Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Kuala Lumpur is een van de populaire steden in het zuiden van Azië. Er is veel te doen in en rondom de stad en je reist gemakkelijk naar andere wereldsteden als Singapore, Bangkok, Ho Chi Minh Stad, Jakarta en Seoul. Eerder verbleven we al eens bij het Mercure Shaw Parade en het luxe Sofitel Damansara. Deze keer viel de keuze echter op het centraler gelegen Pullman Kuala Lumpur City Centre, in deze review lees je alles over dit vijfsterrenhotel.
Locatie in het centrum van Kuala Lumpur
Bij mijn vorige bezoek aan Kuala Lumpur koos ik voor het ibis Styles Sepang KLIA bij het vliegveld. Dat was ideaal in verband de layover die ik toen had. De keuze van het hotel heb ik deze keer echter vooral af laten hangen van de locatie in het centrum. Met 2,5 dag in de Maleisische hoofdstad wil ik natuurlijk graag het een en ander van de bezienswaardigheden zien.
Het Pullman Kuala Lumpur City Centre (KLCC) is gelegen aan de Jalan Conlay, een zijstraat van de drukke Jalan Raja Chulan. Het hotel ligt op loopafstand van winkelcentra als het Pavillion Kuala Lumpur (bereikbaar per loopbrug) en Suria KLCC. Ook de Petronas Twin Towers zijn te voet te bereiken. Andere bezienswaardigheden zijn slechts een klein taxiritje verwijderd van het hotel. Let er wel op de dat duur van een taxirit flink op kan lopen tijdens de spits en als het slecht weer is. Het handigste is om een taxi te reserveren via ride sharing apps als Grab.
In Kuala Lumpur heeft Accor naast het Pullman Kuala Lumpur City Centre nog 9 andere hotels. Denk bijvoorbeeld aan het Mercure Shaw Parade, Banyan Tree Kuala Lumpur, Novotel Kuala Lumpur City Centre en Sofitel Damansara. Uiteraard zijn er ook tal van vestigingen van ketens als Madarin Oriental, Four Seasons, Hilton, IHG en Marriott. Op dit moment wordt er ook gewerkt aan een nieuw hotel van Waldorf Astoria.
Ontvangst bij het Pullman Kuala Lumpur City Centre
Na een goede vlucht met Vietnam Airlines van Busan naar Kuala Lumpur via Ho Chi Minh Stad pakken we een taxi naar het hotel. Na een kleine uurtje rijden komen we aan bij het Pullman Kuala Lumpur City Centre.
Bij aankomst duurt het even voordat we hulp krijgen met de bagage. Maar uiteindelijk worden de koffers en tassen netjes op de bagagekar apart gezet.
Een aantal gasten staat te wachten op hun beurt voor het inchecken. Gelukkig gaat de rij vrij snel en zijn we zo aan de beurt. Een vriendelijke jongedame checkt de reservering, paspoorten en creditcard. Als alles gereed is krijgen we een setje van 2 kamerkaarten en een voucher voor een welkomstdrankje voor 4 personen.
Tot slot krijgen we nog de opmerking dat de toegang tot de Executive Club Lounge maar voor 2 personen geldt. De andere 2 personen in de kamer hebben geen toegang. Dit is bijzonder, want op de website staat namelijk aangegeven dat alle gasten die bij de Platinum kaarthouder in dezelfde kamer verblijven toegang krijgen. Het hotel zelf bestrijdt dit dus. Uiteraard gaan we hier niet in mee. Na tussenkomst van een manager krijgen we gelijk en mag iedereen de lounge in. Het is uiteindelijk netjes opgelost, maar ik vind het wel vreemd dat het hotel tegenstrijdige informatie geeft met de Accor website waar ik geboekt heb.
Na de check-in gaan we naar de kamer op de 21e verdieping van het hotel. De bagage wordt niet veel later netjes afgeleverd.
De kamers van het Pullman Kuala Lumpur City Centre
In deze review over het Pullman in Kuala Lumpur zal ik ook kort de diverse kamers, suites en appartementen benoemen. Het hotel heeft in totaal maar liefst 450 kamers en suites, en 157 appartementen.
In totaal zijn er 10 soorten, te beginnen met de kamers en suites:
- Deluxe Room van 35 m2 met 2 losse bedden of één kingsize bed, tv en groot bureau,
- Premium Room, zelfde als Deluxe, maar dan op een hogere verdieping,
- Premium Grand Room van 54 m2, met ‘panoramisch’ uitzicht op de stad, mogelijk met of zonder Executive Club Lounge,
- Executive Club Room, zelfde als Deluxe Room maar dan op een hogere verdieping en toegang tot de Executive Club Lounge,
- Junior Suite van 71 m2, met apart woon- en slaapgedeelte, toegang tot Executive Club Lounge,
- Executive Suite van 107 m2, extra grote slaapkamer, apart eet- en woonkamer, mogelijkheid tot het ontvangen van gasten,
- Presidential Suite van 240 m2, met woonkamer, slaapkamer, ruimte om gasten te ontvangen en aparte pantry, uitzicht op de Petronas Twin Towers
Alle kamers bieden een minibar, badkamer met inloopdouche en/of ligbad, badslippers en badjassen.
En dan zijn er nog 2 soorten appartementen:
- One Bedroom Apartment van 59 m2 met woonkamer en een slaapkamer met ensuite badkamer,
- Two Bedroom Apartment van 97 m2 met woonkamer en twee slaapkamer met ensuite badkamer,
In de rest van deze review ga ik in op het appartement met 2 slaapkamers.
De kamer: appartement met 2 slaapkamers
Omdat we met 4 personen reizen heb ik dit keer gekozen voor een appartement. De belangrijkste reden is dat er 2 aparte slaapkamers zijn, elk met een eigen badkamer. Op het moment van boeken waren 2 losse kamers een stuk duurder. Bovendien hebben alle gasten in deze kamer recht op gratis ontbijt en toegang tot de Executive Club Lounge.
Bij binnenkomst in het appartement tref je rechts een volledig uitgeruste keuken met koelkast, vriezer, oven en kookplaat.
Er is ook servies en bestek aanwezig. De spoelbak is voorzien van zowel een gewone kraan als een kraan met gezuiverd drinkwater. De koelkast is erg handig om je eigen drinken en eventueel te bewaren. In de keuken is er ook gedacht aan een waterkoker, maar helaas geen koffiezetapparaat. Verder is er nog een eettafel met 4 stoelen.
Op het aanrechtblad troffen we een attent welkomstgeschenk in de vorm van een bord met een zoete snack. En een persoonlijk kaartje van het hotel.
De rest van de woonkamer is voorzien van een zithoek met daar tegenover een tv en een zitzak. En een flink bureau om aan te werken. Ik vind de woonkamer vooral praktisch ingericht, maar heel sfeervol is het niet. Bovendien zijn sommige meubels wel aan vervanging toe. En de ramen mogen ook wel een keer gelapt worden.
De slaapkamers
Het appartement heeft 2 slaapkamers. De Master Bedroom is de grootste en beschikt over een aardig kingsize bed met 2 nachtkastjes.
Als je de gordijnen openslaat heb je vanuit het bed een mooi uitzicht op de stad. Tegenover het bed staat op een dressoir een tv met zowel lokale als international tv-zenders.
Aan de lange kant is een inbouwkast geplaatst met heel veel opbergruimte. Ook is er voorzien in een strijkplank met strijkijzer, föhn, weegschaal en 2 badjassen met badslippers.
De tweede slaapkamer is wel een stukje kleiner en beidt 2 eenpersoonsbedden. De bedden staan tegen elkaar aan en er is helaas weinig ruimste om te bewegen naast het bed. De deur gaat zelfs net op en dicht. Er zijn geen nachtkastjes.
Als alternatief is er een wand achter het bed waar je eventueel spullen op kunt leggen. Achterin deze slaapkamer is een kastenwand met veel opbergruimte. In de kast hangen 2 mooie Pullman badjassen met badslippers.
De badkamers
Beide slaapkamers hebben een ensuite badkamer. Bij de Master Bedroom is er een toilet en zowel een douche als een ligbad. In de tweede badkamer is in een kleinere ruimte enkel een toilet en douche. Ook in de badkamers is meer dan genoeg opbergruimte.
De douche geeft een prima waterdruk en de temperatuur is ook constant. De amenities als handzeep, body lotion, shower gel, conditioner en shampoo zijn Pullman branded. Andere amenities zoals een scheermesje en oorstaafjes zijn op aanvraag kosteloos te krijgen.
Comfort van de kamer
In deze review over het Pullman Kuala Lumpur City Centre zal ik ook het comfort van de kamer beschrijven.
In het warme tropische weer is de airconditioning soms een welkome verfrissing. In tegenstelling tot de gangen, werkt de airco in de hotelkamer wel goed. De airconditioning is individueel in te stellen voor de keuken/woonkamer, Master Bedroom en de tweede slaapkamer.
De woonkamer is heel ruim, dat is wel prettig met 4 personen. De bank zit goed en er staat een grote tv. Alhoewel we de eettafel niet echt gebruikt hebben is deze toch ook wel handig om even aan te zitten of wat spullen weg te leggen. Zoals eerder al benoemd is het meubilair wel wat beschadigd hier en daar, maar dat doet op zich niet af aan het comfort.
Het schoonmaken van de kamer leek overigens niet helemaal goed te gaan. Hier moest ik zelf om vragen. Bij terugkomst op de kamer bleek ook de vaat niet te zijn gedaan. Het lijkt me wat vreemd om in een hotel als het Pullman zelf de borden af te moeten wassen.
De slaapkamers bieden comfortabele bedden met een prima matras en goede dekbedden. Bij de kleine slaapkamer miste ik wel een nachtkastje. Deze kamer is sowieso aan de kleine kant. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om je koffer hier fatsoenlijk te openen, dat moet dan in de woonkamer.
De badkamers beschikken over een prettige douche met een goede waterdruk en constante temperatuur. Ook de Pullman branded amenities zijn prima. De badkamer bij de Master Bedroom beschikt ook nog over een ligbad.
Ontbijtbuffet bij Restaurant Sedan
Tijdens ons verblijf in het Pullman hebben we tweemaal ontbeten bij Restaurant Sedan op de begane grond. De ontvangst is hier steeds vriendelijk met begeleiding naar een tafel voor 4 personen.
Het buffet is zeer uitgebreid te noemen. Met zowel warme als koude lokale Maleisische gerechten. Maar ook keuze uit de Chinese keuken. Er is ook gedacht aan gasten met een vegetarisch, glutenvrij en halal dieet.
Executive Club Lounge
Het hotel beschikt ook over een Executive Club Lounge. Deze bevindt zich op de 4e verdieping. Accor ALL Platinum en Diamond leden hebben hier gratis toegang, inclusief alle gasten die in dezelfde kamer verblijven. Boek je dus losse kamers met gasten die deze status niet hebben, dan krijgen zij geen gratis toegang. Bij de check-in wordt de mogelijkheid om de 4e verdieping te bezoeken dan geladen op de kamerkaart.
Bij de ingang van de Club Lounge zijn medewerkers aanwezig om te helpen met vragen over het hotel en de omgeving. Het is tevens mogelijk om hier in- en uit te checken. De lounge biedt verder een klein Business Centre en diverse vergaderruimtes. Uiteraard zijn er toiletten. De Club Lounge is smaakvol ingericht, met mooie meubels en decoratie. En ik vind de afmeting ook aardig groot.
Andere voordelen van de Lounge zijn:
- Dagelijks 3 gratis kledingstukken voor de laundry service,
- Platinum en Diamond leden krijgen daar bovenop nog grote één kledingstuk voor de stomerij,
- 1 uur gratis gebruik van een vergaderruimte, per verblijf,
- Gratis lokale telefoongesprekken vanuit de kamer (exclusief mobiele nummers),
- Mogelijkheid tot contact met de Executive Club Lounge via WhatsApp.
Ontbijt, Afternoon Tea en Evening Canapés in de Lounge
Elke dag kunnen gasten in de Executive Club Lounge terecht voor ontbijt, Afternoon Tea en Evening Canapés. Het ontbijt heb ik hier niet gebruikt omdat het buffet bij Restaurant Sedan een stuk uitgebreider was. In de lounge is het ontbijt beschikbaar vanaf 6.30 uur tot 10.30 uur. In het weekend is het ontbijt tot 11.00 uur. Er is een klein buffet, maar je kunt ook van de kaart bestellen. Het voordeel is wel dat het in de lounge doorgaans een stuk rustiger is dan bij het restaurant.
In de middag wordt er in de lounge tussen 12.00 en 16.00 uur Afternoon Tea geserveerd. Naast thee en diverse koffiespecialiteiten is er keuze uit scones met jam en room, verschillende pasteitjes en een aantal soorten sandwiches. Alles wordt netjes gepresenteerd, maar het aanvullen en afruimen kan soms wat lang duren.
De Evening Cocktails & Canapés zijn beschikbaar tussen 17.30 en 19.30 uur. Tijdens ons bezoek was de Tom Collins de special cocktail van de avond. Maar het is ook mogelijk andere cocktails, frisdrank en warme dranken te bestellen. Verder zijn er 2 warme gerechten om uit te kiezen. Deze worden op bestelling bereid. De eerste keuze is een Maleisische curry met kip en een deegkoekje. En het tweede gerecht is een trio van canapés met een kipworstje met bacon, gefrituurde aubergine met sesam en een deeghapje gevuld met groenten en oestersaus. Het is mogelijk om meerdere keren te bestellen.
Restaurants en bars
Er zijn diverse restaurants en bars. Op de begane grond is er Restaurant Sedan met een buffet voor ontbijt, lunch en diner. Hier hebben we genoten van het uitgebreide ontbijt. Naast dit restaurant is er ook een apart gedeelte voor de koffiebar met een vitrine met allerlei mooie gebakjes. Ook is hier het pop-up steak restaurant Pullman Grill te vinden.
Op de eerste verdieping is de Blu Bar & Cigars te vinden voor een hapje en een drankje. Hier hebben we ook de welkomstdrankjes gedaan. Tegenover de bar is het Chinees restaurant Red te vinden. Bij het buitenzwembad op de 10e verdieping is nog een pool bar. Tot slot is er nog het Japanse Restaurant Enju.
Faciliteiten
Het Pullman Hotel in Kuala Lumpur beschikt over heel wat faciliteiten. Een aantal heb ik er al benoemd, zoals de Executive Club Lounge en de restaurants en bars. De rest zal ik kort hieronder beschrijven.
Naast de receptie zitten de Conciërge desk en de bagageservice. De Conciërge kan helpen met het boeken van een taxi of tips geven over de omgeving. Ook is het mogelijk om hier je bagage neer te zetten na het uitchecken.
Om na alle lekkere hapjes en drankjes van de lounge fit te blijven kun je gebruik maken van het zwembad, de spa en de hotel gym. De fitnessruimte is ruim en er zijn veel soorten apparatuur. Denk aan meerdere hardloopbanden, hometrainers, een roeiapparaat en apparatuur voor krachttraining. Het is ook mogelijk om yoga te doen. Het valt mij wel op de apparatuur wat is verouderd. Een vernieuwing van de gym zou naar mijn mening zeker op z’n plaats zijn.
Verder beschikt het hotel over een parkeergarage voor hotelgasten en bezoekers. In het gehele hotel is gratis WiFi aanwezig. Inloggen gaat middels kamernummer en een wachtwoord wat je bij de check-in krijgt. Het verbinden via de telefoon ging prima, maar de tablet en laptop hadden er meer moeite mee. Daarnaast vond ik de snelheid van het netwerk aan de lage kant.
Voordelen Accor ALL
In deze review over het Pullman Kuala Lumpur City Centre zal ik ook de voordelen van loyaliteitsprogramma Accor ALL bespreken. Als Platinum lid zijn er namelijk diverse voordelen waar ik gebruik van heb kunnen maken.
Allereerst is er de mogelijkheid tot het inchecken bij de speciale rij voor Silver, Gold, Platinum en Diamond leden. Hierdoor hoef je minder lang te wachten, alhoewel er bij deze desk niemand stond op het moment van check-in. Bij de check-out was dit wel het geval.
Helaas was er geen kamerupgrade mogelijk omdat we een appartement voor 4 personen hadden geboekt. Wel kregen we een voucher voor 4 welkomstdrankjes bij Blu Bar & Cigars. Ook krijgen Platinum leden (in Azië) gratis ontbijt en Executive Club Lounge toegang, dus dat hoefde ik ook niet apart bij te boeken.
Leden kunnen ook gratis eerder en/of later uitchecken. Dit is wel op basis van beschikbaarheid. Eerder inchecken was voor ons niet van toepassing. Maar later uitchecken wel, in verband met onze KLM vlucht die pas om 23.50 uur naar Amsterdam vertrok. Als Platinum lid kon ik kosteloos om 17.00 uur uitchecken. Ideaal! Nog later uitchecken was ook mogelijk tegen een tarief van 1.009 MYR, dat is omgerekend ongeveer € 214.
Tot slot verdiende ik nog Reward- en Statuspunten. De 2 overnachtingen voor 4 personen leverden mij 878 Reward- en 878 Statuspunten op. Daar kwam nog een elite bonus van 644 Rewardpunten bij. En ook nog eens 169 extra punten omdat ik via de app had geboekt. In totaal kreeg ik dus 1.691 Rewardpunten. Dit staat gelijk aan een waarde van € 33,82, gegeven de standaard ratio van 2.000 punten = € 40.
Bron foto’s Review Pullman Kuala Lumpur City Centre: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie