BA First van Moskou naar Londen13 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een lang weekend in Moskou te hebben doorgebracht, ging ik vanaf het Radisson Blu Belorusskaya (klik) met de metro naar het Paveletskaya-station waar ik over kon stappen op de Aeroexpress richting Domodedovo Airport. Reizen met de metro in Moskou kan als Nederlander af en toe vrij lastig zijn: de stationsinformatie wordt over het algemeen alleen in het Cyrillisch schrift aangegeven en de omroepberichten zijn allemaal in het Russisch.

Metro Moskou
Welk perron moet ik nou nemen?!

Lastig of niet, binnen 20 minuten stond ik (door de tussenliggende stations geteld te hebben) op het Paveletskaya station en kon ik de duidelijk geplaatste plaatjes van vliegtuigen volgen om de Aeroexpress richting Domodedovo Airport te vinden. Ondertussen was het weer beginnen te sneeuwen en ik haastte me door de kou naar mijn trein.

Aeroexpress Domodedovo
De rode Aeroexpress staat al te wachten voor het vertrek naar Domodedovo Airport

Domodedovo International Airport

Na zo’n 3 kwartier in de trein te hebben gezeten kwam ik aan op Ruslands grootste vliegveld: Domodedovo International Airport. Om het treinperron te verlaten, moest iedereen zijn treinticket nog een keer laten scannen, wat voor flinke rijen zorgde. Na nog ongeveer een kwartiertje in de sneeuw te hebben gewacht, kon ik het station verlaten en kon ik het kleine stukje door de buitenlucht richting de terminal afleggen – gelukkig was het net opgehouden met sneeuwen!

Domodedovo Airport
Domodedovo Airport

Voor ik de terminal binnen kon, moest eerst alle bagage gescand worden, wat ook weer voor een flinke wachtrij zorgde. Een tiental minuten later was ik binnen, waar ik gelijk mijn jas uitdeed – de Russen hebben namelijk de merkwaardige gewoonte om de thermostaat consequent op ongeveer 30 graden te zetten, wat het verschil met de vrieskou buiten wel érg groot maakt…

Ik liep een stukje door de terminal en ik had vrij snel de incheckbalies van British Airways gevonden. Mijn vlucht, BA232, wordt uitgevoerd door een internationaal geconfigureerde Boeing 747, ondanks de (relatief) korte vliegafstand. Er waren dan ook aparte incheckbalies voor First, Club World, World Traveler Plus en World Traveler. Alle balies waren leeg en er stond wat British Airways-personeel verveeld te wachten tot ze iemand konden helpen.

BA Check in Domodedovo
Incheckbalies van British Airways

Ik liep naar de First Class-balie en ik werd meteen geholpen. Er werd wat in de computer getypt en voor ik het wist, werd mijn boardingpass uitgeprint en kon ik richting  de lounge.  Mij werd verteld dat ik gebruik kon maken van de fasttrack-rij en ik werd richting de paspoort- en veiligheidscontrole gestuurd. Onderweg had ik door de grote ramen een mooi uitzicht over het vliegveld en zag ik hoe onderandere een Boeing 787 van Qatar Airways ijsvrij werd gemaakt.

De-icing Qatar 787 Dreamliner
De-icing van een Qatar Airways Dreamliner

Ik ging door de paspoortcontrole (waar ik van harte gefeliciteerd werd met mijn verjaardag) en de veiligheidscontrole en voor ik het wist was ik airside. Domodedovo bleek een vrij saai vliegveld, dus ik ging snel richting de lounge. British Airways heeft geen aparte First Class-lounge op Domodedovo, maar wel een ‘exclusieve British Airways lounge’, ondanks dat het geen Galleries lounge was. Ik liet mijn boarding pass scannen en ik werd meteen toegelaten in de Navigator club.

Navigator Club Domodedovo
Ingang van de Navigator Club

De lounge was niet overdreven groot, maar deed door de grote ramen toch ruim en licht aan. Er was meer dan voldoende zitgelegenheid, zeker als je bedenkt dat de lounge alleen gebruikt wordt door BA-vluchten.

Navigator Club Domodedovo
Veel zitgelegenheid, maar een beetje saai qua inrichting
Navigator Club Domodedovo
Vanuit de lounge heb je een mooi uitzicht op de luchthaven

Er waren een aantal kleine buffetjes in de lounge met fris, bier en wijn. Verder waren er wat snacks en was er ook een klein buffetje met warm eten. Dit was niet heel bijzonder, dus ik hield het bij een biertje en een bakje met chips.

Navigator Club Domodedovo
Het eten was niet erg aantrekkelijk…

De lounge viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen, zeker als je bedenkt dat het om een exclusieve BA-lounge gaat: het is geen third party-lounge waar British Airways geen enkele zeggenschap over heeft. Normaal gesproken zijn BA-lounges prima voor elkaar, maar dit was een beetje saai en simpel. Hoe dan ook, ik dronk een drankje, at wat chips en werkte mijn mail bij en op Flightradar 24 zag ik dat de Boeing 747 bezig was aan de final approach naar Domodedovo. Ik liep dus even naar het raam om ‘mijn’ toestel te zien landen.

BA 747
De Queen of the Skies is bijna op Russische bodem

ik besloot nog wat rond te lopen over het vliegveld en na wat bij de duty free-shops gekeken te hebben, liep ik richting de gate vanwaar ik zou vertrekken. Meteen naast de gate was de S7-economy comfort lounge. Door de goede locatie besloot ik daar even een kijkje te nemen. S7 is een Oneworld airline en ik zou dus toegang moeten hebben met mijn boardingpass en mijn American Airlines frequentflyerkaart. Ik meldde me bij de receptie en er werd me tot 3 keer toe verteld dat ik beter naar de Navigators Club of de S7-business class-lounge kon gaan, maar ik legde uit dat ik liever vlakbij mijn vertrekgate bleef en ik werd toegelaten tot de lounge.

BA 747
De 747 stond pal voor de S7 Economy Comfort-lounge geparkeerd

Ik kon net een glas cola drinken en toen was mijn vlucht al gereed om te boarden. Ik liep de lounge uit en kon gelijk aansluiten bij de rij voor mijn vlucht. Officieel was er wel een priority boarding, maar er stonden zoveel mensen in de rij dat dit in de praktijk niet echt uitgevoerd werd. Ik sloot netjes achteraan in de rij en na een minuut of 10 kon ik aan boord van de Queen of the Skies.

Boarden BA Domodedovo
Drukte bij het boarden

Vlucht BA232 van Moskou-Domodedovo naar Londen-Heathrow

Eenmaal aan boord werd ik hartelijk welkom geheten en meteen naar mijn stoel, 1K, begeleid. De blauwe mood lighting  in de cabine stond aan, wat de First Class-cabine een erg chique indruk gaf.

British Airways First Class
De chique First Class-cabine

Mijn stoel, 1K, was de eerste stoel aan de rechterkant van het vliegtuig. De stoel zag er mooi en strak uit, maar is voor een First Class stoel redelijk ‘simpel’ – zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de suites aan boord van Emirates, Etihad of Cathay Pacific waar ik de afgelopen tijd nog mee gevlogen had. Hoe dan ook: voor zo’n korte vlucht is deze stoel van British Airways natuurlijk geweldig:

BA First Class
Mijn stoel: 1K
BA First Class
Doordat stoel 1K de eerste stoel is en wat gedraaid staat, kan je voor je gevoel ‘rechtdoor’ uit het raam kijken

Ik nam plaats, bergde mijn jas en bagage op in de garderobekast voor mijn stoel en voor ik het wist kreeg ik een heerlijk glas Laurent Perrier Grand Siècle geserveerd.

BA First Class
Glaasje champagne voor vertrek

De stewardess die me bediende heette me nogmaals welkom aan boord en vroeg of ik pyjamas en een toiletttas wilde – voor een dagvlucht van ongeveer 3 uur! Ik zei dat ik die graag wilde en binnen 2 minuten was ze terug met 2 toilettassen: eentje voor mijn vriendin (‘Het is net Valentijnsdag geweest, dus dat is een leuk cadeautje!’) en eentje voor mijzelf. Erg attent!

BA First Class
Twee toilettasjes, pyjama en nog meer champagne

Ik nam een paar slokjes champagne en vrij snel werd het menu voor het diner  en een warm handdoekje uitgedeeld. Nippend van mijn champagne bladerde ik het menu door en er werd vrij snel nog wat champagne bijgeschonken. Na het tweede glas leeggedronken te hebben, werd de veiligheidsinstructie vertoond en taxieden we richting de startbaan. Het leuke aan in stoel 1K zitten was dat je in feite naar voren kunt kijken en alles meekrijgt wat er gebeurt tijdens het taxien en opstijgen. Erg bijzonder, maar ook wel een beetje spannend!

Na een kort stukje taxiën stegen we na een Airbus A340 van Cathay Pacific op en vertrokken we richting Londen. Een nadeel van stoel 1K is dat je relatief dichtbij je buurman of buurvrouw in 1A zit. Zo ook in mijn geval: ik kon letterlijk alle gesprekken tussen mijn buurman en de crew meekrijgen en ik kon alles zien wat hij op zijn televisie zag. Een voordeel was dat ik ook uit zijn raampjes naar buiten kon kijken en zodoende aan twee kanten van het vliegtuig uitzicht had.

BA First Class
Je buurman of buurvrouw zit wel érg dichtbij op de eerste rij. Een voordeel is dan weer dat je ook uit de raampjes van de andere stoel kunt kijken!

Een paar minuten na het opstijgen, kwam er een stewardess vragen wat ik ‘wilde doen’ tijdens de vlucht. Ik zei dat ik graag wat wilde eten en bestelde eerst een Kir Royale als aperitiefje. Deze werd snel gebracht en nippend van deze heerlijke cocktail van champagne met crème de cassis nam ik nogmaals de menukaart door.

BA First Class kir royale
Een kir royale met warme nootjes

Ik was verbaasd te zien dat BA op deze korte vlucht een ‘volledige First Class service’ had, inclusief kaviaar! Ik kletste wat met de stewardess en plaatste mijn bestelling. Mijn kaviaar werd snel gebracht en door een andere stewardess werd (zonder dat ik het besteld had) een glaasje wodka nagebracht – ‘dat is erg lekker erbij’.

BA First Class diner
De tafel is gedekt
BA First Class diner
Kaviaar met blini’s en garnituur
BA First Class diner
Eerste gang van het diner

Terwijl ik genoot van de kaviaar, kwam de Cabin Service Manager langs om me een fijne verjaardag te wensen. We praatten een beetje over First Class-cabines en de kwaliteit van BA vergeleken met andere airlines en vrij snel werd de volgende gang van mijn diner gebracht: een heerlijke soep met bijbehorend knoflookbrood.

BA First Class diner
Soep met knoflookbrood

De stewardess die dit bracht (in feite mijn ‘persoonlijke stewardess’, gezien de erg lege cabine op deze vlucht) wenste me ook nog een fijne verjaardag en uiteraard een smakelijke voortzetting van mijn diner. Ik at de heerlijke soep op en voor ik het wist werd mijn hoofdgerecht al geserveerd. Ik vroeg in eerste instantie om een lekkere Bordeaux voor bij mij biefstuk, maar de stewardess raadde mij de Pinot Noir aan. Ik ben totaal geen wijnkenner, dus ik ging graag mee met haar suggestie. Die wijn beviel gelukkig heerlijk! Op advies van de stewardess kreeg ik ook wat ‘lekker pittige, Britse mosterd’ voor bij mijn biefstuk.

BA First Class diner
Biefstuk als hoofdgerecht

De biefstuk was erg lekker, zeker met de mosterd erbij – ook al had ik zelf nooit bedacht om mosterd bij een biefstukje te eten! Na de biefstuk kreeg ik nog een kaasplankje en een glas port. De kazen bij  British Airways zijn allemaal Engels van origine en ik verbaasde me over de goede kwaliteit en heerlijke smaak van deze kazen. Ik ben normaal vooral Franse kazen gewend, dus dit kwam als een aangename verrassing!

BA First Class diner
Kaasplankje met port op 38.000 voet

Na mijn kaasplankje bestelde ik een kopje koffie en een glas Blue Label-whisky.

BA First Class diner
Koffie en whisky

Ik zette mijn stoel in een meer comfortabele stand (wat met een eigenaardige draaiknop moest gebeuren) en ik keek een paar series op mijn televisie voordat het alweer tijd was om te gaan landen. Zo’n 3 uur na het opstijgen werd de cabine gereed gemaakt voor de landing en voor ik het wist landde de Boeing 747 met een flinke klap op Londen-Heathrow. Een heel bijzonder gevoel om helemaal voorin de neus (in feite nog vóór de piloten) te zitten tijdens de landing. We taxieden naar de terminal en na een snelle immigratie- en veiligheidscontrole kon ik de Concorde Room bij de A-gates bezoeken.

Een bezoekje aan de Concorde Room

Uit Bruno’s trip report had ik al begrepen dat de Concorde Room niet ontzettend bijzonder was, maar ik was toch erg benieuwd! Toevallig had ik al eens gezien dat je naar de Concorde Room een shortcut kunt nemen en niet de omslachtige wandeling via de South Lounges hoeft te maken: er is namelijk een ‘geheime ingang’ meteen naast de veiligheidscontrole:

Concorde Room
De ‘achterdeur’ van de Concorde Room, meteen bij de veiligheidscontrole in Terminal 5

Met mijn boarding pass werd ik meteen binnengelaten en ik was best onder de indruk van de ‘sfeer’ die er hing. Maar de lounge was inderdaad erg klein en qua faciliteiten leek het niet heel erg bijzonder.

Concorde Room
Bar in de Concorde Room
Concorde Room
Concorde Room
Concorde Room
Door de lounge bevinden zich een flink aantal open haarden met daaromheen zithoeken

Ik nam een lekker glaasje champagne voor de open haard en vroeg of er de mogelijkheid was om nog wat te eten. Ik kon meteen aanschuiven in een hoekje in het restaurant met veel privacy en na het doornemen van het menu besloot ik de enige echte BA Burger te proberen.

Concorde Room
Een glaasje Laurent-Perrier Grand Siècle
Concorde Room
Mijn dining booth
Concorde Room
Hamburger met champagne

De man die mij bediende was ontzettend vriendelijk en kwam telkens een praatje maken en vragen of alles naar wens was. Ik was op dat moment de enige gast die aan het eten was, dus vandaar dat hij veel tijd voor mij had. De hamburger was erg lekker en die kon ik weer van mijn ‘hamburger-bucketlist’ afvinken (na onder andere de Emirates First Class-burger en de Singapore Airlines business class-burger).

Door naar Glasgow

Voor ik het wist was het alweer tijd om te boarden voor mijn vlucht naar Glasgow. Omdat ik deze vlucht als awardticket had geboekt, was mijn binnenlandse vlucht gratis – dat was mooi meegenomen! Ik kon met priority boarding aan boord en voor ik het wist was de Airbus A321 op weg voor de 1-uur durende vlucht naar Schotland. Zelfs op de binnenlandse vlucht kreeg ik (in economy class) nog een drankje en een zakje chips – erg goed geregeld!

BA Domestic
Reviews schrijven aan boord

Conclusie

Al met al heb ik twee fijne vluchten gehad met British Airways! De service was erg goed, de cabine in First Class was erg mooi en het eten en drinken was heerlijk. Het was erg bijzonder om een ‘volledige First Class’-service (inclusief amenity kit, pyjama en kaviaar) te krijgen op zo’n korte, Europese vlucht – dat was erg indrukwekkend! De service was erg hartelijk, maar iets minder persoonlijk dan ik bij bijvoorbeeld Singapore Airlines of Cathay Pacific weleens heb meegemaakt. De stoel was ontzettend comfortabel (zeker voor zo’n korte dagvlucht), maar net iets simpeler dan bij andere airlines in First Class.  Desalniettemin heb ik genoten van mijn vluchten en zou ik zonder twijfel nog een keer met British Airways in First Class vliegen – al zou mijn voorkeur hoogstwaarschijnlijk tóch naar een andere airline uitgaan…

Benieuwd naar mijn korte stopover in Glasgow en mijn verblijf in het Hilton Garden Inn Glasgow City Centre? Houd Ikvliegveel.com goed in de gaten!

Reacties

    • Valentijn Kuperus Valentijn Kuperus zegt

      Uit eerdere verhalen heb ik inderdaad begrepen dat het heel erg hit or miss is met de First Class-crew van BA. Ik had geluk met een prima crew! Volgens mij serveren ze inderdaad alleen op deze Ruslandroute kaviaar, maar met 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *