XP vs Miles

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EBakker, 2 dec 2019.

  1. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    Goedenmorgen, Graag jullie advies: Mijn doel: zoveel mogelijk sparen voor zoveel mogelijk miles. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Eerst zorgen voor zoveel mogelijk xp? zodat je van daaruit meer miles spaart? Ik heb al gezien dat je met redelijk korte afstanden in business class makkelijk veel xp spaart en daarmee een zilver of gouden status haalt. Ik heb voor volgend jaar al een klm (economy) naar thailand, een finnair vlucht (economy) naar nyc, een lufthansa vlucht (business) naar kuwait op programma staan. Dus eigenlijk al 3 lange vluchten.. Ik ben al lid de lufthansa en klm allianties geworden.
     
  2. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Met status spaar je meer miles, dus als je veel langeafstandsvluchten (in business of premium eco) op de planning hebt staan kan het waardevol zijn om daarvoor alvast je status op te bouwen.

    Ik denk dat het meestal niet echt uit maakt. Maar als je redelijk goedkoop de status kunt krijgen, en je bijvoorbeeld een aantal Alitalia Magnifica vluchten op de planning hebt staan, maakt het wel uit.

    Helaas is het sparen van miles niet meer zo aantrekkelijk onder het nieuwe XP systeem. Je krijgt alleen op skyteam en partnervluchten nog een serieuze hoeveelheid miles. Of op belachelijk dure (ambteraren)tickets bij AF-KLM.
     
  3. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    dankje mva20, zijn xp's gebonden aan een maatschappij? Ik bedoel moet ik xp's binnen de alliantie van klm opbouwen? of kan ik die xp's ook gebruiken voor bijv. lufthansa? Ik las ergens dat alitalia binnen dezelfde alliantie als klm zit? ivm de blackfriday korting overweeg ik een ticket te boeken, businessclass.
     
  4. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Ja XP geldt alleen bij KLM partners cq Skyteam maatschappijen (https://www.skyteam.com/nl)

    Lufthansa is lid van Star Alliance dus daar geldt weer een ander systeem voor status.
     
  5. BSS

    BSS Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Meestal hebben airlines twee soorten tokens, level- en awardtokens. De eerste gebruiken ze om je statusniveau te bepalen, de awardtokens zijn een soort currency waarmee je vluchten kunt betalen. Bij AF-KLM heten de statustokens XP die je krijgt per vlucht, en hoe hoger de reisklasse en afstand hoe meer XP. Voor Flying Blue kun je die verdienen met vrijwel alle vluchten van AF en KLM, maar ook Delta, China Eastern Airlines, Alitalia en met de meeste tickets van andere Skyteam-partners. De laagste verhouding prijs/XP vind je meestal op business class tickets met een overstap (elke overstap telt namelijk als een losse vlucht waar weer nieuwe XP voor kan worden verdiend).
    Voor het verdienen van status bij Lufthansa moet je niet met Skyteam airlines, maar met Star Alliance airlines zoals Lufthansa, Swiss en United vliegen.

    De awardmiles verdien je niet vlot bij Flying Blue met vluchten van Air France en KLM, want die zijn gebaseerd op euro´s (bij veel andere maatschappijen krijg je ze per luchtmijl die je vliegt). Als je veel vliegt met AF-KLM dan is het interessant om een hogere status te krijgen, dan verdien je per euro meer. Maar de makkelijkste manier om veel miles te krijgen om uit te geven aan vluchten is via creditcards, de meeste van ons verdienen daar veel meer aan dan aan het daadwerkelijke vliegen. Je krijgt op dit moment een grote welkomstbonus. De Gold-versie kan je nu een jaar lang gratis krijgen (daarna 170 euro) en dan krijg je 20.000 gratis miles. En daarna krijg je voor elke euro die je uitgeeft met de kaart ook een mile. Daarnaast krijg je elk jaar 30xp bijgeschreven, dus dan is de weg naar Silver ´nogmaar` 70xp en Gold nog 250 XP lang.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2019
  6. jasperR

    jasperR Blue Tier

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Is de insideflyer challenge niks voor je?

    Klm eco naar bangkok geeft 20? Xp retour (kan 24 zijn, maar lui :D)

    Als je dan dan een eco tripje in europa doet, bijv. AMS WRO en een business tripje met overstap AMS CDG XXX of AMS FCO XXX ben je er al.
     
    EBakker vindt dit leuk.
  7. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Bangkok 24 XP :)
     
  8. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Loopt de challenge niet af na 31-12-2019?
     
  9. BSS

    BSS Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Ja, je moet hem uiterlijk december volbrengen.
     
  10. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Je hebt dus 3 verschillende allianties te pakken met je boekingen. Ik zou me eerst maar rustig verdiepen in de verschillen tussen deze 3, voordat je een keuze maakt. En misschien ben je beter af zonder status. Alleen als je veel vliegt haal je de voordelen eruit. Je kan behalve de FB Amex ook voor de gewone Amex kiezen, of de Qander miles & more kaart om bij Star Alliance te sparen. Succes met je keuze.
     
    Flying doc, Godenzoon14 en EBakker vinden dit leuk.
  11. FlyingMatthew

    FlyingMatthew Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Ik doe regelmatig vluchten van amsterdam naar een europese bestemming in business met een overstap in parijs. Lekker een uurtje in de lounge en hoppa 60 XP per vlucht. Doe dit 5x en je bent platinum.
     
    Wammes_NL, MilesHunter en EBakker vinden dit leuk.
  12. BSS

    BSS Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    5x vanaf het moment dat je Flying Blue Gold bent. Om dat te bereiken moet je het ook al 5x hebben gedaan.
     
  13. Frankb

    Frankb Blue Tier

    Berichten:
    259
    Leuk Bevonden:
    462
    Trofeepunten:
    63
    Dat geldt als je al GOLD bent anders is het 10x retourtje via parijs voor platinum.
     
  14. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Dat klopt niet, eerst heb je er 100 nodig voor Silver, daarna 180 voor Gold. Dan pas die 300 XP voor plat.
     
    FlyingMatthew vindt dit leuk.
  15. FlyingMatthew

    FlyingMatthew Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    klopt maar maar er zijn regelmatig Amex deals voor platinum helft van het geld. Je krijgt dan al 60 XP start per jaar
     
  16. FlyingMatthew

    FlyingMatthew Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    is het aantal XP in business class niet hetzelfde ongeacht je status?:eek:
     
  17. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Dan nog steeds heb je er 580 in totaal nodig voor Plat.
     
    FlyingMatthew vindt dit leuk.
  18. FlyingMatthew

    FlyingMatthew Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Met 300 XP ben je toch automatisch platinum of heb ik dit mis
     
  19. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Dat heb je mis. Eerst het hele traject door: explorer, silver na 100 XP, dan weer een jaar de tijd om 180 XP te halen voor Gold. Daarna kan je pas voor plat gaan met weer een jaar voor 300 XP.
     
    FlyingMatthew vindt dit leuk.
  20. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Nee, dat was zo. Nu gaan je XP bij het bereiken van het volgende niveau eraf en gaat direct je nieuwe jaar in.
     
    FlyingMatthew vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina