullie aan de hand van verschillende reviews en bestemmingstips meenemen op reis. Er staan o.a. vluchten met Finnair en Japan Airlines in business class op de planning.
Een paar maanden geleden was er een leuke deal van Finnair met open-jaw retourvluchten (in Economy Class) vanaf Amsterdam naar Azië voor een kleine 200 euro. Na wat puzzelen had ik een vluchtschema gevonden met aankomst op Shanghai en vertrek vanaf Fukuoka. Ik zou dan het traject Helsinki – Shanghai met de nieuwe Airbus A350-900 van Finnair vliegen. Via een Duitse agent heb ik uiteindelijk het ticket geboekt voor 172 euro. Dit ticket vormde de basis voor mijn trip naar China en Japan.
Finnair Upgrade Bidding
Een paar weken voor vertrek kreeg ik van Finnair een mail met de vraag of ik interesse had in een upgrade naar business class. Finnair biedt net als KLM de mogelijkheid om te bieden op een upgrade. Ik heb toen een bod van 200 euro uitgebracht op het traject Helsinki – Shanghai met de Airbus A350-900. Een paar dagen voor vertrek kreeg ik bericht dat mijn bod werd geaccepteerd. Ik heb toen direct de 200 euro betaald en een stoel geselecteerd in de business class cabine.
Van Shanghai naar Japan
Aangezien ik zou aankomen in Shanghai en vertrekken vanaf Fukuoka moest ik nog een vlucht boeken van Shanghai naar Fukuoka. Vluchten tussen deze twee steden zijn erg duur, met name met mijn voorkeursmaatschappijen Japan Airlines en ANA. Japan Airlines is onderdeel van oneworld en aangezien ik nog flink wat avios had besloot ik te kijken naar award-beschikbaarheid via de British Airways award-booking tool.
Helaas waren er geen rechtstreekse vluchten beschikbaar tussen Shanghai en Fukuoka. Er waren echter wel award-tickets beschikbaar tussen Shanghai en Tokyo. Er was een ochtendvlucht met een Boeing 787-8 (naar Narita) of een avondvlucht met een Boeing 767 (naar Haneda). Omdat ik al eerder business class had gevlogen met de Boeing 787-8 van Japan Airlines heb ik uiteindelijk gekozen voor de avondvlucht.
Golden Week
Ik was al eerder in Tokyo en Fukuoka geweest en wist dat je je gemakkelijk per hogesnelheidstrein kunt verplaatsen tussen de twee steden. Normaal gesproken zou ik dan ook een treinticket kopen om in Fukuoka te geraken, maar aangezien ik midden in de Golden Week in Japan zou aankomen wilde ik geen risico lopen. De Golden Week is een reeks van feestdagen in Japan in de eerste week van mei, waarbij vrijwel alle bedrijven en kantoren zijn gesloten en heel veel mensen op vakantie gaan. Het is de langst aaneengesloten periode waarbij de meerderheid van de Japanners vrij heeft. Hotels, vluchten en treintickets zijn dan meestal al weken van te voren uitverkocht.
De Golden Week is juist ook een bijzondere week om Japan te bezoeken. Zo is er in Fukuoka op 3 en 4 mei het Hakata Dontaku festival, waarbij miljoenen Japanners komen kijken naar de vele praalwagens en dansers.
Binnenlandse vlucht per Boeing 777-300
Vanwege de Golden Week heb ik direct gekeken naar award-beschikbaarheid bij British Airways. Binnenlandse award-tickets met Japan Airlines kosten veelal slechts 4.500 avios en een paar euro aan belastingen. Er was gelukkig nog beschikbaarheid op veel vluchten. Het is een van drukste routes in Japan en er zijn dan ook tientallen vluchten per dag tussen de twee steden. De meeste vluchten worden uitgevoerd per Boeing 767, en een enkele per Boeing 777-300.
Uiteindelijk heb ik voor 4.500 en 5 euro aan belasting een award-ticket geboekt per Boeing 777-300. Helaas was er geen beschikbaarheid in business class. De meeste binnenlandse vluchten van Japan Airlines worden uitgevoerd zonder business class. Meestal is er wel een soort van economy comfort class (Class J), maar deze is alleen weggelegd voor de Frequent Flyers van Japan Airlines (Mileage Bank).
Ik heb de vluchten zo geboekt dat ik ook nog een dag heb om Tokyo in te gaan. In totaal heeft de trip van Shanghai naar Fukuoka mij 19.500 avios gekost en 20 euro aan belastingen.
Komende artikelen
De komende weken zullen de volgende artikelen als onderdeel van deze trip worden gepubliceerd op Insideflyer.nl:
- Trip Introductie: Rondreis China en Japan (dit artikel),
- Flight Review: Finnair Business Class in een Airbus A350 van Helsinki naar Shanghai,
- Hotel Review: Mercure Shanghai Hongqiao Airport,
- Bestemmingstips Shanghai en omgeving,
- Flight Review: Japan Airlines Business Class in een Boeing 767 van Shanghai naar Tokyo,
- Hotel Review: APA Hotel Tokyo-Shiomi-Ekimae,
- Bestemmingstips Tokyo en omgeving,
- Flight Review: Japan Airlines Economy Class in een Boeing 777-300ER van Tokyo naar Fukuoka,
- Hotel Review: Fukuoka Cabin Hotel,
- Bestemmingstips Fukuoka en omgeving,
- Flight Review: Finnair Economy Class in een Airbus A330 van Fukuoka naar Helsinki,
- Lounge Review: Finnair Lounge Helsinki,
- Flight Review: Finnair Economy Class in een Airbus A321 van Helsinki naar Amsterdam.
Geïnspireerd geraakt? Of heb je nog vragen? Laat het dan gerust hieronder weten!
Duco zegt
Cool, ik ben heel benieuwd naar de verslagen van deze trip! Ik maak begin juni ongeveer dezelfde trip met Finnair, alleen dan vanaf Brussel naar Beijing en terug ook vanaf Fukuoka. Een vlucht tussen Beijing en Japan heb ik nog niet geboekt, zoals gezegd zijn deze vluchten redelijk prijzig (gezien de afstand), kost ongeveer net zoveel als het ticket met Finnair 😛