Milieuorganisatie vecht natuurvergunning Schiphol aan2 min leestijd

Flying Blue Promo Rewards Augustus 2023

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) vecht op dit moment bij de rechter de natuurvergunning van Schiphol aan. Schiphol kreeg deze natuurvergunning eerder dit jaar waarmee de luchthaven toestemming kreeg om 500.000 vluchten per jaar af te handelen.

Milieuorganisatie vecht natuurvergunning Schiphol aan

Mobilisation for the Environment kondigde al in september aan het niet eens te zijn met de natuurvergunning. MOB is daarom vorige week vrijdag samen met Greenpeace Nederland en Milieudefensie in beroep gegaan bij de rechter om deze natuurvergunning aan te vechten. Volgens MOB is het hebben van 500.000 start- en landingsbewegingen per jaar in strijd met de inhoudelijke en procedurele wetgeving. Tot november 2024 was het de bedoeling dat Schiphol 500.000 vluchten per jaar mocht verwerken. Vanaf dan zou dit terug gaan naar 450.000 vliegbewegingen per jaar. De luchthaven diende ruim drie jaar geleden al een aanvraag in voor de vergunning. Schiphol noemde het verkrijgen van de vergunning toen een belangrijk moment waarmee de luchthaven bewijst dat wel de wet- en regelgeving na te leven. Daar denkt Mobilisation for the Environment dus anders over.

Natuurvergunning, Schiphol
Mobilisation for the Environment is in beroep gegaan tegen de natuurvergunning voor Schiphol. (Foto: InsideFlyer – Marco)

MOB voert namelijk samen met Greenpeace Nederland en Milieudefensie al jaren actie tegen milieuschade die het vliegverkeer veroorzaakt. Een belangrijke reden hiervan is de uitstoot van stikstofoxiden door vliegtuigen. Die vervuilen volgens de milieuorganisaties de lucht en hebben een negatieve invloed op de natuur.

Niet alleen

Niet alleen milieuorganisaties staan achter het in beroep gaan tegen deze natuurvergunning. Ook Schipholwatch en de Vereniging Vlieghinder Nieuwkoop sturen de procedure. ‘Het is in deze tijd niet de bedoeling om het uiterste uit de kast te halen om een vliegveld zo groot mogelijk te maken’, leggen de organisaties uit in een persbericht.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *