Slapen in economy

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door morra, 25 sep 2015.

  1. TMW89

    TMW89 Blue Tier

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    105
    Trofeepunten:
    33
    Als ik probeer te slapen in economy, krijg ik na 10 minuten zo'n reflex dat ik het gevoel heb dat m'n kop van m'n romp af valt (ofwel op de grond, ofwel op de schouder van mijn buurman/-vrouw) en dan ben ik weer klaar wakker :D
     
    Darrow en Musliston vinden dit leuk.
  2. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    @Flying doc
    Doc, ik heb onlangs een leuke trip gevonden, 6 dagen achter elkaar vliegen. Waaronder 3 vluchten langer dan 10 uur, 3 boven de 6 uur en nog heel wat vluchten van 3-5 uur. In de trip heb ik een keer een layover van zo'n 14 uur, wat ook tevens de enige mogelijkheid is voor een hotelovernachting. Voor de rest zijn de layovers vaak onder de 3 uur.

    Beetje once in a lifetime experience. Als ik gewoon mijn rondjes loop in de cabine is er weinig aan de hand toch?
     
  3. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Qua economyclass syndrome zal het meevallen als je een jonge gezonde man van 22 die goed gehydrateerd is bent met netjes in beweging blijft. Gebruik wel een dosis van 100 mg acetylsalicylzuur (APC of Asparine) nemen voor vertrek en halverwege, als het even kan strakke sokken (steunkousen zijn nog beter). Ik kan me voorstellen dat je je behoorlijk belabberd voelt na zoveel vliegen maar zover ik zo kan beoordelen lijkt het me geen onevenredig groot risico geven. Mocht je toch klachten krijgen adviseer ik je direct met een arts te bespreken, zelfs mid-air. Je maakt me wel heel nieuwsgierig naar de route trouwens!
     
    Basjep vindt dit leuk.
  4. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    @Flying doc, wat ik niet helemaal begrijp is de functie van strakke sokken of zelfs steunkousen. Strakke kleding knelt toch juist af?

    Wat ik mij verder afvroeg, is het nu vooral de slechte zithouding die trombose veroorzaakt of heeft het vliegen er nog specifiek mee te maken? Kortom, loop je op een 15 urige busrit in krappe stoelen net zoveel risico als in een vliegtuig in economy?
     
  5. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Goed opgelet! Bloed is net als geld, het moet in beweging blijven. Zo zal een bloedneus ook veel sneller stollen als je het afdrukt en de stroom stil komt te staan. Met steunkousen probeer je te voorkomen dat er teveel bloed in je benen blijft "staan". Ze stuwen het bloed in feite terug richting het hart. De vaten in je onderbeen kunnen relatief veel bloed bevatten. Door de spieren aan te spannen (met name je kuitspieren) word het terug gepompt. Als je dan wat exogene druk zoals een steunkous erbij brengt gaat het sneller.
    Er zitten kleppen in de aderen van je been die voorkomen dat bloed terug loopt onder invloed van de zwaartekracht. Als je niet beweegt blijft het te lang staan tussen deze kleppen. Je wilt dus losse kleding maar strakke sokken.

    Elke vorm van immobilisatie brengt een risico op trombose met zich mee. Dit is een van de reden waarom je vaak trombose prikjes krijgt als je een been in het gips hebt of bij bedlegerige patiënten na bijvoorbeeld een operatie. Nu heeft vliegen als extra risico dat er een droge lucht is, mensen slecht drinken en weinig bewegen. Dit maakt allemaal dat je bloed dikker is en sneller stolt. Het is dus deels de houding maar ook deels het vliegen zelf.
    Hier staat ook nog een keer uitgelegd;
     
    FlyRicky, Lionell, Jan van Putten en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Flying doc vindt dit leuk.
  7. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Thanks, Doc!

    Route is niet zo bijzonder. Gewoon even naar Zuidoost Azië via de VS.
     

Deel Deze Pagina