KLM start proef met gezichtsherkenning op Schiphol2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Sinds deze week kun je op Schiphol bij een gate boarden voor een KLM vlucht waarbij je de instapkaart en paspoort niet meer nodig hebt. Passagiers kunnen snel aan boord gaan via een apart poortje. Het indentificatieprocess gaat via gezichtsherkenning.

Gezichtsherkenning
Gezichtsherkenning

Biometrisch boarden

Doel van de proef voor Schiphol is om te onderzoeken of passagiers via gezichtsherkenning sneller kunnen boarden voor een vlucht, het biometrisch boarden. Daarbij wordt er gedurende de proefperiode vooral gelet op betrouwbaarheid, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Tijdens de proef worden ook de ervaringen van de passagiers getoetst. De proefperiode zal minimaal 3 maanden duren.

De proef vindt plaats bij een geselecteerde gate op Schiphol. Bij het boarden met het gezicht, registreert de passagier zich eerst. In het wachtgebied bij de gate staat hiervoor een speciale registratiekiosk. Medewerkers van KLM assisteren hierbij.

Bij het registreren scant de passagier allereerst het paspoort, dan de instapkaart en tenslotte het gezicht. Om de privacy te beschermen worden deze gegevens uitsluitend voor de proef gebruikt. Na het boarden worden de persoonsgegevens automatisch verwijderd. De gegevens die in de registratiekiosk staan, worden na tien uur verwijderd. Hoe het werkt kun je zien in deze video.

Biometrisch boarden
Gezichtsherkenning

Innovatie

Schiphol heeft als doelstelling om in 2018 de Leading Digital Airport te zijn. Innovatie zal daarbij een belangrijke rol spelen. Om de Leading Digital Airport te worden heeft Schiphol in december 2016 een nieuwe snellere website en een nieuwe app gelanceerd. Hiermee wil Schiphol een meer gepersonaliseerde reiservaring aanbieden. Bijna 3 miljoen mensen gebruiken de app en website maandelijks. De nieuwe app geeft Schiphol de mogelijkheid om live wijzigingen door te geven bij vertraging of bij wisseling van de gate. Hiervoor zijn er op de luchthaven 2000 beacons die gebruikt worden voor een precieze locatiebepaling van de passagier. De invoering van de nieuwe website en app was al een belangrijke stap in de digitale transformatie. Recent is Schiphol ook gestart met een nieuwe handbagagescan waarbij passagiers de laptop en vloeistoffen in de tas kunnen laten.

De proef van het biometrisch boarden is een volgende stap voor Schiphol op weg naar Leading Digital Airport. De komende tijd zal Schiphol ook nog andere innovatieve technologieën gaan testen.

Nieuwe Schiphol app
Nieuwe Schiphol app

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *