Schiphol wil vliegtaks gebaseerd op afstand2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Om aan de klimaatdoelstellingen van Parijs te voldoen wil Schiphol de vliegtaks voortaan laten bepalen op de gevlogen afstand van de reiziger. Een aantal jaar geleden maakte de luchthaven nog bekend tegen 2050 volledig klimaatneutraal te willen zijn.

Schiphol wil vliegtaks op basis van afstand

Schiphol doet deze uitspraak naar aanleiding van een onderzoek van de NLR. Daaruit blijkt namelijk dat er in 2030 veel meer co2-reductie nodig is om de doelstellingen van het klimaatakkoord te bereiken. Tot nu toe ging men ervan uit dat er minder CO2-reductie nodig was. Omdat Schiphol de ‘vervuiler wil laten betalen’ komt de luchthaven nu met het idee om de vliegtaks per gevolgen afstand te bepalen. Feitelijk houdt dit dus in dat hoe langer de afstand van de vlucht, hoe meer vliegtaks je gaat betalen. De luchthaven wil bovendien nog een extra vliegtaks voor Business Class passagiers invoeren. Ditzelfde geldt voor privé vluchten. In de verklaring die Schiphol aflegt geeft de luchthaven wel aan rekening te houden met het internationale karakter van de luchthaven.

Flying Blue Promo Rewards Augustus 2023
Schiphol wil vliegtaks op basis van de gevlogen afstand. (Foto: InsideFlyer – Marco)

Huidige vliegtaks

Op dit moment geldt er een belasting van € 29,05 per vlucht. Iedere reiziger wordt op deze manier gelijk ‘belast’. Omdat Schiphol nu juist volgens het ‘de vervuiler betaalt’ principe wil belasten wil de luchthaven overgaan op een andere manier. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zou dit ook al de norm zijn. Volgens Schiphol maken de langeafstandsvluchten 20% uit van het totale vluchtaanbod op de luchthaven. Deze vluchten vertegenwoordigen echter wel 80% van alle emissies. Schiphol legt verder uit dat de opbrengsten van de vliegtaks wel ten goede moet komen aan de branche. ‘Sluis de opbrengst van de vliegbelasting terug om de Nederlandse luchtvaartsector versneld af te helpen stappen van fossiele brandstoffen’, legt een woordvoerder uit.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco

Reacties

  1. Jeroen zegt

    Lange afstand vluchten zijn relatief (per kilometer) juist veel minder vervuilend dan korte vluchten qua CO2 uitstoot..
    Gezondheidsrisico’s zoals fijnstof en geluidsoverlast spelen bovendien meer in de bewoonde wereld dan boven de oceanen.
    En korte afstand vluchten zijn goed vervangbaar door de trein.
    Dus verander niks aan de heffing afgezien van indexatie en gebruik opbrengst voor goedkoper maken internationale treintickets.

    • Van Gooiland zegt

      Korte vluchten goed vervangbaar door de trein? Keep dreaming!

      Vanuit Amsterdam eventueel voor sommigen misschien naar Brussel, en eventueel ook Parijs, maar daar is ook alles mee gezegd.

      Als pendelaar pak ik het vliegtuig. Vluchttijd ±60 minuten. Met de trein? Ruim 15 uur, en vier of vijf keer overstappen. Ja, ik ben me daar gek! En, niet dat ik zelf betalen moet, maar het is met de trein nog een stuk duurder ook.

      Misschien dat het over 15 of 20 wat sneller gaat, en dat ik dan slechts een paar keer moet overstappen, maar de kans dat er tien treinen per dag gaan rijden lijkt mij vrijwel nihil. Van en naar Schiphol kan nu uit minstens tien vluchten per dag kiezen.

  2. Van Gooiland zegt

    Schiphol wil van alles en nog wat, behalve de luchtvaart bevorderen en haar klanten, dat zijn dus de passagiers en luchtvaartmaatchappijen, van dienst zijn. Integendeel, onder leiding van de commercieel masochist Sondag wil het bedrijf niets liever dan zichzelf en de Nederlandse luchtvaart de grond in stampen.

    Terwijl het braafste jongetje van de Schiphol klas en een leger apocalyptische milieumalloten hun uiterste best doen om in de Haarlemmermeerpolder eventjes de hele wereld te redden, draaien IST, DOH, DXB etc. 24/7 op volle toeren, en worden links en recht (Jewar/Noida en King Salman, om maar een paar dwarsstraten te noemen) enorme nieuwe luchthavens uit de grond gestampt.

    God geklaagd en te gek voor woorden.

  3. Dan zegt

    Volgens mij is bij Schiphol het besef van de verkiezingswinst nog niet helemaal ingedaald… Volgens mij heeft de kiezer juist in grote getale tegen de vliegtaks gestemd. En zou een luchthaven zich primair moeten bezighouden met het faciliteren va efficiënt vervoer met luchtvaartuigen, in plaats van zich te mengen in allerlei politieke discussies dan wel meningen te geven.

    • Van Gooiland zegt

      Net wat je zegt.

      Vanmiddag weer eens het zeer dubieuze genoegen gehad om mij door de zogenaamde priority security te worstelen. Wat een afgang. Zelfs zo’n elementaire voorziening is op Schiphol nog steeds een zooitje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *