Welke kaart gebruiken jullie om cash te pinnen buiten de EU?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door FritsJ, 14 jun 2020.

  1. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Dit doe ik ook. In het Verenigd Koninkrijk werkt dit heel goed. Je kunt daar bijna overal in GBP pinnen zonder opslag. Helaas betaal je bijvoorbeeld in Brazilië sinds de laatste jaren ongeveer 24-36 R$ om de ATM te mogen gebruiken als je de Revolut kaart invoert. Bij andere passen (Amex) is dit bedrag lager.

    Ik heb dezelfde ervaring als @arjen05 met Revolut in landen zoals Curaçao. Alle transacties worden eerst omgerekend in USD door de lokale bank bij pinterminals. Bij ATM‘s wordt het bedrag wel in ANG afgeschreven... heel vreemd. Het lijkt erop dat MCB of Revolut je hier probeert een oor aan te naaien.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    arjen05 vindt dit leuk.
  2. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    531
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    In Amerika krijg ik soms een melding op de terminal of ik het bedrag via hen eerst wil omzetten naar GBP (Revolut standaard). De terminal vraagt dan ook een kleine fee. Aanrader is om de huidige valuta te gebruiken en niet een wisselkoers via de terminal. (mocht je dit optie hebben)
     
  3. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Inderdaad, meestal is dat voordeliger. Maar Revolut geeft je die optie vaak niet. Er zijn dus wel een aantal verborgen kosten bij het regelmatig gebruiken van Revolut.
     
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Voor @MVA20 was dit geen keuze, Revolut werkt niet met bepaalde incourante valuta zoals de Antilliaanse Gulden. Bijna alle retailers gebruiken een pinterminal van MCB en die rekent het heeeel graag voor je om naar dollars, die Revolut wel accepteert ;)
     
  5. Morris

    Morris Newbie

    Berichten:
    44
    Leuk Bevonden:
    86
    Trofeepunten:
    18
    Ik gebruik TransferWise en Revolut - ik sta eigenlijk niet zo stil bij de kosten... het is meer de vraag van welke kaart ik mijn pincode kan herinneren
     
    Bjorn en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  6. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Ik ben al lang niet meer op Curaçao geweest, maar op Aruba worden transacties met MasterCard/VISA/Amex, etc., of het nou debit of credit cards zijn, standaard in USD gedaan. Erg ongunstig omdat de winkelier eerst een willekeurige, voor hem gunstige, wisselkoers hanteert voor de prijs van AWG naar USD. Daarna wordt door je bank een wisselkoers van USD naar EUR toegepast.

    Transacties met een Maestro kaart daarentegen kan wel in AWG worden gedaan. Op Aruba kwam ik erachter dat de Maestro van Revolut niet werkt omdat nergens prepaid kaarten worden geaccepteerd. Raar maar waar: de Revolut Maestro kaarten zijn, ik heb het nagevraagd, prepaid debit kaarten. Erg jammer, want de oorspronkelijke prepaid debit MasterCards en VISA kaarten van Revolut zijn inmiddels vervangen door debit kaarten. Revolut klantenservice kon niet aangeven of en zo ja wanneer ook hun prepaid debit Maestro kaarten vervangen zullen worden door debit kaarten.

    Wat ik ook al vaak heb meegemaakt op Aruba, is dat ING klanten hun pinpas niet kunnen gebruiken. Dan zijn of wereldwijde betalingen nog niet aangezet, wat makkelijk aan te passen is. Of ze hebben zonder enige waarschuwing i.p.v. de voorheen gebruikelijke Maestro een V-Pay kaart ontvangen. V-Pay kaarten worden niet geaccepteerd.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  7. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    469
    Trofeepunten:
    63
    Bunq en Revolut. Alternatief is N26.
     
  8. budjepaul

    budjepaul Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    75
    Trofeepunten:
    28
    In basis gebruikte meestal Revolut, maar nu ik ook de Я42 Mastercard van Openbank heb met 5x per jaar gratis wereldwijd ATM-gebruik denk ik dat die zodra ik weer ga reizen ook favoriet wordt.
     
  9. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Curve... behalve in het weekend.
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Als je met Curve geld opneemt bij een ATM op een onderliggende creditcard van Rabo of ABN, heeft iemand ervaring of de Nederlandse bank dan alsnog opnamekosten rekent?
     
  11. rhw

    rhw Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    18
    Als je in Curve app een onderliggende kaart selecteert die geen wisselkoersopslag rekent (bijv N26 debit Mastercard) en voor deze kaart de lokale valuta instelt, ziet Curve geldopnames als "domestic" en kun je tot aan je limiet opnemen zonder rekening te hoeven houden met weekendkoers etc. Curve belast de onderliggende kaart dan in de lokale valuta en je krijgt de wisselkoers van de onderliggende kaart (in geval van N26 de Mastercard dagkoers welke doorgaans zeer goed is).
     
    TimH vindt dit leuk.
  12. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Oke, bedankt voor de tip!
     
  13. Jelle

    Jelle Blue Tier

    Berichten:
    130
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Zit me even in te lezen in de verschillende mogelijkheden wat betreft kaarten (Revolut, Curve, Wise, N26) mbt wisselkoers opslagen in het buitenland. Kan iemand me vertellen met welke kaart ik praktisch (met laagste wisselkoersopslag) uit kom mbt betalingen in bijvoorbeeld hotels in USA en Colombia?

    Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat de AMEX best hoge koersopslagen heeft...
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2022
  14. emvi

    emvi Newbie

    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    @Jelle Ik heb het toevallig pas uitgezocht voor IKR (IJslandse kronen). Overigens nadat ik van de schrik bekomen was toen ik GWK vergeleek met de normale koersen.

    Wise heeft een maand maximum van EUR200 dat je met twee transacties kan opnemen zonder extra kosten. Darnaast en daarboven rekenen ze 50 cent per transactie en een extra opslag van 1.75%

    ING rekent 1.40% koersopslag en 3,50 per transactie
     
  15. Jelle

    Jelle Blue Tier

    Berichten:
    130
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Dat zijn denk ik opnames uit een ATM? Ik bedoelde eigenlijk meer de directe betalingen bij hotels, restaurants etc.
     
  16. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    28
    Hier nog een Revolut gebruiker, tijdens 3 weken US was het alleen bij pompstations nodig om even naar binnen te gaan met de kaart verder 100% acceptatie.

    Wat ik echt top vind is het omzetten van je eigen valuta in de app. Je kunt zelf het moment kiezen waarop de transactie plaats moet vinden (bij een bepaalde koers). Toen de US dollar voor de zomer een zwieper omhoog maakte heb ik nog een klein voordeeltje kunnen halen door 0,95 Euro als transactie moment te kiezen. In de korte tijd dat hij daar op stond heeft de Revolut app automatisch mijn Euro's omgezet naar USD.
     
    VinceG en MoonJ vinden dit leuk.
  17. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    957
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
    Tevreden gebruiker van Wise buiten de EU. Vrouw heeft Revolut, die lijkt bij gebruik in de VS zelfs nog iets goedkoper te zijn dan Wise (lees: betere FX rate).
     
  18. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Gebruik al enige tijd Revolut, zeer tevreden mee. Opladen gaat realtime mbv mijn ING Mastercard (EUR) of Citi creditcard (PLN)
     
  19. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb Revolut veel gebruikt in Colombia om bij ATM's geld te pinnen en daar had ik altijd een super goede wisselkoers. Dit zal niet anders zijn als je bij hotels etc betalingen doet. Ik zou zeker voor Revolut kiezen, ben al 6+ jaar een tevreden gebruiker.
     
    Jelle vindt dit leuk.
  20. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.665
    Leuk Bevonden:
    2.440
    Trofeepunten:
    358
    Is het aan te raden om een betaald account te nemen bij revolut?
     

Deel Deze Pagina