Transavia gaat binnenkort met gloednieuwe Airbus A321neo vliegen2 min leestijd

Toestel van Transavia op de luchthaven van Rotterdam The Hague (Bron: Rotterdam The Hague Airport)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat Air France-KLM een grote bestelling deed voor 100 Airbus A320 en A321 vliegtuigen. Transavia Nederland krijgt daarvan de Airbus A321neo en het eerste toestel moet dit jaar nog gaan starten met haar commerciële vluchten. Transavia verwacht de eerste nieuwe A321neo in december op Schiphol te mogen ontvangen.

Eerste Airbus A321neo voor Transavia

Transavia mag dus binnenkort haar eerste gloednieuwe A321neo in ontvangst nemen. Op social media doken vorige week al foto’s en video’s op van de PH-YHZ die op dit moment in Hamburg wordt geassembleerd. Het vliegtuig wordt uiterlijk begin december dit jaar verwacht in Amsterdam. Een woordvoerder van Transavia stelt tegenover InsideFlyer dat na ontvangst 2 weken van testen en onderhoud volgt. Dit doet Transavia zelf in de hangar op Schiphol. Ook krijgt de crew nog de laatste trainingen. Vanaf januari volgend jaar volgen er meer nieuwe A321neo vliegtuigen voor Transavia.

Er is nog niets bekend gemaakt over de routes waarop de nieuwe A321neo gedurende deze winterdienstregeling gaat vliegen.

Cabine Transavia Airbus A321neo

De all-Economy Class A321neo van Transavia krijgt 232 stoelen. Dit zijn 42 meer zitplekken dan in de Boeing 737-800. Daarmee neemt de capaciteit per toestel met 22% toe. Ondanks een grotere capaciteit verbruikt de A321neo minder brandstof per passagier en is ook de CO2- en stikstofuitstoot lager. Fluisterstil zullen de nieuwe vliegtuigen natuurlijk niet zijn, maar ze zijn wel een stuk lager in geluidsproductie dan de Boeing 737.

Voor de livery van de nieuwe vliegtuigen zet Transavia de lijn door van de huidige kisten. Volgens de maatschappij past haar huisstijl prima bij de moderne Airbus. Er zijn echter wel enkele aanpassingen. Zo is natuurlijk het cockpit raam anders dan bij de Boeing 737. En de iconen op de buik van het toestel zijn anders geplaatst.

Toestellen van KLM en Transavia op Schiphol (Bron: KLM)

Nieuw tijdperk

De Airbus A321neo markeert een nieuw tijdperk voor de Nederlandse low cost carrier. Passagiers moeten aan boord een betere ervaring krijgen dan in de 737. De komende periode zal nog gevlogen worden met een combinatie van Boeing en Airbus vliegtuigen, maar na 8 jaar zijn alle Boeings weg. Vanaf 2030 is Transavia dus een Airbus-only maatschappij. De piloten die getraind zijn om met de Airbus A321neo te vliegen zullen vanaf dat moment ook enkel nog in de Airbus vliegen.

Bron afbeeldingen: Transavia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *