Welke kaart gebruiken jullie om cash te pinnen buiten de EU?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door FritsJ, 14 jun 2020.

  1. FritsJ

    FritsJ Newbie

    Berichten:
    61
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    8
    Ik heb eigenlijk nooit echt uitgezocht wat het voordeligst is en pin buiten de EU gewoon met m'n ABN AMRO pas.

    Welke pas gebruiken jullie, en wat is het voordeel?
     
  2. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Ik doe zo min mogelijk met fysiek geld. Voor betalingen in vreemde valuta gebruik ik de TransferWise pas; een van de vele aanbieders met een lage koersopslag. Bij TransferWise staat de koersopslag ook duidelijk vermeld en is niet verborgen in de daadwerkelijk gehanteerde wisselkoers.
     
    FritsJ vindt dit leuk.
  3. emvi

    emvi Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Hangt af van het land. B.v. de money changer in BKK werkt voor mij het beste. Verder gebruik ik meestal mijn ING pasje, behalve steden waar ik gratis kan opnemen met mijn HSBC pas.
    Ik hoor veel goeds van TransferWise. Moet ik nog testen voor ATM gebruik, maar ik heb nog geen kaart. Tijd om weer eens een mooi overzicht te maken.
    Pas op want het kan per kaart verschillen (ook de betalingen) AMEX is bv in Indonesia duurder dan in de meeste andere landen.
     
    FritsJ vindt dit leuk.
  4. emvi

    emvi Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Voor zover ik weet heeft TW geen koersopslag bij transfers, maar rekent wel een van te voren bekende fee per opdracht. Ik heb geen TW pas. Werkt dat met een andere wisselkoers dan gebruikt wordt voor de gewone transfers???
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
  5. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.159
    Trofeepunten:
    483
    Ik gebruik mijn Revolut kaart om geld op te nemen bij een ATM buiten de EU.

    Tot nu toe heb ik daarvoor nooit kosten hoeven betalen. Wisselkoers is vaak gelijk aan de koers op Google.
     
    noppie, MoonJ, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Met de TW pas houd je een saldo aan in meerdere valuta. Valutaconversie kan je vooraf doen, maar ook automatisch bij de betaling wanneer het betreffende saldo onvoldoende is. Exacte opslag varieert per valutapaar, maar denk aan 0,4% voor courante valuta en 0,8% voor de echt exotische. De daadwerkelijke pasbetalingen zijn verder kosteloos.

    Krijg je een refund, dan ontvang je die in de betreffende valuta. Die kan je dan opnieuw uitgeven zonder heen en weer te converteren. Dus zonder dubbele conversiekosten.
     
    emvi vindt dit leuk.
  7. emvi

    emvi Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Dank je, nuttig! Ik heb tot nu toe altijd de gepubliceerde (XE bijvoorbeeld) middenkoers gekregen voor transfers en valuta aankoop. Bedoel je echt valutaopslag of transactiekosten (fee) ?
     
  8. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Ja, dat bedoel ik. Zie hier twee voorbeelden van transacties, een groot en een klein:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. emvi

    emvi Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Ik hoop dat we hetzelfde bedoelen.
    De wisselkoers is altijd de officiële middenkoers van het moment en blijft gelden voor een bepaalde tijd.
    Nogmaals dank voor de info. Ik wist niet dat de conversion fee ook afhangt van de valuta. Gelukkig zijn de verschillen niet zo extreem als bij AMEX.
     
  10. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    210
    Trofeepunten:
    43
    Revolut. Geen koersopslag of transactiekosten. In het weekend wel 1% opslag maar dit kun je vermijden door valuta al eerder om te wisselen in de app. Dan betaal je USD dus vanuit je USD wallet bijvoorbeeld. Deze conversies zijn tot een waarde van €6.000 per maand met de gratis kaart kosteloos. Op deze manier altijd goedkoper dan Transferwise.

    Mocht je in een jaar verwachten meer dan 13k uit te geven buiten Europa dan is een Metal abonnement van €130 per jaar te overwegen ivm 1% cashback (buiten Europa). Geldopnames is tot €200 gratis met de gratis versie en loopt op tot €600 met de Metal variant. Daarboven betaal je 1% opslag.

    Heb zelf de Metal (Mastercard, heb ook een Visa en Maestro van Revolut overigens) afgelopen jaar gebruikt tijdens een lange vakantie en ben 100% tevreden. Zelfs in een land als India kun je (bijna) overal met een creditcard betalen dus daar heb ik uiteindelijk helemaal niet zoveel cash uitgegeven. In Australië en de VS wordt de kaart (uiteraard) overal geaccepteerd.

    Door het hele cashback verhaal heb ik tijdens mijn trip dus minder dan 100% betaald van de werkelijke kosten. Zou je nou elke andere mogelijke kaart gebruikt hebben dan zou je altijd ruim meer kwijt zijn dan 100% ivm koersopslag en transactiekosten. De TW kaart is daarbij het gunstigst, zeker weten. Maestro passen zitten meestal in de middenmoot qua kosten, maar wel minder acceptatie meestal. Nederlandse creditcards zijn vaak een stukje duurder nog. Amex spant altijd de kroon.

    Wanneer je de verschillende kaarten met vaste kosten, koersopslag en transactiekosten in een excel zet dan kun je vrij gemakkelijk zien welke kaart voor jou het voordeligst is bij jouw verwachte uitgaven en het onderdeel dat je daarvan pint. Bij mij was het verschil tussen de Revolut en de Amex FB Gold maar liefst €800 op de gehele reis. De afweging was dus snel gemaakt.
     
    MoonJ, VinceG, lloydje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Ik gebruik een combinatie van Knab en Curve. Grote voordeel van Knab is dat het geen gedoe is met een wallet die je eerst moet vullen of het aanhouden van valuta: je hebt je gewone bankrekening en pint geld met een helder gecommuniceerde koersopslag van 0.5%, in de app staat meteen wat de actuele wisselkoers is voor het land waar je je bevindt. Geen vaag gedoe en het gemak is me die opslag dan waard.

    Soms wordt Maestro niet geaccepteerd en dan pak ik Curve, die tijdens openingstijden van de Londense valutahandel geen opslag berekent en gewoon in euro’s afschrijft ongeacht je valuta. Nadeel is net als bij Revolut dat ze niet alle valuta hebben, dus in Curacao komen er wel guldens uit de pinautomaat, maar wordt naar dollars omgerekend en dan naar euro’s, omdat ze geen guldens aanbieden.

    Rabobank en Amex vermijd ik in ieder geval met 1-4% kosten in buitenlandse valuta.
     
    BartF en FritsJ vinden dit leuk.
  12. FritsJ

    FritsJ Newbie

    Berichten:
    61
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    8
    Bedankt voor de tips! Ik ga TransferWise en Revolut eens nader bekijken. Iemand ervaring met N26? Op hun website geven ze aan dat er geen kosten zijn voor het pinnen maar daar zit waarschijnlijk wel een koersopslag op.
     
    emvi vindt dit leuk.
  13. jesse01

    jesse01 Blue Tier

    Berichten:
    141
    Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    43
    Ook Revolut! Meestal doe ik een top-up vanaf m'n creditcard (gewoon van ING) en daarna kan ik het gelijk zonder kosten met het Revolut pasje opnemen.

    [​IMG]

    Revolut is overigens ook een hele makkelijke app om Amerikaanse stocks mee te traden. Geen gedoe met lang wachten op een overboeking.
     
    BartF, FritsJ en emvi vinden dit leuk.
  14. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    Ik gebruik N26, ze hebben een vaste fee van 1,7% bij de gratis kaart bij de betaalde kaarten (metal en You) is het gratis.
     
    FritsJ vindt dit leuk.
  15. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Ik gebruik een Rabobank Wereldpas waar ik 'gratis' vreemde valuta kan pinnen.
    Dat 'gratis' wel tussen aanhalingstekens want je betaald dan wel geen opnamekosten, een koersopslag van 1.1% zit daar wel in.

    Dit is voor mij overigens de meest voordelige optie, want lokaal hoef ik nooit echt grote bedragen te pinnen en is het echt voor levensonderhoud.

    Wanneer het over grotere bedragen gaat, juist in Oost Europa en Azië zijn de wisselkantoren de beste optie voor het wisselen van Cash geld. Nadeel is natuurlijk dat je dit fysiek bij je moet hebben maar in de business waarin ik werk is dat nu net weer niet zo vreemd.
     
    FritsJ vindt dit leuk.
  16. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    Ik ook N26, zeer tevreden over. App werkt geweldig en duidelijke kostenstructuur. Was een Revolut early adaptor maar die bleven op een bepaald moment de spelregels (naar beneden) wijzigen en toen was ik er wel klaar mee.
     
  17. by2127

    by2127 Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Ik gebruik Revolut en Curve, maar ze hebben allebei een opnamelimiet. Maar ik ontdekte dat ons buurland, Duitsland, veel geweldige keuzes heeft :)

    Onlangs heb ik de Payback Visa Flex+ aangevraagd en ben goedgekeurd. Geen jaarlijkse vergoeding, geen opnamekosten of transactiekosten in vreemde valuta. Bovendien verzamel je "Payback Punkte" (5 EUR: 1), die kan worden overgemaakt (1:1) naar je M & M-account!

    Wat je nodig hebt is een Duits account (zoals N26 of DKB), een Duits adres en een Duits telefoonnummer. U hoeft daar niet echt te wonen.

    Kent iemand een vergelijkbare creditcard in Nederland?
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
  18. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    530
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Erg tevreden met Revolut en bunq. Beide geen wisselkoersopslag wat echt tientallen euro's per trip kan besparen. Daarnaast ook te gebruiken met Apple Pay, wat voor mij een must is.
     
  19. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Wat bij bunq wel het geval is, is dat de wisselkoers pas vastgelegd wordt wanneer de merchant de betaling daadwerkelijk incasseert. In mijn ervaring zorgt dit vaak voor een hoger eindbedrag in euro dan wat initieel getoond wordt. Maar dat kan ook toeval zijn.

    Bij TransferWise wordt de wisselkoers direct vastgelegd bij het moment van betaling (of bij conversie vooraf).

    Ik weet niet hoe dit bij de andere aanbieders genoemd in dit topic werkt.
     
    Bjorn vindt dit leuk.
  20. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.100
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Hier ook een zeer tevreden Revolut gebruiker!
    Maandelijks wordt er automatisch een deel van mijn ING naar Revolut over gemaakt, dus daar heb ik altijd geld op staan. Doordeweeks wisselen naar de valuta die je nodig hebt (of gewoon diverse veel gebruikte valuta laten staan) en dan kun je gewoon pinnen. Maar ik vermijd koste wat het kost om cash te gebruiken.
    Daarnaast heeft Revolut andere leuke voordelen als je metal hebt. Traden met cryptocurrency is gratis en kan best leuke winstjes opleveren als je het handig doet. ;)
     
    BartF vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina