Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Dit is een reisverslag van mijn laatste keer vliegen met American Airlines. Althans, voorlopig zal ik waarschijnlijk niet zo snel meer vliegen met American Airlines. Na deze reis zijn al mijn systemwide upgrades namelijk op. Bovendien vervalt mijn executive platinum status bij American Airlines. De reis gaat naar Brazilië via de Verenigde staten in slechts een paar dagen.
In dit verslag lees je over dag 2, waarbij ik vier relatief korte vluchten maak door de VS. Ik kocht een economy ticket, waarbij ik er op gokte dat ik op al mijn vluchten een upgrade zou krijgen. Als Executive Platinum krijg je deze namelijk onbeperkt.
- Trip report: de laatste keer met American Airlines (dag 1);
- De laatste keer met American Airlines (dag 2, dit verslag).
Vroeg uit de veren voor de volgende American Airlines vlucht
Ik sta al weer vroeg op, omdat mijn eerste vlucht al weer op zeven uur vertrekt. Gelukkig gaat me dit altijd vrij gemakkelijk af in de Verenigde Staten, vanwege het tijdsverschil.
Na een kopje percolatorkoffie – zo’n eerste dag smaakt deze altijd nog wel – in het Holiday Inn Express Orlando Airport, spring ik in de shuttle bus. Ik ben om iets na zessen op het vliegveld, waar ik naar de automatische check in automaat loop. Hierna loop ik langs de security, waar het gelukkig nog lekker rustig is.
Zo’n drie kwartier voordat de vlucht vertrekt zit ik aan de gate. Ondanks dat er slechts een paar stoelen zijn verkocht in First Class, is er nog geen upgrade toegekend. Het is tegenwoordig gebruikelijk bij American Airlines dat ze eerst proberen de stoelen te verkopen tegen een sterk gereduceerd tarief. Daarnaast houden ze stoelen zo lang mogelijk beschikbaar voor betalende first class passagiers die hun vlucht gemist hebben. Op zich heel begrijpelijk.
Gelukkig sta ik nummer 1 op de upgrade lijst, waardoor ik er niet zo over in zit of mijn upgrade wel of niet toegekend wordt. Heel even vraag ik me af wat er gaande is, omdat twee andere passagiers -die lager op de lijst staan- eerst hun upgrade toegekend krijgen. Maar gelukkig, na enkele minuten mag “mr. Diesjonge” zich melden aan de balie voor een nieuwe boarding pass.
Orlando – Miami, American Airlines First Class
De Airbus A321 van American Airlines is nog vrij nieuw. Qua uitstraling is het toestel dan ook veel minder oubollig dan de voormalig US Airways A321 toestellen. Bovendien beschikt het toestel over grote In Flight Entertainment Schermen. Het toestel is uitermate comfortabel en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat zo’n toestel op een korte route vliegt.
Het is nog maar net een beetje licht als we rond kwart over zeven weggeduwd worden van de gate. Vervolgens stijgen we keurig op tijd op vanaf Orlando. Wederom kan ik deze ochtend genieten van een mooie opkomende zon.
In totaal duurt de vlucht slechts 40 minuten. In economy class is er vanwege de korte vliegtijd geen service, in first class krijgt iedereen een drankje aangeboden. Tijd voor het tweede kopje koffie! Ongeveer iets nadat ik mijn laatste slokje koffie heb weggeslikt staan we al weer bijna op een zonnig Miami.
De nieuwe business class van American Airlines!
Nadat ik ben uitgestapt in Miami loop ik gelijk door naar mijn volgende gate. Ik heb een overstaptijd van slechts 45 minuten, waardoor ik niet al te lang hoef te wachten bij de gate. De vlucht zou in eerste instantie uitgevoerd worden door een Boeing 777-200, waarbij business class verkocht werd als Economy. Helaas werd het toestel enige tijd later omgewisseld naar een omgebouwde 777-200, waardoor ik weer “gewoon” in economy zou zitten. American Airlines zet de 777 in op deze route omdat deze net van een longhaul vlucht terugkomt in Miami. Door het toestel door te laten vliegen naar Dallas, kan deze hierna gelijk weer doorvliegen op de volgende longhaul vlucht.
Het voordeel is echter dat dit toestel over een 37 lie-flat business class stoelen beschikt, die nu verkocht worden als first class. Hierdoor is de kans op een upgrade zeer groot. Een dag voor de vlucht is mijn upgrade toegekend en ik heb stoel 7A geselecteerd. Tot mijn grote vreugde kom ik er bij het boarden achter dat het American Airlines’ nieuwste business class stoel betreft.
Een hele verbetering!
Ik denk dat dit de beste business class stoel is die American Airlines te bieden heeft. Beter dan de stoel in de 777-300 wat mij betreft. Het scherm is mooi groot en je kunt hier van “gate tot gate” gebruik van maken.
Tijdens deze vlucht worden geen Bose headseats uitgereikt, maar het cabinepersoneel deelde met alle plezier oordopjes uit, zodat je toch nog gebruik kunt maken van alle functies van de In Flight Entertainment.
Verder kun je gemakkelijk je spullen kwijt, er zijn verschillende opbergvakjes. Daarnaast is de stoel eenvoudig te bedienen. Ik kon mijn buurman in stoel 7D niet zien vanuit mijn stoel, dus de privacy is prima in orde. Tot slot beschikt de cabine over LED moodlighting, wat altijd een leuk effect geeft.
Miami – Dallas
Zodra het vliegtuig vol is, vertrekken we richting Dallas. Er is een super aardige attendant werkzaam in de first class cabine. Vol enthousiasme begint hij te vertellen over de nieuwe cabine en alle functies van de stoel. Daarnaast begint hij alvast uit te leggen hoe ik straks in Dallas naar mijn volgende gate kan lopen, omdat hij weet dat ik verder vlieg naar Charlotte.
Nadat we zijn opgestegen is het eerst tijd voor een drankje. Deze service komt behoorlijk snel op gang. Ondertussen kan ik mooi alle functies van de stoel en het in flight entertainment systeem testen.
Na enige tijd serveert de crew ontbijt, waarbij je kunt kiezen uit muesli of een omelet. Ik kies voor het laatste en de omelet smaakt prima!
Zodra het dienblad is afgehaald door de crew, brengen ze nog een kopje koffie. Ik kijk ondertussen nog naar de televisie, waar het uiteraard over de aanstaande verkiezingen gaat.
Al vrij snel zetten we de daling richting Dallas al weer in, de tijd aan boord gaat altijd snel. Het was een behoorlijke verrassing dat deze 777 uitgerust was met de nieuwste business class stoel. De bijna 3 uur durende vlucht van Miami naar Dallas was dan ook prettig.
Dallas – Charlotte
Als ik in Dallas aangekomen ben moet ik wederom vrij snel naar de gate voor mijn volgende vlucht. De crew heeft me al verteld dat ik met de airtrain zal moeten reizen, omdat de volgende vlucht vanaf een andere terminal vertrekt. Dit gaat erg gemakkelijk, waardoor ik binnen een kwartier al weer bij de volgende gate sta te wachten.
Nadat ik verbinding heb gemaakt met de Wifi van het vliegveld, zie ik dat ik ook voor de vlucht tussen Dallas en Charlotte een upgrade heb gescoord. En dus staat de teller op numer 3!
Dit keer wordt de vlucht uitgevoerd met de Airbus A321, een voormalig US-Airways versie. Veel mensen klagen over dit toestel, maar de first class stoelen zitten heerlijk. In dit geval is het ook een redelijk nette uitvoering. Natuurlijk is het wel jammer dat er geen grote schermen in de stoelen zitten, ook is er geen mogelijkheid je mobiele apparatuur op te laden. Desondanks is de first class nog altijd veel beter dan de Europese “business-class”.
Aan de positieve kant beschikken alle voormalig US Airways A321 toestellen over Wifi. Voor $ 3,00 kun je “Tekst Wifi” kopen, wat ideaal is als je tijdens het vliegen nog wat wil appen en/of mailen. Naast me zit een man die verder weinig zegt, hij valt gelijk na het opstijgen in slaap en snurkt behoorlijk.
Verder is de ruim 2 uur durende vlucht niet zo heel spectaculair. De crew is in dit geval vriendelijk, maar niet veel meer dan dat. De klaarblijkelijk uitgeputte meneer naast me valt onmiddellijk nadat hij is gaan zitten in slaap. Ik kan dus niet veel anders dan lekker om me heen kijken en genieten van de vlucht.
Van Charlotte terug naar Orlando
In Charlotte heb ik vervolgens iets meer tijd. Mijn overstaptijd bedraagt maar liefst anderhalf uur. Ik loop wat rond, maar er valt eigenlijk bar weinig te beleven op deze typisch Amerikaanse luchthaven.
Van alle vluchten was de kans hierbij het kleinst dat ik een upgrade zou scoren. De vlucht werd namelijk uitgevoerd met een Boeing 757 met slechts 12 First Class stoelen. Op zich geen problee, alleen leek het er op dat deze vrijwel volledig uitverkocht was. Vlak voor vertrek krijg ik echter een notificatie dat het toestel gewijzigd is naar een Airbus A330-200. Vrijwel gelijk daarna krijg ik ook een melding dat ik opnieuw een upgrade gekregen heb.
De vlucht van Charlotte naar Orlando duurt ruim een uur. Voor zo’n korte vlucht is dit natuurlijk heel relaxed, zo’n groot toestel met een “echte” business class. Daar waar de 777 tussen Miami en Dallas ingezet wordt ten behoeve van een optimaal rotatieschema, is het hier voornamelijk de grote vraag. Vanaf Charlotte en Miami vliegen dagelijks enkele widebody toestellen naar Orlando.
Ook tijdens deze vlucht is de service weer heel vriendelijk. Het is opvallend dat de attendant in de First Class cabine een grote button van Hillary Clinton draagt. Grappig dat het zo geaccepteerd is om ook bij het uitoefenen van je beroep voor je politieke voorkeur uit te komen. Omdat het inmiddels aan het einde van de middag is, vind ik het wel tijd voor een klein borreltje.
Uiteindelijk is zo’n vlucht natuurlijk zomaar voorbij. Nadat ik mijn laatste slokje van mijn drankje heb genomen wordt de daling al weer ingezet. Nadat we geland zijn op de luchthaven van Orlando, ga ik door naar mijn volgende hotel, het Renaissance Orlando Airport.
Renaissance Orlando Airport
Nadat ik met een shuttle bus van het vliegveld naar het hotel ben gereden, check ik in bij het Renaissance hotel. Een hotel waar op zich niets mis mee is, maar het staat tussen andere hotels, een tankstation en een paar restaurants. Kortom, helemaal niets te beleven hier. Ik verbaas me er over als de check in agent me in het Nederlands aanspreekt. Het blijkt een Nederlandse student die hier stage loopt.
Ik heb een Executive kamer geboekt met loungetoegang. De kamer is prima en het bed slaapt heerlijk. Voor toegang tot de executive lounge zou ik in de Verenigde Staten echter niet zo snel weer bijbetalen. Voor alcoholische dranken moet je namelijk betalen! Niet dat ik alleen voor de alcohol kom, maar dit is wel een beetje raar.
In de avond is er dan ook weinig spannends te beleven rondom het hotel. Vandaag was een mooie dag vliegen, met een 100% score voor wat betreft upgrades! Jammer dat je binnen Europa niet op dezelfde manier kunt rondvliegen! Morgen vlieg ik via Miami naar Sao Paulo, om vervolgens dezelfde avond weer terug te vliegen. Dat verslag kun je hier binnenkort verwachten.
Rick zegt
Leuk verslag! Ben wel benieuwd welke app / website er is om die upgrade lijst er uit te krijgen!!
Sander de Jonge zegt
Hi Rick, dank voor je reactie! De American Airlines app geeft -ik meende 4 uur voor vertrek- de upgrade lijst weer. Als EP wordt je automatisch op de upgrade lijst geplaatst voor alle vluchten, als Platinum of Gold alleen voor vluchten onder de 500 mile. Je kunt vooraf dus helaas niet zien op welke plaats je staat. Tot voor kort was het echter redelijk goed in te schatten. Een vrijwel leeg vliegtuig (vooral in Main Cabin Extra) betekende dat je vrij zeker was van een upgrade!
Bob zegt
Ik heb een beetje dubbel gevoel met die 1st class stoelen in de A321: een paar maanden geleden zat ik op 3F van LAX naar HNL en dit was erg prettig. Maar, de red-eye van HNL naar LAX zat ik op 1A en wist ik met mijn bescheiden 1,74 niet meer waar ik mijn benen moest laten.
Sander de Jonge zegt
Hoi Bob, dank voor je reactie. Ik heb diverse keren gevlogen met de A321 in F, maar nog nooit op rij 1. Wel jammer dat je op zo’n lange vlucht je benen niet kwijt kunt! Op de langste vlucht heb ik geloof ik eens 5 uren gevlogen met de A321 en dat was in rij 3 inderdaad prima.
Hawaii is sowieso een vervelende route met maatschappijen uit de VS. Met de 757 vond ik het ook niet echt super. Wat dat betreft kun je het beste vanaf Dallas naar Hawaii vliegen, dan vlieg je met de 767.