Nieuwe WBC op KLM Boeing 777-200’s5 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een aantal weken in Azië was het tijd om in Nederland samen met mijn familie de feestdagen te vieren. Ik had een vlucht bij de KLM geboekt van Jakarta via Kuala Lumpur naar Amsterdam, met een Boeing 777-200.

Online Check-In

Precies 30 uur voor vertrek ging de online check-in open en bij het inchecken kreeg ik de aanbieding om voor 329 euro een upgrade te kopen naar Business Class. Daar heb ik niet lang over getwijfeld en met stoel 1D op zak kon ik mijn boardingpass printen. Op de dag van vertrek besloot ik om nog even te kijken hoe vol het toestel zat, en toen zag ik opeens dat de seatmap was veranderd naar die van de recent verbouwde Boeing 777-200 (de PH-BQB). Ook de nieuwe WBC op deze vlucht dus – een geweldig kerstcadeau! Ik besloot dan mijn stoel te veranderen naar de ‘mini cabin’ (één rij WBC achter de galley en voor economy) om zo te kunnen ervaren hoe het daar is.

1971602_547825882021728_1788925489_n

Luchthaven & Lounge

Het verkeer in Jakarta is nooit een pretje. Ik moest die dag van terminal 3 naar terminal 2, wat uiteindelijk een rit was van 1 uur en 3 minuten. Het viel me op dat op de boarding-pass specifiek stond vermeld dat de check-in om 1600 uur open zouden gaan. Ik was uiteindelijk rond 15.30 uur in terminal 2, waarbij ik besloot om toch maar richting de check-in te gaan.

Dit was mijn 4e keer in deze lounge dit jaar en elke keer was er maar een man of 4 a 6 in de lounge.  De lounge is niet groot maar verder prima. Valentijn maakte terecht op het forum de opmerking dat het niet een 5* lounge was (en dat klopt) maar er staat een buffet(tje) er was een aparte pasta bar en wifi en dat was prima.  Garuda heeft zich al extreem verbeterd en nu nog alleen de lounge omtoveren tot een echt flagship en dan kunnen ze mee doen in de big league!

IMG_1046

Jakarta – Kuala Lumpur

Het leek er in eerste even op dat de vlucht redelijk leeg zou zijn (het was immers kerst avond), maar niets bleek minder waar. Business Class was 100% bezet en ook Economy class zat goed vol. Tijdens boarding bleek al snel dat de crew het moeilijk had om de passagieren in de mini cabin goed van dienst te zijn. Alle Economy Class passagiers moeten er immers langs lopen en daarom liet de champagne even op zich wachten.

De crew gaf aan dat het hun eerste keer was in de nieuwe WBC en het was even wennen. Ze vroegen zich af waarom KLM er voor had gekozen om de mini cabin te plaatsen want het was niet echt handig. Want ook de crew die in de economy class werkt moet elke keer met hun karren door de business class lopen en is er dus extra veel verkeer in de gangpaden voor dit deel van Business.

IMG_1051

IMG_1052

Voor de maaltijd service voor het korte stukje naar Kuala Lumpur was er keus tussen twee hoofdgerechten. Ik koos voor een noedel gerecht, dat niet echt overtuigend was.

IMG_1066

IMG_1067

Voor de landing van de vlucht van ongeveer 1,5 uur werden de huisjes uitgedeeld. Mij werd in eerste instantie geen huisje aangeboden omdat ik doorvloog naar Amsterdam en de crew de instructie had om zuinig te zijn met de huisjes. Bij navraag werd wel aangegeven dat als ik een voorkeur voor een huisje had, dat ze die dan wel apart konden houden voor mij. En zo werd het nieuwste huisje, #95, voor mij apart gehouden. Kort na de landing kwam de purser echter toch naar me toe met het huisje en kreeg ik hem direct mee.

IMG_1070

Van Kuala Lumpur  naar Amsterdam

Na ruim een tussenstop van een uur in Kuala Lumpur mochten we het toestel weer in voor de vlucht naar Amsterdam. Ik nam opnieuw plaats op mijn stoel maar al snel kwam er een stewardess bij me die zei dat de businessclass verre van vol zou zitten op deze vlucht en of ik toch niet liever in de main cabin zou willen zitten. Haar argument was dat ik waarschijnlijk niet lekker zou slapen in de mini cabin aangezien achter mij de hele voorste rij van de comfort class vol zat met baby’s en dus besloot ik te verhuizen.

IMG_1082
Kort nadat we in de lucht waren (het was inmiddels al na middernacht) begon er weer een maaltijd service, met de optie voor een express service of de normale service. Ik koos voor de normale service, mede omdat de eerdere service niet echt goed was bevallen. Eerlijk gezegd vond ik ook deze maaltijd tegen vallen. Het zal wel aan de catering in Kuala Lumpur hebben gelegen.

IMG_1085

IMG_1088

IMG_1089
Na de maaltijd en een film was het tijd om te gaan slapen. De stoel ging lekker plat en na ruim 7 uren goed te hebben geslapen werd ik ongeveer 3 uren voor de landing weer wakker en ik zag dat sommige passagiers het ontbijt al geserveerd kregen.

IMG_1092

 

Ik koos voor de zoete optie en hoewel er een puddingbroodje zou zijn, kon ik die nergens vinden, en was het eigenlijk gewoon een croissantje met jam en wat fruit. En dus opnieuw wat teleurstellend. Maar toch, ik had wel net 7 uur geslapen dus ik mag niet klagen!

IMG_1093

Vlak voor aankomst werden er weer huisjes uitgedeeld en deze keer mocht ik wel een huisje uitzoeken en ging ik uiteindelijk naar huis met 2 huisjes voor mijn inmiddels redelijk groeiende collectie. Rond zes uur in de ochtend landden we dan  op Schiphol en werden we bedankt voor het vliegen met de KLM.

Al met al een aangename vlucht en de nieuwe WBC was een leuk kerst cadeau! De crew was altijd behulpzaam en pro actief (en volgens mij ook blij om met de kerstdagen thuis te zijn!). Voor 329 Euro was deze upgrade prima geprijst gezien  de lengte van de vlucht en zou ik het de volgende keer gelijk weer doen!

Hier nog wat extra foto’s:

Reacties

  1. Friso89 zegt

    Leuk verslag en jammer dat het eten zo tegen viel! In Economy vind ik het eten altijd wel oke, maar in Business Class kan KLM wel beter (heb zelf geen ervaring, maar hoor het regelmatig van anderen).

    Enig idee wanneer de andere kisten (B772) aan de beurt zijn met een refit? Ik kan er echt nergens een duidelijk schema van vinden. De nieuwe opzet in Economy (3-4-3) schijnt trouwens erg vol te zijn. Nog meer reden om Economy Comfort of WBC te boeken in de toekomst 😉

  2. TMW89 zegt

    @ Friso89: Helaas is de Economy Comfort meegegaan naar de 3-4-3 indeling, dus het verschil tussen ‘gewoon’ economy en comfort is helaas nog kleiner geworden dan het al was… Als KLM nu de EC klasse 3-3-3 had gehouden (of beter nog: 2-4-2) had men wellicht klanten kunnen overtuigen om te upgraden. Als straks alle 772’s zijn omgebouwd, is er m.i. niet meer echt een meerwaarde om EC te kiezen. Vooral niet in vergelijking met andere carriers…

    • Friso89 zegt

      Ik was er inderdaad van op de hoogte dat EC ook was meegegaan in de 3-4-3 indeling, maar daar krijg je in ieder geval nog enigszins beenruimte. Hoe dan ook… ik zou in zowel Economy/EC NIET in de middelste rij willen zitten! Ben ook benieuwd wanneer KLM geld gaat vragen (net als BA, als je geen status hebt) voor het vastleggen van je stoel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *