Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air France, KLM en SAS versterken hun samenwerking door het sluiten van zowel interline als codeshare overeenkomsten. Ook de loyaliteitsprogramma’s Flying Blue en EuroBonus worden verder op elkaar afgestemd. De meeste wijzigingen gaan in op 1 september 2024, de datum waarop SAS toetreedt tot SkyTeam. De alliantie moet overigens ook een lid verliezen, ITA Airways stapt er juist uit.
Codeshare overeenkomst
Eerder deze maand kondigden Air France, KLM en SAS in een gezamenlijk persbericht aan hun samenwerking te gaan intensiveren. Het gaat om zowel interline als codeshare overeenkomsten, waarbij ook afspraken zijn gemaakt over de voordelen voor frequent flyers.
De codeshare routes beslaan 33 Europese routes in Noord-Europa via de hubs van SAS. Dat zijn Kopenhagen, Oslo en Stockholm. Andersom zijn er ook 33 bestemming beschikbaar voor SAS passagiers via Amsterdam en Parijs. De verwachting is dat er later ook intercontinentale bestemmingen worden toegevoegd. Dit maakt de samenwerking voor reizigers nog wat interessanter omdat er dan ook verre bestemmingen in het netwerk bijkomen.
De interline overeenkomst gaat over het gehele Europese netwerk van de genoemde maatschappijen. Dat betekent dat passagiers, net als bij een codeshare vlucht, maar één keer in hoeven te checken en dat de bagage wordt doorgelabeld naar de eindbestemming. Het verschil met codeshare is dat bij interline geen gebruik wordt gemaakt van elkaars vluchtnummers voor dezelfde vlucht. Een codeshare vlucht heeft bijvoorbeeld zowel een KL (KLM), AF (Air France) als een SK (SAS) vluchtnummer. Maar een interline vlucht heeft dat dus niet.
Op dit moment vliegen KLM en Air France tot wel 200 keer per week tussen de hubs Amsterdam, Parijs, Kopenhagen, Oslo en Stockholm. SAS voert deze zomer tot 65 wekelijkse vluchten uit naar de Schiphol en 44 vluchten naar Parijs-Charles de Gaulle.
Flying Blue en EuroBonus
Voor frequent flyers is er ook nieuws. Vanaf 1 september 2024 zal het namelijk makkelijker worden om Flying Blue miles of EuroBonus Points te verdienen op KL/AF/SK vluchten. Er zijn echter wel verschillen tussen beide progamma’s. Zo is Flying Blue inmiddels volledig revenue based. Het aantal miles die je krijgt voor een vlucht ligt voornamelijk aan het bedrag dat je uitgeeft. Een duurder ticket levert dus meer op. Daarnaast krijgen leden van Flying Blue een elite bonus.
EuroBonus werkt dus net iets anders. Daar levert een vlucht namelijk Points op. En dat is weer onderverdeeld in Basic, Level en Bonus Points. Het aantal punten is afhankelijk van de boekingsklasse en deelnemersniveau. En er zijn verschillende tabellen voor bijvoobeeld vluchten binnen Scandinavië, naar de Verenigde Staten en Azië. De verwachting is echter wel dat SAS EuroBonus ooit ook over zal gaan naar revenue based. Veel details hierover zijn nog niet gedeeld. Ook niet over hoe de statussen van Flying Blue en SAS zullen matchen.
In aanmerking komende EuroBonus deelnemers krijgen vanaf 1 september 2024 trouwens ook toegang tot SkyPriority en airport lounges.
KLM, Air France en SAS zijn blij met de versterkte samenwerking. Zij stellen dat de reismogelijkheden voor passagiers van alledrie de airlines flink zal verbeteren. Hoe het er qua loyalty precies uit komt te zien is echter nog even afwachten.
Bron: Air France-KLM / SAS
Geef een reactie