Review: ITA Business Class | Airbus A320 (Alitalia livery) | Tunis – Rome18 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De jonge Italiaanse maatschappij ITA vliegt nog steeds rond met de erfenis van Alitalia. Een aantal stokoude Airbus A320 kisten hebben ook nog de Alitalia livery. Tijdens een reis van Tunis naar Rome vlogen we in één van deze vliegtuigen in Business Class. Gezien de leeftijd van het toestel was het comfort redelijk, maar de service was echt bar slecht helaas. In deze review lees je alles over onze Business Class ervaring met de ITA Airbus A320 op de vlucht van Tunis naar Rome.

ITA of Alitalia?

Na het einde van Alitalia ontstond ITA uit de as van de failliete Italiaanse nationale maatschappij. Met nieuwe energie en investeringen moest er een volwaardige en vooral winstgevende Italiaanse flag carrier komen. Als erfenis ging een deel van de vloot van Alitalia mee naar de nieuwe maatschappij. En sommige van die kisten vliegen nog steeds in de originele Alitalia livery. Je ziet dus letterlijk een stukje geschiedenis vliegen, zou je kunnen zeggen. 

ITA werd meteen lid van SkyTeam, in navolging van Alitalia. Echter zal ITA na de recente overname door Lufthansa in de nabije toekomst overgaan naar Star Alliance. Lufthansa is namelijk ook lid van Star Alliance. 

De reden dat ik de oude vloot nog even benoem is omdat ik tijdens een ITA vlucht van Tunis naar Rome in één van resterende stokoude A320-200 toestellen van Alitalia vloog. Het gaat om het vliegtuig met registratie EI-IKL. Deze kit werd op 15 juni 2001 in ontvangst genomen door het Italiaanse Eurofly. Ruim anderhalf jaar later nam Alitalia het toestel over. En in 2021 kreeg ITA deze A320 als onderdeel van de erfenis van Alitalia. Het vliegtuig in nu meer dan 23 jaar oud. 

Tunis-Carthage International Airport

De Tunesische hoofdstad heeft Tunis-Carthage International Airport (TUN) als luchthaven. Het vliegveld ligt ten noord-oosten van de stad. Afhankelijk van waar je in de stad moet zijn brengt een taxi je in 10-20 minuten voor een paar euro er heen. Deze is met Grab te bestellen, maar je kunt ook een taxi aanhouden op de luchthaven. Let erop dat je enkel contant kunt betalen. Op de luchthaven is een wisselkantoor.

De luchthaven is de thuisbasis voor onder meer Tunisair en Nouvelair. Maar ook maatschappijen als Transavia France, Royal Air Maroc, Qatar Airways en Saudia zijn er te vinden. ITA vliegt tot tweemaal per dag tussen Rome-Fiumicino (FCO) en Tunis-Carthage (TUN). KLM vliegt op dit moment niet op Tunis. 

Vliegveld van Tunis

Tijdens mijn verblijf in Tunesië had ik een overnachting bij het vijfsterren Sheraton Tunis Hotel geboekt. Een uitgebreide review over dit mooie hotel is hier te lezen op InsideFlyer.nl.

Boeking met Miles via KLM 

De Business Class vlucht is onderdeel van dezelfde boeking als de A321neo vlucht waar ik al eerder over schreef. De tickets had ik via KLM aangeschaft voor 70.000 miles en € 135 aan belastingen en toeslagen. Dit is een aardige sloot miles, maar de  losse tickets waren heel duur, waardoor ik toch nog veel waarde uit m’n miles kon halen. In onderstaande tabel kun je zien hoe mijn reis eruitzag. 

RouteVluchtnummerToestel 
Amsterdam-RomeAZ107Airbus A321neo
Rome-TunisAZ866Airbus A320
Tunis-RomeAZ863Airbus A320
Rome-AmsterdamAZ110Airbus A321neo

Check-in en Loungebezoek

Na een korte taxirit vanuit het Sheraton Tunis komen we aan bij het Departures gedeelde van de luchthaven. Nadat we de bagage hebben uitgeladen volgt er eerst nog een security bij de ingang. Eenmaal binnen gaan we naar ITA counter 54. Hier staat ook duidelijk het SkyPriority logo afgebeeld voor Business Class en SkyTeam Elite passagiers. Een vriendelijke dame zorgt ervoor dat de check-in snel is afgehandeld. Met onze boarding pass en paspoort in de hand kunnen we door naar de paspoortcontrole. 

Het vliegveld van Tunis ziet er aan de buitenkant niet zo bijzonder uit. Maar binnen is er juist wel aandacht besteed aan het ontwerp. De witmarmeren tegels geven een nette uitstraling. En de details in de islamitische architectuur zijn heel bijzonder. 

Voor het boarden bezoeken we nog de Privilege Lounge. Niet heel bijzonder, maar prima om even te wachten op het vertrek van de vlucht. Vanuit de lounge heb je uitzicht op het platform waar de vliegtuigen aankomen en klaarstaan voor vertrek. We bekijken een kist van Air France die zich gereed aan het maken is voor de vlucht naar Parijs-Charles de Gaulle. De Privilege lounge is trouwens is ook toegankelijk voor Priority Pass kaarthouders. 

Review: Espace Privilege Lounge Tunis Carthage Airport

Boarding bij Gate 51

Onze vlucht AZ863 naar Rome vertrekt vandaag vanaf Gate 51. De gate is niet ver van de Privilege Lounge. Als we bij de boarding gate aankomen hebben zich daar al aardig wat passagiers verzameld. Zodra de boarding start is het niet heel duidelijk hoe dit verloopt. Er hangen wel schermen met boarding informatie, maar daar lijkt niemand naar te kijken. We informeren even bij de gate agent hoe het precies zit. Hij stuurt ons gelijk de jet bridge in zodat we aan boord kunnen. Normaal mogen Business Class passagiers boarden in zone 1. Vanuit de jet bridge zien we ook de Airbus A330-300 van Saudia al klaarstaan voor de vlucht naar Jeddah. 

Business passagiers mogen altijd als eerste aan boord. De cabin crew zou dan natuurlijk een netjes welkom moeten geven. Niet is echter minder waar, er is niet eens sprake van een welkom. De crew is drukker met zichzelf dan met de passagiers. Een gemiste kans!

Na een korte taxirit over de luchthaven staan we klaar voor vertrek. Voor ons zien we de A320 van het Libische Buraq Air vertrekken en daarna is ITA aan de beurt. Grappig genoeg ligt de startbaan bijna in een rechte lijn met Rome. Het toestel kan dan ook in een noordelijke richting in één lijn door naar de Italiaanse hoofdstad. 

ITA Airbus A320-200 in Alitalia livery 

We vliegen vandaag dus met de Airbus A320-200 met Ierse registratie EI-IKL. De Ierse registratie heeft waarschijnlijk te maken met de leasemaatschappij. Deze A320-200 toestel maakte de eerste vlucht in 2001 en is nu ruim 23 jaar oud. 

Het vliegtuig is voorzien van de oude Alitalia livery. Deze livery is grotendeels wit, met over de lengte een groene streep. De groene streep volgt de contouren van de staart met in het midden nog een rood vlak. Hierdoor ontstaat de Italiaanse vlag. Aan weerszijden van het toestel staat ook nog Alitalia geschilderd. Naast de deur van het vliegtuig is wel ‘Operated by ITA Airways’ aangebracht. 

Het lijkt er niet op dat ITA van plan is om de nog resterende Alitalia toestellen een nieuwe livery te geven. Uiteraard kost die flink wat geld en het is waarschijnlijk nog niet duidelijk hoe de livery eruit komt te zien als ITA straks echt onderdeel is van de Lufthansa Group en Star Alliance. 

ITA Business Class cabine in de A320-200

In deze review van de ITA Business Class in de A320 zal ik ook de cabine beschrijven. Om te beginnen met de indeling: de eerste 6 rijen zijn voor Business Class bedoeld. De resterende rijen zijn Economy Class. Business Class kent een 2-2 configuratie, alhoewel dit eigenlijk 3-3 is met een geblokkeerde middenstoel. In Economy is de indeling 3-3. De totale capaciteit van Business Class is 24 passagiers. Maar tijdens mijn vlucht was deze cabine niet vol. 

Gezien de leeftijd van het vliegtuig zijn ook de stoelen redelijk oud te noemen. In dit geval vind ik dat wel juist een voordeel. Zowel de rugleuning als de zitting zijn zeer comfortabel door de dikte van het lederen kussen. De seat pitch is 32 inch (81 cm). Dit is hetzelfde als de Airbus A321neo van KLM. De Boeing 737 en sommige Embraer kisten hebben echter meer seat pitch in de Europe Business Class van KLM.

Elke stoel is voorzien van een standaard uitklapbaar tafeltje. De middenstoel fungeert ook als tafeltje. In de stoelzak vinden we de safety information card en een misselijkheidszakje, geen inflight magazine. Er is ook geen mogelijkheid om je telefoon of tablet op te laden. De stoel heeft ook geen verstelbare hoofdsteun. 

Boven de stoel is een leeslampje, ventilatie en de crew call button te vinden. Het leeslampje en de ventilatie kun je zelf instellen.

Toiletten 

In deze ITA Business Class review zal ik ook kort de toiletten van deze A320 bespreken. Het toilet voorin het toestel is gereserveerd voor Business Class passagiers. Wat betreft afmeting is dit redelijk standaard. Er zijn geen extra amenities zoals handcrème. Wat vooral opvalt is dat de toilet erg oud is. Alles is versleten en lijkt daardoor ook niet echt heel schoon. 

Service en maaltijden aan boord

Nog voor vertrek is er een welcome drink service. Hierbij is keuze uit water (met en zonder koolzuur) en sap. Het uitserveren van de drankje gebeurt met weinig plezier moet ik zeggen. De crew heeft er duidelijk geen zin in vandaag. 

Een half uurtje na vertrek uit Tunis wordt er in de Business Class kleine maaltijd geserveerd. Het betreft een warm broodje gevuld met ricotta en spinazie. Daarnaast is er een schaaltje met fruit en een flesje Actimel drinkyoghurt. Verder ligt er nog een cupje koffiemelk en een zakje bruine suiker op het dienblad. Ik moet zeggen dat de sandwich redelijk smaakt.

Mijn reisgenoot heeft een speciale maaltijd aangevraagd die bijna hetzelfde is. Het broodje met gegrilde aubergine smaakt wel wat flauw. En er is ook geen peper of zout aangeboden. Het is gelukkig wel iets beter dan de keer dat ik met ITA in de A321neo vloog. 

Wat betreft service is het huilen met de pet op deze keer. De cabin crew heeft er vandaag echt geen zin in. Er kan nog geen glimlach van af deze keer. De crew is ook selectief in het aanbieden van koffie en thee. Zo moet ik er na de maaltijd zelf om vragen. Ook valt op dat de crew niet echt proactief is met het ophalen van het maaltijdplateau en afval. 

ITA Business Class comfort in de A320-200

Zoals ik al eerder aangaf in deze ITA A320 Business Class review is het comfort van de stoel prima, zeker gezien het een oud toestel betreft. Dit is natuurlijk wel belangrijk, alhoewel het een redelijk korte vlucht betreft. Maar daar blijft het ook bij. Er is geen mogelijkheid om op te laden, geen IFE of WiFi en ook de schoonmaak laat zeer te wensen over. 

De cabin crew zou geen moment onbenut moeten laten om het passagiers naar de zin te maken. Maar zoals ik al eerder aangaf had de crew hier geen totaal geen oren naar. Dit is misschien wel de slechtste service die ik ooit heb gehad in Business Class. Terwijl de service juist te comfort en de ervaring aan boord ten goede kan komen. Een dikke onvoldoende dus!

Aankomst Rome-Fiumicino

Met een kleine vertraging van 15 minuten landen we op de Internationale luchthaven van Rome-Fiumicino (FCO). De vlucht duurt een kleine anderhalf uur. Eenmaal geland rijdt er een bus voor die ons naar de gate brengt. Na de busrit stappen we uit bij het gebouw van Terminal 3. 

Ook bij het van boord gaan kan er trouwens geen glimlach vanaf bij de crew. Het lijkt erop dat men is blijven hangen in het tijdperk van Alitalia. Wat dat betreft is het oude toestel en de livery sprekend voor de ervaring tijdens deze vlucht. 

Bron foto’s Review ITA Business Class Airbus A320: InsideFlyer – Christian

Overzicht

Publicatie Datum

24 November 2024

Voordelen

- Comfortabele stoel door de dikke kussens
- Ruime keuze uit dranken tijdens de maaltijdservice

Nadelen

- Oud toestel zonder IFE of WiFi
- Zeer slechte service van onvriendelijke cabin crew

Reisklasse

Stoel

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

ITA vliegt nog met enkele stokoude Airbus A320 kisten van Alitalia rond. Tijdens onze Business Class vlucht van Tunis naar Rome kwamen we erachter dat ook de crew nog in het oude tijdperk is blijven hangen. De service was echt ondermaats, terwijl de stoel en maaltijd redelijk waren. Een gemiste kans voor ITA!

18 min leestijd">
2.3