XP verdienen met ITA in april?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door LTGuide, 6 mrt 2024.

1. cvr

cvr Blue Tier

Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    28

Toch even mijn eigen post een duwtje geven.

Onze vluchten zijn over ruim een week, KLM Plat-lijn zegt "niets aan de hand", en de KLM-app laat onze boeking nog steeds correct zien.

In de ITA-app staan we echter als EC passagiers zonder lounge en zonder bagage.

Iemand nog een suggestie?

Laatst bewerkt: 18 apr 2025
  2. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.458
    Trofeepunten:
    558
    Mijn collega vloog twee weken geleden ITA. Loungetoegang op Schiphol geweigerd voor economy passagier met KL Platinum, business class pax kwam wel binnen. Terugreis in Italië geen probleem. XP nog niet bijgeschreven, platinum servicelijn kon het ook niet doen. Verzocht om later terug te bellen.

cvr vindt dit leuk.
  3. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.150
    Trofeepunten:
    223
    Ging destijds bij mij ook verkeerd. Uiteindelijk bij het afhalen van de boardingpass stond er ook geen SP op geprint...Wel zone 1.

Goed, ik had Volare Executive en Privium dus het was uiteindelijk geen probleem.

cvr vindt dit leuk.
  4. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.150
    Trofeepunten:
    223
    Misschien een overbodige vraag, hij had wel z'n FB-nr ingevoerd bij de boeking?

5. cvr

cvr Blue Tier

Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    28
    Toch nog maar een keer gebeld, het wordt er niet beter op...

Men verwacht idd dat we op de terugweg bagage bij moeten boeken en daar zelf voor moeten betalen. Dit moet dan vervolgens bij de KLM geclaimd worden.

Ik heb aangegeven dat er geen enkele communicatie is geweest vanuit KLM en dat een mogelijke oplossing een overboeking is naar de rechtstreekse vlucht CAT-AMS op dezelfde dag. Daar wil men niet aan en aangezien ik een niet wijzigbaar ticket heb gekocht is de enige optie om zelf de bagage voor de terugreis te betalen.

Echt ongelofelijk dit, en dat met PLAT status...

6. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.150
    Trofeepunten:
    223
    Een vriend van mij vloog 31 maart met KLM naar Aruba.

Hij heeft bij ITA de status Volare Premium wat gelijk staat aan Sky Team Elite+. Bij de boeking zijn Volare nummer ingevoerd.

Aangekomen bij de KLM incheckbalie werd verteld dat dit niet meer gold voor intercontinentale vluchten, dus geen loungetoegang, Sky Priority en gratis koffer.

Vanmorgen kreeg ikzelf van ITA een mailtje dat Sky Team per 30 april exit is.

Heeft het indienen van een claim bij KLM in dit geval nog zin?

Edit: even navraag gedaan bij SkyTeam en dan deze reactie...
    ITA Airways left SkyTeam on 1 February 2025.

:confused:

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 23 apr 2025
  7. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    769
    Trofeepunten:
    123
    Wat een absurditeit. Ik heb 4 en 7 april business class gevlogen met ITA en kon nog gewoon gebruikmaken van mijn flying blue platinum benefits. Dus op AMS de KLM lounge in, 1 extra koffer meenemen en miles/xp verzamelen. Op mijn boarding pass stond ook nog gewoon “ELIP KLMPLAT” (elite plus, klm platinum)

ITA heeft Skyteam dan wel officieus verlaten, officieel eindigt de overgangsfase pas op 30 april. Dus absoluut claim indienen.

Ruut vindt dit leuk.
  8. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    769
    Trofeepunten:
    123
  9. cvr

cvr Blue Tier

Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    28
    Mooi dit... Vlieg as zondag met een AZ gelabelde vlucht die al maanden geleden is geboekt.

Volgende week de Platinum lijn maar eens bellen.

10. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.150
    Trofeepunten:
    223
    Ik maak hier wel uit op dat je op vluchtnummers met code AZ geen XP's krijgt, wel miles.
    Als je daarentegen een AF of KL vlucht boekt die wordt uitgevoerd door ITA je dan wel recht hebt op XP's (en miles).

Ben bang dat AF en KL vluchten uitgevoerd door ITA wel duurder zijn dan als je dezelfde vlucht op een AZ-nummer boekt bij ITA...

11. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    769
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb net gekeken op de website van Rome Airport en zie nog wel een KLM vluchtnummer op een ITA vlucht naar Bari en Tirana. Dus ik denk dat het dezelfde bestemmingen zijn als ze in 2021 overeen zijn gekomen

“Via Rome kunnen KLM-klanten met ITA doorvliegen naar het Italiaanse Palermo, Reggio Calabria, Bari, Brindisi, Lamezia Terme en Trieste en naar Malta en Tirana in Albanië”

Deel Deze Pagina