Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Meer van Bruno’s Trip Door Amerika (van Zuid naar Noord):
– Trip Introductie: Reis door Amerika
– Lufthansa First Class Lounge München
– Lufthansa First Class naar São Paulo (dit artikel)
Lufthansa First Class Awards zijn niet eenvoudig te boeken en zijn daardoor één van de meest gewilde awards. Lufthansa laat pas “award space” vrijkomen rond 15 dagen voor vertrek, dus je moet wel van last minute boeken houden. Lufthansa is ook nog steeds bezig hun vliegtuigen te renoveren, er is dis een kans dat je de oude (en slechtere) first class tegen komt. Om dit te voorkomen gebruik ik een FlyerTalk forum thread waar je veel informatie kan vinden over welke vliegtuigen de nieuwe first class hebben.
Helaas word je niet in München naar de gate gereden met een auto zoals in Frankfurt. Het vliegveld is echter niet groot dus het was maar een 5 minuten wandeling naar de gate. Boarding was relatief rustig. Ik stond in de priority rij te wachten waar ik niet echt problemen mee had maar de gate agent schrok toen hij mijn first class boarding pass zag en excuseerde zich voor de rij. Hij vertelde dat ik volgende keer gewoon naar de voorkant van de rij mag lopen en hij wenste mij “eine fantastiche Flug”.
De purser stond te wachten bij de deur en bracht mij naar mijn stoel, zij verwelkomde mij aan boord en nam mijn jas aan. Kort hierna kwam een jongere stewardess langs om te vragen of ik iets te drinken wilde. Ik vroeg om water, waarom ze mij attendeerde op de “exclusive First Class mint water”. Ze kwam snel terug met het genoemde water en wat nootjes en vertelde me, wat ik nog niet wist, dat ik de enige passagier in de cabine was! Opeens vond ik het helemaal niet meer zo erg dat ik via München vloog!
De purser kwam daarna met een pyjama en Rimowa amenity kit en vroeg of ze stoel 2G kon omtoveren in een bed wanneer we in de lucht waren, zodat ik zelf kon kiezen wanneer ik wou slapen. De cabine zelf is erg elegant en stijlvol, de muren zijn gemaakt van suede en de kleuren zijn rustgevend. Ook is het design van de cabine erg slim, er is een privacy scherm rondom de stoel die omhoog kan, de controls van de stoel zijn makkelijk te gebruiken en er zitten dikke rolgordijnen tussen de cabines om geluid te verminderen. Ik was nu al onder de indruk!
[row][double_paragraph]
[/double_paragraph][double_paragraph]
[/double_paragraph] [/row]
We waren snel in de lucht, en het eerste wat de stewardess deed was de champagnebar weer opzetten aan de voorkant van de cabine. Snel daarna werden de cabinelichten weer verduisterd wat op zich aardig was, maar het foto’s maken werd hierdoor wel wat moeilijker. De purser kwam langs met de menu’s, ze vertelde ook dat ze in de galley ging werken en dat ze de stewardess de service liet doen zodat het meer een persoonlijke bediening werd. Ze vroeg of ze Taittinger Champagne voor me kon inschenken en vertelde daarna dat ik niet moest twijfelen om de “call-sign” te drukken als ik haar zelf nodig had.
De stewardess kwam daarna terug met de champagne en een amuse bouche van “krab-salade met groene kaviaar en appel”. Ik ben niet echt een fan van zeevruchten dus vond dit niet helemaal smaken, maar ik zou kunnen zien hoe mensen dit lekker zouden kunnen vinden. Ze vroeg of ik een keuze had gemaakt voor mijn hoofdgerecht, ik bestelde de “Farmer’s Pride” wat uit steak, gebakken uitjes en aardappel/prei-puree bestond.
De stewardess kwam langs met de trolley voor de voorgerechten en kaviaar. Ze suggereerde dat ik een beetje van alles moest proberen. Het smaakte allemaal erg lekker maar voor mij was het te veel voor een voorgerecht. Jammer ook dat er geen blini’s of toastjes werden geserveerd bij de caviar want ik hou niet echt van alleen een “hap” caviar.
Het hoofdgerecht smaakte prima, maar ik vond het niet echt onvergetelijk: het vlees was lekker maar ik was niet een fan van de aardappel/prei-puree. De service was erg goed, mijn glazen waren nooit leeg en mijn persoonlijke stewardess kwam ook vaak langs om te vragen of ik nog wat nodig had.
De nagerechten werden ook geserveerd vanaf een trolley, die gedekt was met diverse kazen en toetjes. Ik was op dit punt ontzettend vol maar de stewardess was zo aardig en deed zo haar best dat ik niet nee durfde te zeggen. Ik probeerde een beetje van alles, de kazen waren lekker maar de aardbeien en vanille mousse viel tegen. Hierna kwam ze langs met het “chocolade menu” om bonbons te kiezen bij mijn thee.
Mijn bed stond al klaar dus ik ging me omkleden in het toilet. Het toilet was best mooi en stond vol met toiletartikelen zoals mondspoeling en scheermesjes. Daarna liep ik naar mijn “slaapstoel” zoals de stewardess het noemde. Lufthansa heeft het meest comfortabele beddengoed in de lucht, denk ik. Er was een matras op de platte stoel gelegd en de kussens waren ontzettend zacht. Ik sliep ongeveer 8 uur dus dat was prettig!
Ik werd anderhalf uur voor aankomst wakker gemaakt door de purser, die vroeg of ik zin had in ontbijt. Ze vertelde dat de spek en eieren vers aan boord worden bereid, dus bestelde ik dat maar! Het smaakte erg goed – het beste ontbijt in de lucht tot nu toe voor mij. Ook dit keer kwam de stewardess vaak langs om te vragen of ik nog wat nodig had.
Na het ontbijt kwam de purser weer langs voor een praatje. Ze vroeg hoe de vlucht was gegaan en ze vroeg ook of de staking problemen voor me veroorzaakt had. Daarna ontwikkelde het gesprek over de staking, en laten we maar zeggen dat de purser niet echt eens was met de piloten… Op eens kwam de zon op en de cabine werd helemaal oranje – wie heeft eigenlijk moodlighting nodig? De zonsopgang was spectaculair en ik denk dat de hele crew langs kwam om foto’s te maken.
Het landen verliep heel goed en we waren snel bij de gate. De stewardess en purser kwamen beide naar mijn stoel om gedag te zeggen en mij naar de deur te assisteren. Toen de deur openging kwam een “Lufthansa First Class/HON Member Assistant” aan boord die mij verder ging helpen door de transfer procedures voor mijn volgende vlucht naar Chili.
Conclusie
Nooit had ik gedacht dat zo’n service en vlucht mogelijk was op een Europese luchtvaartmaatschappij, en eindelijk snapte ik waar alle ophef over was. Lufthansa First Class is echt zo goed zoals mensen zeggen. De service is ontzettend attent en niet opdringend zoals het soms kan overkomen bij Aziatische airlines. Het eten was in het algemeen smakelijk en de stoel was comfortabel. Ik vond het ook erg leuk om de enige passagier te zijn wat voelde als of ik in een privé vliegtuig zat. Als het kon, zou ik altijd Lufthansa First Class vliegen voor de rest van mijn leven! Maar ik denk dat ik eerst een beetje aan mijn Duits moet werken…
Heb jij ooit Lufthansa First Class gevlogen? Dan vertel ons over jouw ervaring in de comments!
Lionell zegt
Leuke review! LH First Class staat bij mij ook nog steeds op de verlanglijst, al de miles die ik verdien met m’n Amex kaart van Brussels Airlines zijn voor dit doel. Ik zit er aan te denken om het ooit eens als oneway te doen na een lange mileage run. Alleen jammer dat ze zo laat hun award space vrijgeven, want zo is het een beetje moeilijk in te plannen.
Bruno zegt
Brussels Airlines is toch lid van Miles & More? Want die hoefen juist niet last minute te boeken! Voor hun is de hele kalender open, zo lang er award space is. Uit ervaring met mijn Award Booking service is dat meestal 2 stoelen. 🙂 veel succes met sparen!
Roberto zegt
Lufthansa First is erg prettig, wist je dat je aan boord gewoon alle drie voorgerechtjes tegelijk kunt vragen. Ook als het niet druk is gewoon een extra schotel kaviaar is mogelijk, meestal bieden ze een goed koud gemaakte glas vodka bij. Vroeger haden ze de etagere met 3 lagen maar nu een speciaal 3 bords presenteerblad. Ook kun je vragen om alle wijnen te proeven zodat je kunt kijken welke je favoriet is of je laten adviseren bij elk gerecht een specifieke wijn. Wat overblijft krijg je meestal na de reis aangeboden om mee te nemen naar huis. Wist je ook dat de aminety kit bestaat uit een heren en een dames editie, het is dus geen standaard unisex inhoud. Je kan gerust om de ander vragen als de ene je niet bevalt. Heb je met de bemanning Duits gepraat? Ik vind dat ze je dan nog meer gemutlich overkomen en dan is het echt Duitse gezellige interactie. De aankomst personal assistent verschilt per land/ vliegveld van nuttigheid, in sommige landen kan hij/zij alles (tassen dragen, transferdeskformaliteiten, Immigratie/douane/taxis/buggytransfer) of soms alleen begleidend meelopen. Blij dat het zo goed is bevallen! Vergeet de volgende keer niet iemand de First Class Lounge in te guesten (zoals forumleden 🙂
Roberto zegt
Ik weet niet wat je je miles en more level is – mijn ervaring als toen FTL/ nu SEN is dat online via de star alliance upgrade tool, upgraden van de fare classes naar X/I/O het binnen 3 minuten bevestigd mits je 350 dagen tevoren het doet of dat je beter de telefoon kunt pakken als je een award ticket wilt boeken