Kijk aan helder. Dan had ik het niet goed begrepen. Hoe zit dat dan op het moment dat je platinum wordt? Hoeveel moet je dan weer hebben om te behouden?
Helder. Dus blijft de taak om platina te behouden. Ik moet wel zeggen dat er weinig extra privileges zijn ten opzichte van gold
Bedankt voor je reactie, wat je zegt klopt. De meeste vluchten heb ik al ver van tevoren geboekt. Nu kijk ik selectiever
ja in europa kun je makkelijk xp halen. doe je dit om je platinum status te behouden? spaar je ook voor miles?
De verhouding tussen status/miles verdienen, spreiden tussen allianties of gewoon 'free-agent' zijn is echt ontzettend persoonlijk. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. Je zal op een gegeven moment je eigen strategie willen bepalen, gebaseerd je reisgedrag, en op hoe diep je in de hobby wil duiken. Persoonlijk doe ik een uitgebreide combinatie. FB platinum haal ik vrij makkelijk met wat eigen tickets, wat werk en de creditcards. En ik heb een beetje een zwak voor KLM. De voordelen zijn prima, en het halen is toch een leuk doel, ookal staar ik me niet blind op status. Daarnaast vind ik het tof om te puzzelen en meerdere tickets in elkaar te zetten. Regelmatig boek ik 'speciale fares', die soms starten in een ander werelddeel, maar die, naast een goede ervaring, voor weinig geld heel erg veel punten opleveren. Punten gebruik ik weer om te positioneren. Wat dat betreft ben ik vooral een free agent, en haal ik soms bij toeval status (zoals nu bij Alaska). Verder maak ik goed gebruik van creditcards in een aantal landen, om zo ook flink veel punten te verzamelen. Het vliegen om miles/XP's te verzamelen is m.i. niet verstandig. De paar voordelen van status wegen bijna nooit op tegen de kosten/moeite van een pure run. En hoewel het zeker nog voorkomt, is het zeldzaam dat je op een ticket zoveel mijlen verdient dat dit voor de ticketprijs betaalt. Ik heb zelf voor alle soorten miles/XP's/etc een prijs in mijn hoofd, waarvoor ik ze direct zou kopen. Dit helpt in de overweging of een ticket het waard is. Voor XP's is dit 1,50 (platinum status is mij rond de 450 euro waard), en voor FB miles is dit een hele conservatieve (!) 0,5 cent.
hi Dan, ik ben echt bij jou en meerderen een broekie, daarom misschien een gekke vraag: Ik citeer een paar quote's: Verder maak ik goed gebruik van creditcards in een aantal landen, om zo ook flink veel punten te verzamelen. Ik dacht dat dat niet kon? vaak staat er toch een bemerking bij dat je ingezetene van een land moet zijn, of omzeil je dat? Het vliegen om miles/XP's te verzamelen is m.i. niet verstandig. De paar voordelen van status wegen bijna nooit op tegen de kosten/moeite van een pure run. En hoewel het zeker nog voorkomt, is het zeldzaam dat je op een ticket zoveel mijlen verdient dat dit voor de ticketprijs betaalt. Ik heb zelf voor alle soorten miles/XP's/etc een prijs in mijn hoofd, waarvoor ik ze direct zou kopen. Dit helpt in de overweging of een ticket het waard is. Voor XP's is dit 1,50 (platinum status is mij rond de 450 euro waard), en voor FB miles is dit een hele conservatieve (!) 0,5 cent. Deze berekening is voor mij abracabra, Ik weet dat xp's belangrijk zijn om een status op te bouwen, maar de combinatie met 1,50 en fb miles 0,50. Kun je dat toelichten?
Wat @danfl44 waarschijnlijk bedoelt is bij het bekijken van de verschillende tickets, kijken naar het goedkoopste ticket en dat dan vergelijken met een ticket waar loyaliteit aan verbonden is. Doorgaans zijn die laatste categorie tickets duurder en dan moet je kijken of die het prijsverschil waard zijn. Voorbeeld: AMS-LHR Business class met BA: €210. Ik heb echter geen status bij Oneworld, het zou het enkel 80TP's opleveren (minimaal 300TP nodig om enige status te verwerven), dus voor loyaliteit hoef ik het niet te doen Business class met KLM: Vanaf €800. Ik heb wél status bij SkyTeam, maar die €600 extra is het niet waard, vanwege de volgende berekeningen: *Het levert me 30XP op. Elke XP is €1,5 waard, dus €45 "extra" *Het levert me 4800 FB miles op. Elke mile is 0,5cent waard, dus €24 "extra" In totaal "bespaar" ik dus €69 euro. Als het ticket van KLM €300 (eigenlijk €279) is en die van BA €210, dan kan ik nog overwegen om toch te kiezen voor de SkyTeam vlucht, omdat het me hoger op de loyaliteitsladder brengt. Nu is het verschil veel te groot (ik kan bijna 4x de oversteek AMS-LHR maken met BA voor 1 ticket KLM), dus vlieg ik met de maatschappij die mij het meeste biedt voor mijn geld (ie. het "Free Agent"-principe).
Zoals het nu lijkt wordt ik voor maart 2020 platinum member, eindelijk! Ja mag graag trips maken in Europa, met KLM en een overstap betaal je 200 euro meer en zit je business en steeds 60 XP, wellicht iets voor jou?
Tja, zou dat mooi zijn Maar dit werkt voor mij, dan zie ik de 1,5 euro/XP als korting, en dan kijk ik of het ticket interessant is. Puur om mezelf niet onnodig veel te laten uitgeven aan status. Bijvoorbeeld zoals @Thijsk als voorbeeld geeft. Er zijn wat manieren om hier onderuit te komen, wisselend per land. Een (al tijdje lopend, maar nu ook succesvol) projectje is het aanvragen van US creditcards. Even wat werk en zou ik niet aan iedereen aanraden, wel lucratief uiteindelijk. Zoals ThijsK al zei. Platinum status vergt 300XP, en is me 450 euro waard, dus 1,50 euro/XP. De miles zijn me tussen de 0.5 en 1 cent waard, gebaseerd op redemptions. (Voor longhaul J enkeltjes tussen de 25k-70k betaald afgelopen jaren, daar komen dan nog +- 200 euro belastingen bij). 0.5-1 cent is lage kant van het spectrum, value kan vele malen hoger zijn, maar deze manier weet ik zeker dat ik niks overschat.
Als het om de miles (dus niet xp) gaat ook niet de onderstaande site vergeten denk ik zo: https://earnonline.flyingblue.com/nl/ Wij kopen behoorlijk wat online via deze site en dat tikt toch aardig aan, het begint al bij de wekelijkse pizza
Dat is zeker fijn, en als je daadwerkelijk heel veel vluchten maakt dan verdiend die status zich zo terug. Maar als je net Gold kunt halen, en dan voor 120 XP 2 runs gaat doen die 1000-1200 euro in totaal kosten moet je je af vragen of het niet verstandiger is om die stoelen in de EC te kopen dan de status te behalen, dat zou nog wel eens goedkoper kunnen uitpakken.
Eens. Ik vlieg privé ongeveer 150-180xp bij elkaar. Voor mij heeft een enkele xp run nog wel zin om de lounge toegang vrij te spelen. Toch spookt er regelmatig in mijn achterhoofd of een priority pass en vrije vliegkeuze niet beter is. Ik ben inmiddels wel zo verwend geraakt dat ik geen overstap meer overleef zonder lounge.