Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Mede door een flinke vertraging van de levering van nieuwe Boeing 777-9 toestellen heeft Lufthansa besloten nieuwe Dreamliners aan te schaffen. Alhoewel Boeing dus een slechte beurt maakt, kiest de Duitse nationale carrier alsnog voor een Amerikaans toestel. Door het wereldwijde herstel van de luchtvaart koopt Lufthansa naast de nieuwe Dreamliners ook nieuwe vrachtvliegtuigen.
Vertraging Boeing 777
Lufthansa bestelde als eerste klant twintig nieuwe generatie Boeing 777-9 toestellen bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De levering van de 777s stond initieel volgend jaar gepland. Maar de productie van de nieuwe kisten liep al enkele keren vertraging op mede door de pandemie en de problemen met de 737 MAX. Boeing verwacht nu de eerste vliegtuigen van deze 777X variant op zijn vroegst in 2025 te kunnen leveren. Interesse in het vliegtuig is er wel, Boeing kreeg naast Lufthansa ook orders van onder meer ANA, British Airways, Cathay Pacific, Emirates en Singapore Airlines.
De Boeing 777-9 is onderdeel van het Boeing 777X programma. Daaronder vallen de types 777-8, 777-9 en 777-10X. De toestellen hebben afhankelijk van het type en de indeling van de cabine 384 tot 426 stoelen. Het comfort aan boord is vergelijkbaar met de Dreamliner. De 777X staat vooral bekend om een nieuwe techniek die het mogelijk maakt om de uiteinden van de vleugels in te klappen. Zo kan het toestel terecht bij alle reguliere gates, zonder dat hiervoor een aanpassing nodig is. De Boeing 747 en Airbus A380 maken namelijk gebruik van speciale gates omdat hun spanwijdte te groot is voor de normale gates.
Vernieuwing vloot
Deze week ging het bestuur van Lufthansa akkoord met een uitbreiding van de long haul vloot. Er komen in total zeven nieuwe Boeing 787-9 Dreamliner toestellen. De nieuwe toestellen moeten het gat van de vertraagde 777-9 opvullen. De leverdatum van dit toestel is namelijk van 2023 naar 2025 verschoven. Lufthansa krijgt nu de Dreamliners die initieel door andere airlines waren aangeschaft. Maar de annulering van deze orders komt Lufthansa dus goed uit. De nieuwe Dreamliners komen in 2025 en 2026 naar Duitsland. Tegelijkertijd heeft Lufthansa voor elkaar gekregen om de levering van reeds bestelde Boeing 787-9 vliegtuigen te vervroegen naar 2023 en 2024.
Lufthansa vliegt op dit moment nog niet met de Dreamliner. In de long haul vloot vind je voornamelijk Airbus toestellen. Denk bijvoorbeeld aan de A330, A340 en nieuwere A350. Op dit moment staat de Boeing 747 ook nog in de dienstregeling. Overigens is Lufthansa nog een van de weinige 747 airlines ter wereld.
Vrachtvervoer
Daarnaast ziet de Duitse airlines kansen voor het vervoer van vracht. Er komen dan ook drie Boeing 777F en zeven Boeing 777-8F vrachttoestellen bij. De lease van twee bestaande 777F vrachtkosten wordt ook nog eens verlengd.
Bron afbeeldingen: Lufthansa
Geef een reactie