Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Met een groep reis ik in oktober vanuit Eindhoven naar Boedapest en terug vanuit Krakau. Ik kies ervoor om de kosten zo laag als mogelijk te houden. Mijn oog valt dan al gauw op de luchtvaartmaatschappij Wizz Air. Wizz Air vliegt zeker low budget naar tal van bestemmingen, waaronder Boedapest en Krakau. In deze review deel ik mijn ervaring van de low budget reis met Wizz Air in de Airbus A320 naar Boedapest.
Aanschaf Wizz Air ticket naar Boedapest
Het is ongeveer twee maanden voor vertrek als besloten wordt dat we met een groep afreizen naar het Hongaarse Boedapest en het Poolse Krakau. Op zoek naar vliegtickets stuit ik op de zeer aantrekkelijk geprijsde tickets van de Hongaarse maatschappij Wizz Air. Wizz Air is een low budgetmaatschappij die door heel Europa en enkele bestemmingen in het noorden van Afrika en Azië aanvliegt. Vanuit Eindhoven vliegt de maatschappij naar tal van bestemmingen. Voor het komende zomerseizoen in 2023 echter wel met enkele bestemmingen minder.
Helaas is het bij Wizz Air niet mogelijk om binnen 1 boeking te kiezen voor meerdere bestemmingen. Je dient in dat geval voor meerdere losse tickets te kiezen. Via de website van Wizz Air maak ik voor de handigheid een account aan en maak ik de verschillende boekingen. In de tabel hieronder zet ik de kosten van het ticket en bagage uiteen voor deze low budget reis met Wizz Air naar Boedapest.
Van | Naar | Vlucht# | Prijs Ticket | Prijs Bagage | Totaal pp |
Eindhoven | Boedapest | W62274 | €30,22 | €24 per stuk van 20kg (5 stuks)
€29,50 per stuk van 26kg (1 stuks) |
€39,- |
In het basisticket zit 10kg handbagage inbegrepen dat de maximale afmeting heeft van 40x30x20cm. We kiezen er verder voor om in totaal 6 stuks ruimbagage met de groep van 17 personen te delen. Dat gaat prima en scheelt flink in de kosten. Als iedereen een extra stuks handbagage mee zou nemen was dat ongeveer €25,- per item per enkele reis. Het is wat passen en meten, maar lukt uiteindelijk prima in 6 koffers.
Tijdens het maken van de reservering voor de ruimbagage bleek wel dat de prijzen variëren per boeking en op verschillende tijdstippen. Als ik in een incognito venster een boeking maakte waren de prijzen stabieler, duidelijk iets te maken met de cookies van je internetbrowser!
Bagage afgifte en veiligheidscontrole
Na weken van voorbereiding, is het tijd om te vertrekken. Ruim 2 uur van te voren spreken we af op Eindhoven Airport (EIN). Het is net na de drukte van de zomervakantie dus ver vermoeden dat dit voldoende tijd moet zijn. Bij aankomst op de luchthaven staan de hekken en tenten er nog wel, maar van drukte buiten het terminalgebouw is geen sprake.
Met de ruimbagage gaan we naar de incheckbalies. Het afgeven van de bagage lijkt vrij soepel te gaan. Althans, tot dat blijkt dat het systeem dat de ruimbagage naar de juiste locaties brengt, niet werkt. Aan de bagage worden de bagagelabels vastgemaakt en daarna moet de bagage ergens in het terminalgebouw voor de veiligheidscontrole worden geplaats in het vak met de juiste bestemming, niets aan de hand toch?! De medewerker achter de balie is erg vriendelijk en legt verder alles prima uit. Het gaat ook vrij vlot, dus dat is fijn.
Niets vermoedend gaan we in de rij staan bij de veiligheidscontrole. Dit duurt vrij lang, alles bij elkaar toch meer dan een uur. Na de veiligheidscontrole hebben we nog een half uur over voordat het boardingproces zou moeten beginnen. Het duurt echter allemaal veel en veel langer. De ene na de andere vlucht wordt geannuleerd met allerlei vreemde redenen of is vertraagd. In het gedeelte van de terminal waar iedereen staat te wachten op de vertrekkende vlucht is het extreem druk en warm. Sommige reizigers staan al uren te wachten en informatie komt helaas beperkt door. Na anderhalf uur wachten en weinig informatie komt dan eindelijk het goede nieuws! We mogen aan boord en het boardingproces gaat dan ook beginnen.
Boarding van Wizz Air A320 naar Boedapest
Alle reizigers op de vlucht naar Boedapest snellen zich naar de juiste boardinggate voor vlucht W6 2274. Bij gate 7 ontstaat al snel een enorme rommelige rij. Er staan twee medewerkers van de luchthaven die de boardingpas en legitimatie controleren. Men wenst ons een goede reis, waarna ik richting het vliegtuig kan wandelen.
De Airbus A320 van Wizz Air staat een stuk verderop en het kost mij ongeveer 4 minuten wandelen. Het is lekker weer en de schemering zet al in.
Wizz Air laat reizigers via zowel de voorkant als achterkant van het vliegtuig boarden. De plek van boarding is afhankelijk van de rij waar je in het vliegtuig zit. Zelf zit ik op de achterste rij op stoel 30C. Deze stoel is mij toegewezen door online in te checken. Tegen een flinke meerprijs kon ik overigens zelf een stoel selecteren in het vliegtuig. Dit heb ik echter niet gedaan om de kosten laag te houden en aangezien alle stoelen verder hetzelfde zijn, op eventueel de stoelen bij de nooduitgang na, maakt mij de plek niet zoveel uit.
Bij binnenkomst staat een cabin attendant van Wizz Air die iedereen verwelkomt aan boord. De gratis handbagage dient onder de stoel voor je te worden geplaatst en mag niet in de handbagagebakken. Deze is uitsluitend voor handbagage die extra is aangekocht.
Tot op heden wijst alles dus ook echt op het feit dat je betaalt voor alles wat je meer wilt dan je ticket. Met Wizz Air is het dan ook mogelijk om low budget te reizen in bijvoorbeeld haar A320 naar Boedapest.
Van deze vlucht in de Wizz Air A320 van Eindhoven naar Boedapest (BUD), maakte we ook een video-impressie. Deze kun je zien op ons YouTube-kanaal. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Wizz Air Economy cabine in de Airbus A320
De Hongaarse maatschappij heeft binnen haar vloot drie soorten vliegtuigen van fabrikant Airbus. De maatschappij beschikt op het moment van schrijven over:
- 47 Airbus A321neo vliegtuigen,
- 41 Airbus A321ceo vliegtuigen,
- 59 Airbus A320-200 vliegtuigen.
In deze laatste variant maak ik de vlucht naar Boedapest. Het toestel beschikt over 180 stoelen in een 3-3 configuratie. De stoelen zijn 46 cm breed en de pitch (ruimte tussen de rugleuning van je eigenstoel en de stoel voor je) is 71 cm. Het is duidelijk te merken dat aan boord van deze cabine veel stoelen staan met weinig ruimte, maar daar lees je meer over bij het onderdeel comfort.
Zowel voorin als achter in het vliegtuig vind je toiletten. Gedurende de vlucht zijn deze beschikbaar. De toiletten zijn overigens smal en klein, waardoor je je moeizaam kunt bewegen.
Comfort bij low cost Wizz Air naar Boedapest?
We dachten dat we alles hadden gehad nadat we de ruimbagage in het terminalgebouw moesten plaatsen, lang moesten wachten bij de veiligheidscontrole en de nodige vertraging. Niets is minder waar en alles begint duidelijker te worden. Nadat het boardingproces is afgerond, komt de piloot uit zijn cabine en spreekt alle reizigers toe. Hij excuseert zich voor de vertraging en legt uit dat het zo lang heeft geduurd door de niet functionerende bagagesystemen op Eindhoven Airport. De reizigers die uit Boedapest arriveerde in Eindhoven moesten bijna twee uur wachten voordat ze het vliegtuig uit mochten, omdat de ruimbagage niet gelost kon worden. Dit zorgt er dus ook voor dat onze vlucht later vertrekt. Maar dat was helaas niet alles wat de gezagvoerder te melden had. Hij kwam ook met de boodschap dat onze ruimbagage niet geladen kon worden. Voor wie dit een probleem was, kon nog uitstappen en hij geeft aan dat de bagage met de eerstvolgende vlucht in Boedapest geleverd zal worden. Iedereen accepteert dit en we vertrekken naar Boedapest!
Inmiddels is duidelijk dat in ieder geval de ruimte bij stoel 30C erg beperkt is. Mijn buurman is net als ik lang en we zoeken beiden dan ook een comfortabel houding waarbij we onze benen enigszins prettig kunnen positioneren. Dit is lastig met een stuk handbagage onder de stoel voor je en passerende reizigers en cabin attendants in het gangpad. De stoel heeft ook geen recline, waardoor ik de rugleuning ook niet naar achteren kan bewegen.
Elke stoel beschikt over een uitklapbaar tafeltje. Deze is beperkt qua grootte en je kunt hier net een normale tablet op plaatsen.
Boven je stoel vind je nog een leeslampje en een individueel in te stellen ventilatie. in de stoelzak voor je tref je nog een veiligheidskaart een een Wizz-magazine. Hierin vind je onder andere de menukaart en andere items die je normaliter kunt aanschaffen van de vluchten van Wizz Air.
Service tijdens de vlucht
Omdat onze vlucht inmiddels meer dan 2 uur vertraagd is, heb je als reiziger ‘recht op verzorging’ volgens Verordening 261/2004. Wizz Air voorziet daarom in een tegemoetkoming in eten en drinken. Na een boodschap hierover komen medewerkers iedereen voorzien van een flesje water en een snack. Cabin attendants noteren elk uitgedeelde flesje water en snack. Reizigers die inmiddels al in slaap gevallen zijn, ontvangen niets.
Omdat de vlucht de nodige vertraging heeft opgelopen lijkt het erop dat men probeert wat te versnellen. Ook het uitdelen van het gratis water en snack gaat vrij vlot.
Eigenlijk altijd onderdeel bij een low cost maatschappij is de verkoop van eten, drinken en andere artikelen. Ook Wizz Air voorziet reizigers in deze aan te kopen eten en artikelen. Na de ‘gratis’ ronde wordt gelijk gestart met de reguliere ronde om drankjes en snacks te verkopen. Aangezien veel reizigers inmiddels voorzien zijn van wat gratis water en snacks, slaan veel reizigers deze ronde over. Om deze reis naar Boedapest met Wizz Air low budget te houden kies ik ervoor om ook niets aan te schaffen. Ik heb tevens ook geen honger of dorst.
De landing is inmiddels ingezet en de cabine wordt in gereedheid gebracht om te landen. Dit gaat vlot, waarna de cabin attendants verdwijnen uit de cabine.
Op de luchthaven van Boedapest
Flink vertraagd arriveer ik in Boedapest.
Nadat we bij de gate zijn gearriveerd, worden de trappen naar de uitgangen gereden. Via de trap verlaat ik het vliegtuig en stappen we de bussen in. Deze rijden ons naar het terminalgebouw. Hier we snellen ons naar de balie van de bagage-afhandelaar.
Met de bagagelabels in de hand halen we hier het zogenoemde PIR-document op. PIR staat voor Property Irregularity Report en dit document heb je nodig voor eventuele vergoedingen van de maatschappij of reisverzekering. Medewerkers van de bagage-afhandelaar kunnen helaas nog geen meldingen doen over het arriveren van de bagage wanneer we hier aankomen, we hopen dan ook dat deze morgenochtend arriveren.
De luchthaven is verder uitgestorven. Met enkel wat handbagage verlaten we de luchthaven. We wandelen naar de betaalautomaat net buiten het terminalgebouw om een buskaartje te kopen. De bus brengt ons naar het centrum van het prachtige Boedapest in Hongarije.
Wachten op de bagage
De volgende ochtend bel ik met Wizz Air en Eindhvoen Airport. Niemand kan mij meer informatie geven over de levering van de bagage. De medewerker van Wizz Air is op verschillende momenten ook erg kortaf en mijns inziens niet klantvriendelijk. Ik zou namelijk een klacht moeten indienen om meer informatie te ontvangen over de vertraagde bagage. Ik vroeg hoe snel men hierop zou reageren, dit kon 30 werkdagen duren. Hier heeft natuurlijk niemand iets aan, en ik was dan ook zeer teleurgesteld.
Helaas was niets minder waar en kwam de bagage uiteindelijk pas twee avonden later aan. Aangezien de reis doorgaat naar Krakau, zijn we genoodzaakt ook deze bagage zelf op te halen op de luchthaven. In de tussentijd hebben we de nodige artikelen moeten aanschaffen. Tot op het moment van schrijven is er over en weer communicatie over de gemaakte kosten en de schadevergoeding hiervan. Ook hierin verloopt alles teleurstellend en begon het te lijken op het ‘kastje naar de muur’-principe.
Het ziet er echter naar uit dat ik de helft van de gemaakte kosten van Wizz Air terug ga krijgen. Zij reageren met “Please be advised that in case of bag delay, Wizz Air offers a refund by fairness and within reason for 50% of the declared value of newly purchased items essential for your trip as our liability cannot exceed the number of proven damages and these new items will benefit you in many ways in the future.”.
Wizz Air kon natuurlijk niets doe aan de storing van het bagagesysteem op Eindhoven Airport. De piloot in het vliegtuig was nog het meest informatief en vriendelijk in vergelijking met alle andere medewerkers die ik hierna heb gesproken gedurende deze reis over de vertraagde bagage. Verder is de informatie over het arriveren van de bagage en teruggave van gemaakte kosten onduidelijk.
Beeldmateriaal review Low Budget met Wizz Air naar Boedapest | InsideFlyer – Marco
Geef een reactie