American Express voegt Gold & Gold Premium kaart samen

American Express ©Ed Steckley

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

American Express heeft in Nederland de reguliere kaarten en de Flying Blue kaarten. Voorheen waren er vijf verschillende soorten reguliere kaarten; Blue, Green, Gold, Gold Premium en de Platinum kaart. Amex heeft er nu voor gekozen om de Gold & de Gold Premium kaarten samen te voegen en er één product van te maken.

American Express Kaarten

American Express voegt Gold & Gold Premium kaart samen

De verschillen tussen de Gold en Gold Premium kaart waren klein, maar ze waren er wel degelijk. Voor de normale Gold kaart betaalde je een jaarbijdrage van €150,-. Voor de Gold Premium was je €250,- aan jaarbijdrage kwijt. Het belangrijkste verschil waren de verzekeringen. Deze waren wel inbegrepen bij de Gold Premium kaart, maar niet bij de Gold kaart.

Vanaf heden is er de nieuwe Gold kaart, die eigenlijk de oude Gold Premium kaart is. De jaarbijdrage voor de nieuwe Gold kaart is nu €250,-. Je kan hierbij ook twee gratis Gold kaarten aanvragen. Een vervangende kaart kun je wereldwijd binnen 24 uur verkrijgen in geval van nood.

Je krijgt de volgende verzekeringen met deze nieuwe Gold kaart:

  • Verzekerd kopen: binnen 180 dagen claimen tot €1.400 per gebeurtenis
  • Geld terug garantie: binnen 90 dagen claimen en tot €400,- per gebeurtenis
  • Reis en annuleringsverzekering:
    • Medische kosten tot €1.500.000 per reis
    • Persoonlijke eigendommen tot €700 per reis, waarvan maximaal €350 per artikel
    • Annuleringskosten maximaal €4.500 per reis
  • Reisongemakkenverzekering:
    • Bagagevertraging na 6 uur tot €275 per claim
    • Vluchtvertraging na 4 uur tot €150 per claim

Met de nieuwe Gold kaart krijg je vier keer gratis toegang tot de Lounge Club lounges. Deze lounges zijn gevestigd over de hele wereld. Op Amsterdam maken de Aspire Lounges ook deel uit van het Lounge Club netwerk. Deze kun je dus viermaal gratis bezoeken.

Met de nieuwe kaart spaar je ook automatisch Membership Rewards. Deze krijg je bij iedere aankoop die je doet en bij elke euro krijg je één MR. Hier hoef je niet extra voor betalen. Je kunt deze overschrijven naar airline partners (KLM Flying Blue, Alitalia, Cathay Pacific Asia Miles, British Airways Avios, Delta SkyMiles, Finnair, Iberia Plus, SAS en Singapore Airlines), hotel partners (Club Carlson, Hilton Honor, Starwood), besteden bij American Express Online Travel of inzetten voor tegoed op je rekening. De meeste lezers van InsideFlyer zullen de MR overschrijven naar de airline partners omdat je daarbij de meeste waarde kunt behalen.

Welkomstaanbieding nieuwe Gold kaart – 22.000 MR en het eerste jaar gratis

Je kunt nu de nieuwe Gold kaart aanvragen waarbij je 22.000 Membership Rewards krijgt en het eerste jaar gratis. Deze MR krijg je bijgeschreven als je in de eerste drie maanden dat je de kaart hebt €500,- hebt uitgegeven. Je kunt je kaart bijvoorbeeld koppelen aan PayPal om dit gemakkelijker te behalen (voor (web)winkels die Amex niet direct accepteren). Je kunt de kaart in het eerste jaar weer opzeggen, waardoor je bijna een jaar gratis gebruik kunt maken van de kaart. De kaart is maandelijks opzegbaar.

Er is nu ook een verhoogde welkomstaanbieding voor de andere Amex kaarten. Zo krijg je voor de Green kaart ook 22.000 MR en het eerste jaar gratis. Bij de Platinum kaart krijg je 22.000 MR en het eerste jaar 50% korting op je jaarbijdrage. Meer informatie daarover en informatie over wat je met 22.000 MR punten kunt doen lees je in dit artikel.

American Express Gold Kaart

Wat is jouw ervaring met de American Express Gold kaart? Laat het hieronder of op ons forum weten!

Disclaimer: als je via de referral links in dit artikel een American Express kaart aanvraagt krijgt de redacteur een vergoeding in  Flying Blue Miles of Membership Rewards. Insideflyer.nl is niet verbonden aan American Express. Alle meningen en uitingen in dit artikel zijn die van de auteur alleen. De aanvraag doe je bij American Express en is niet inzichtelijk voor ons wegens privacy redenen. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor de financiële voorwaarden en consequenties. Wij zijn niet verantwoordelijk voor jouw aanvraag, wijzigingen die American Express doet en raden je, ondanks dat dit artikel zorgvuldig is samengesteld, altijd de voorwaarden even door te lezen.

Uitgelicht afbeelding: ©American Express ©Ed Steckley

Reacties

  1. emvi zegt

    Ik ben een enthusiaste lezer van IF geworden en het valt me op dat er regelmatig iets gezegd wordt of de gewone AMEX kaart en nooit (?) iets over de Flying Blue AMEX kaarten. Eigenlijk verwacht ik dat er meer FB kaarten zijn dan gewone.

    Indien gewenst, wil ik best iets bijdragen om de schrijnende fout in de AMEX verzekeringsvoorwaarden te laten zien, maar ik ben ook benieuwd hoe andere leden deze FB AMEX kaarten waarderen.

      • Emvi zegt

        Ik geef de de details als ik weer thuis ben. Misschien kan je het zelf vinden. Reisongemakken verzekering en de periode van vier uur waan normaliter vervangend vervoer moet zijn aangeboden plus de uitzonderingen.
        Ik heb dit begin december gemeld bij AMEX en verzekeraar. Heb naveelvuldig zeuren gehoord dat het inderdaad niet goed is en dat het gecorrigeerd gaat worden. Nu, 5 maanden later sta as t er nog steeds een foute text in de voorwaarden.
        Verder is er een formatteringsfout in het maandoverzicht. Na meer dan een jaar is die nog niet verholpen.
        Ook bevat de tevredenheids enquête steevast de vraag over online contact, maar dat is in Nederland geen optie.
        Ik vind de service duidelijk achteruitgegaan. Vriendelijke agents, maar een niet daadkrachtige management struktuur erboven.

  2. Frank zegt

    Kilian, je vraagt wat de ervaring van andere FB Amex Card is. Ik heb de kaart al een aantal jaren. Maar het is nog steeds mijn 2e kaart. Visa moet ik noodgedwongen houden omdat ik met Amex lang niet overal kan betalen. En zeker in Nederland is dit het geval. Een paar maanden geleden ontving ik een schrijven van Amex vanwege verandering in de voorwaarden. Ze schreven dat ze meer klant gericht zijn geworden. Dat klopt misschien wel maar de wisselkoers is ook verhoogd naar 2,5%. Dat is erg hoog in vergelijking met andere kaarten. Voor mij is het moeilijk inschatten welke koers Amex wil varen, eigenlijk bedoel ik te zeggen wie ze als doelgroep zien. Willen ze wel meer grip op de markt of kiezen ze voor een bepaalde doelgroep? Het wordt bij mij steeds minder duidelijk. Het moment is nog lang niet aangekomen om alleen Amex op zak te hebben als creditcard. Wat zou het mooi zijn indien er bijvoorbeeld een samenwerking zou komen tussen KLM, Amex en bijvoorbeeld AH…. Maar ja, ze hebben zelf de kaarten in handen…

    • Kilian zegt

      Hi Frank, dank voor je reactie! Er is inmiddels wel een samenwerking tussen Amex en Jumbo. Je kan/kon in een aantal AH supermarkten betalen met Amex, maar er is geen enkel overzicht waar dit precies mogelijk is momenteel. Deze winkels waar ik van weet dat het kan/kon, zaten veelal in Amsterdam.

    • Rob zegt

      Je kan ook met AMEX betalen bij alle Jumbo supermarkten, maar zou mooi zijn als je inderdaad op meer locaties met AMEX kon betalen

  3. Rob zegt

    Ik heb al sinds 87 mijn AMEX kaart(en), heb een Platinum FB Amex. Bevalt erg goed, omdat ik door de 8 bonus vluchten ik ieder jaar voldoende vluchten heb voor een Flying Blue Gold status. Ik vind de verzekering erg prettig. Ik had een dag vertraging in Bologna door een ongeluk met een toestel op de runway. KLM betaalde netjes de kosten voor hotel, taxi en eten, maar AMEX betaalde zonder enig gezeur de kosten voor extra kleding en toiletspullen die we moesten aanschaffen omdat we maar voor 2 dagen kleding bij ons hadden. Altijd perfecte service gehad.
    Heb net weer een “normale” platinum card erbij genomen, omdat ik de extra’s prettig vind (o.a. upgrade naar Hilton Gold, en Starwood Gold) en ik vaak in Hilton en Sheraton/Westin hotels zit en de status upgrades oplevert en bij Hilton ook gratis ontbijt.

  4. emvi zegt

    N.a.v. de vraag van Nils:
    ZIe hieronder (een deel van) de voorwaarden van de reis ongemakken verzekering:

    4.8.1 Uitkeringen onder deze dekking
    De verzekeraar voor deze dekking is Inter Partner Assistance.
    1. Om gebruik te kunnen maken van deze dekking dient uw vervoer volledig betaald/aangekocht te zijn middels:
    a) Een van uw American Express kaarten, uitgegeven door American Express Services Europe Limited in Nederland, met
    uitzondering van Corporate Cards.
    b) American Express Membership Rewards® punten, of andere travel rewards programma’s onder de voorwaarde dat eventuele belastingen of toeslagen hierop zijn betaald met gebruikmaking van uw kaart.
    2. Alle hiernavolgende reis-, verzorgings- en accommodatiekosten en de aankoop of huur van absoluut noodzakelijke artikelen moeten ten laste komen van uw Flying Blue – American Express Platinum Card gedurende een reis. >>>>> Indien u geen kaarthouder bent of niet samen reist met een kaarthouder <<<<>>>> binnen vier uur voor de aangekondigde vertrektijd wordt geen alternatief aangeboden. <<<<>> binnen vier uur voor de aangekondigde vertrektijd <<<< wordt geen alternatief aangeboden.

    Een algemene text, kennelijk door niemand gelezen.
    Speciaal voor FB AMEX kaarthouders ??? "indien u geen kaarthouder bent …"
    Binnen vier uur NA de aangekondigede vertrektijd.

    Polisvoorwaarden moeten 100% correct en duidelijk zijn. AMEX weet van deze fouten sinds December 2016, heeft dat ook telefonisch bevestigd en heeft nog steeds geen schriftelijke bevestiging gesturd, laat staan de text op hun website aangepast.

    Niet lachen: Ik ben kaarhouder sinds 1976. Ik heb alle kleuren gehad en allemaal zonder jaarlijkse fee; dat was vóórdat AMEX aan KLM een hoog bedrag betaalde voor de "samenwerking". De FB platina kaart is duur, en de verzkeringen kunnen elders veel goedkoper verkregen worden en vast ook professioneler, tenzij alle extra kaarten door veel-reizigers gebruikt worden. De wissel provisie is 50% meer dan bij de meeste andere kaarten, de acceptatie slecht en in het verre oosten vaak alleen mogelijk als er een extra fee aan de merchant wordt betaald. Voor Platinum for life, Flying Blue leden zijn een aantal voordelen zonder waarde. Blijft grootste voordeel het delen vanhet platina nivo met een ander, wat alleen waarde heeft als deze nietdezelfe reizen maakt,
    De service wás uitstekend, is nog steeds heel goed, maar is niet zo als het was. Programmeerfouten zichtbaar op het rekening overzicht zijn na meer dan een jaar nog niet verbeterd, de enquete bevat vragen die niet van toepassing zijn op de Nederlandse kaart en brieven raken kwijt, of worden maar ten dele opgevolgd.
    Het wordt tijd dat er eens professioneel naar deze kaart wordt gekeken, zodat hij an de hooggespannen verwachtingen van kwaliteit gaat voldoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *